ד"ר שי הר צבי, מומחה לארה"ב, שוחח עם "מעריב" והתייחס לעימות האחרון בין ביידן לנתניהו שצבר תאוצה לאחר שנשיא ארה"ב אמר כי נתניהו פוגע בישראל וכי כניסה לרפיח היא קו אדום. 

קרע ביחסי ביידן-נתניהו? ח"כ מהליכוד: "צריך לקחת בפרופורציות את המחלוקת המקצועית"
ביקורת חריפה על משרד רה"מ: "רצף של שקרים - יש מקום למו"מ עם חמאס" | בן כספית

"ההתבטאות האחרונה של ביידן, לפיה נתניהו פוגע באינטרס הישראלי, מהווה שיאו של תהליך ממושך של מורת רוח גוברת בממשל האמריקאי מהמדיניות אותה מוביל ראש הממשלה נתניהו", אמר הר צבי. "הדבר בא לידי ביטוי בדברים של ביידן, כשהוא אמר על נתניהו שעליהם לקיים שיחה קשה וישירה, ובדברים של סגנית הנשיא קמלה האריס שטענה שצריך להבחין בין העם בישראל, שראוי לסיוע, לבין ממשלת ישראל, עמה יש לממשל פערים גדולים".

"המחלוקת נובעת מהפער באסטרטגיית היציאה וכי ישראל לא עושה ככל הנדרש בנושא ההומניטרי למען תושבי הרצועה, באופן שהביא את הממשל לקדם תוכניות כמו הקמת המזח הזמני", הסביר. "האמירה של ביידן שהוא רוצה להגיע לכנסת ומבקש להגיע לנאום - יש בה מסר בדבר הרצון לדבר ישירות לעם בישראל כחלק מחוסר האמון בתהליכי קבלת ההחלטות בממשלת נתניהו הנובעת משיקולי הישרדות".

עוד הוסיף: "ביידן מדבר ומזכיר כל הזמן את ממשלת הימין הקיצונית, וגם במקרים נוספים שלתפיסתו נתניהו מעדיף שיקולים פוליטיים על פני אסטרטגיה רחבה. כל זאת בשעה שביידן עצמו סופג ביקורת פוליטית קשה מצד חוגים רחבים במפלגה הדמוקרטית, כפי שגם בא לידי ביטוי בהצבעות שהתקיימו בימים האחרונים בין היתר במישיגן, מינסוטה וצפון קרוליינה, כאשר מצביעים לא מעטים הצביעו שאינם מחויבים לביידן".

מה בנוגע לרפיח?
"הממשל חושש שמבצע ישראלי ברפיח ללא מתן מענה מספק לעובדה ש-1.4 מיליון עזתים נמצאים במרחב והצורך להניע את האוכלוסייה למקומות אחרים כדי למנוע פגיעה רחבה בה עלולים להוביל לאסון הומניטרי. לכן הממשל דורש מישראל תוכניות ברורות כיצד היא מתכוונת לעשות זאת. ביידן שב ומדגיש לאורך כל הדרך את מחויבותו העמוקה לביטחונה של ישראל וכי אין בכוונתו לפגוע בסיוע.

המשבר המתהווה עם הממשל האמריקאי והלחץ בנושא ההומניטרי לצד תקוותו של סינוואר להסלמה במהלך רמדאן עומדים ככל הנראה בבסיס העמדה שלו לעסקת חטופים חדשה. במציאות הנוכחית נדרש מראש הממשלה לראות כיצד הוא משמר את כיפת הפלדה האמריקאית ואת התמיכה הרב ממדית הצבאית המדינית הכלכלית והתודעתית שהממשל מעניק לישראל מפרוץ המלחמה כמרכיב חיוני בביטחון הלאומי ובחוסן של ישראל ולממש את מטרות המלחמה".