הוויכוח הגלוי והחריף שמתפתח החל מאמש סביב דברי הרב הראשי לישראל יצחק יוסף, בין המפלגות החרדיות לבין שאר מפלגות הקואליציה - הוא בשל עצמו אולי עדיין לא המשבר, אך הוא בהחלט הקדימון למשבר העתידי שיכול לפקוד בעתיד הלא רחוק את הקואליציה סביב נושא הגיוס. הפער שבין העמדות לא מצטמצם, הזמן הולך ואוזל, הסיכויים לגבש מתווה גיוס שיהיה בקונצנזוס נראים די קלושים.

"מי מגלה לו שבחו"ל צריך ללכת לעבוד?": הרשת מגיבה לסערת הרב הראשי

גורמים בתוך הקואליציה אומרים כי "בשלב הזה עדיין מדובר בעיקר בעימות לשם יח״צ, כאשר כל אחד מחברי הקואליציה משני הצדדים, דואג לחדד מסרים מול הקהל שלו. עם זאת, אין להקל ראש בפוטנציאל המשברי של סוגיית הגיוס של בני הישיבות. העימות בין המפלגות החרדיות לבין שאר זה גם פרומו חלקי לבעיות שיכולות לעלות סביב נושא הגיוס בעתיד".

לצד החשש מהמשבר ההערכה בקואליציה היא - כי אף אחד מהצדדים לא מעוניין בהפלת הממשלה. "נתניהו ינסה ללחוץ על החרדים כדי שיתגמשו יותר במתווה הגיוס של בני הישיבות, כי היום הם לא מוכנים לוותר משמעותית. נטען בפניהם כי יש להתגמש עוד כי אחרת המתווה לא יעבור ציבורית. בסופו של דבר -  כל מה שיסוכם בין נתניהו לבין החרדים  יעבור ברוב קולות גם בממשלה וגם בכנסת. גם אם יהיו כמה מורדים בליכוד זה לא ישנה את המספרים".

עוד מעריכים הגורמים בקואליציה כי "זכות הווטו ששר הביטחון גלנט העניק לשר גנץ לא חוסם הרמטית את מתווה הגיוס של בני הישיבות. בסוף אם במתווה שייסגר, לא יקבל תמיכת הציר גלנט-גנץ, הוא יובא בתור חקיקה פרטית".

דגל התורה: "אין לנו זכות קיום ללא לומדי התורה"; השר קיש: "צריך להיכנס מתחת לאלונקה״

בש״ס בחרו לתקוף את יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד על תגובתו לרב הראשי ומסרו: "של נעלך לפני שאתה מדבר בזלזול כלפי הרב הראשי, אשר השמיע דעה ברורה ונחרצת על זכותם העצומה של לומדי התורה המגנים על הארץ. מי שעודד בשתיקה סרבנות של ארגונים שהתנגדו לרפורמה המשפטית שלא יטיף לנו מוסר״. מדגל התורה נמסר כי "הראשל"צ הרה"ג יצחק יוסף - צודק. אין לנו זכות קיום חס וחלילה כעם, על ארץ ישראל, ללא לומדי התורה שתורתם אומנותם. זאת התורה ואלה לומדיה. שהחזיקה אותנו באלפי שנות גלות וצרות רבות שסבלנו, וב"ה שרדנו וחזרנו לארצנו". 

כאמור, הרב הראשי לישראל עורר סערה בעקבות דבריו ברקע משבר חוג הגיוס. לדבריו, "שבט לוי פטור מהצבא, לא לוקחים אותם בשום פנים ואופן, יהיה מה שיהיה", נשמע הרב בהקלטת השיעור. "אם יכריחו ללכת לצבא - נסע כולנו לחוץ לארץ, נקנה כרטיסים. אין דבר כזה. החיילים מצליחים בזכות בני התורה!".

בתגובה, תקפו גורמים רבים במערכת הפוליטית את דבריו. השר בצלאל סמוטריץ׳ מסר כי אלה "אמירות מנוגדות לתורה, מכאיבות ומוסיפות בלב פצע על פצע, אני מקווה שמי שאמר אותן ישכיל להבין את טעותו, לחזור בו ולהתנצל". יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "דברי הרב יוסף הם חרפה ועלבון ללוחמי צה״ל המחרפים נפשם להגנת המדינה. הרב יוסף הוא עובד מדינה, עם משכורת מהמדינה, הוא לא יכול לאיים על המדינה. מי שישתמט מצה״ל, לא יקבל אגורה ממדינת ישראל".

הפגנת חרדים מול לשכת הגיוס בירושלים, השבוע (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
הפגנת חרדים מול לשכת הגיוס בירושלים, השבוע (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

השר עמיחי אליהו: "בשולי גלימתו, אני לא מבין את ההשוואה. וכי חיילי דוד המלך לא למדו תורה? בניהו בן יהוידע לא שימש בסנהדרין והיה יוצא למלחמות? אני מתקשה להבין מדוע האלטרנטיבה שמציע כבוד הרב היא חלילה ירידה מהארץ? איך הדברים תורמים לאחדות העם בשלב הזה? לתחושתי זו אמירה שמוסיפה חבית נפט למדורה של קפלן. לכאורה יוצא מדברי הרב שמי שלא שייך לשבט לוי, כמו אותם בחורי ישיבות שלא מצליחים ללמוד תורה מבוקר עד ערב, מחויבים להתגייס".

שר החינוך, יואב קיש: ״שירות בצבא הגנה ישראל הוא זכות גדולה. לחיות במדינת ישראל זוהי זכות גדולה לא פחות. הדור שלנו זכה שהוא יכול להגן על עם ישראל ועל המדינה. כשאנו נלחמים על זכותנו לחיות כאן, כל עם ישראל צריך להיכנס מתחת לאלונקה״׳.  ח"כ שמחה רוטמן: "שבט לוי נושא בנטל גם התורני וגם הביטחוני. עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל לא יכולים לפעול במנותק זה מזה". 

ח״כ אלי דלל: "הדברים של הרב הראשי אמש היו מקוממים במיוחד, כאשר רגעים ספורים לפני קיבלנו את ההודעה על מותו של עמישר בן דוד הי״ד, בן תורה ואב לילדים שהתגייס כי הבין שזו מלחמת אין ברירה על הבית אליו חזרנו אחרי 2000 שנות גלות. מי שהתגייס ונלחם בידיעה שיכול לשלם בחייו על ארץ ישראל ועל הזכות לחיות בה, לא יוותר עליה בעד שום תנאי".