מפגינים פרו פלסטינים תקפו היום (ראשון) את כוחות המשטרה וקראו בוז לעבר מלך הולנד, ווילם אלכסנדר, ולעבר נשיא המדינה, יצחק הרצוג, במהלך טקס פתיחתו של מוזיאון שואה חדש באמסטרדם.

תומך טרור ואנטישמי: מי האיש שהגיש בקשה למעצר הנשיא הרצוג?

הקהילה הפלסטינית בהולנד, יחד עם ארגונים פרו פלסטיניים נוספים, בהם גם ארגונים יהודיים אנטי ציוניים, קיימו הפגנה גדולה במרכז אמסטרדם, במהלך טקס חנוכתו של מוזיאון השואה הלאומי של הולנד. המפגינים הניפו שלטים שעליהם נכתב "הפסקת אש עכשיו", "יהודים נגד רצח עם" ו"לעולם לא שוב זה עכשיו" וקראו סיסמאות כדוגמת "שחררו את פלסטין" ו-"מהנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית". בסמוך התקיימה הפגנה קטנה יותר שבה נישאו דגלי ישראל וקראו לשחרור כל החטופים.

כאשר המלך ווילם אלכסנדר הגיע למקום, נשמעו קריאות בוז לעברו וצעקות "תתבייש!", והתסריט חזר על עצמו בעת ששיירת המלך עזבה את המקום בתום הטקס כאשר נשמעו גם קריאות "רוצחים!". גם כאשר הנשיא הרצוג הגיע תחת אבטחה כבדה נשמעו קריאות בוז רמות וצעקות "כמה ילדים הרגת היום?".

הפגנה להפסקת אש באמסטרדם (צילום: עמוס בן גרשון, לע''מ)
הפגנה להפסקת אש באמסטרדם (צילום: עמוס בן גרשון, לע''מ)

כוחות משטרה גדולים אבטחו את האזור על מנת למנוע הפרעה לטקס. מפגינים נדנדו ניידות משטרה והשליכו זיקוקים וביצים לעבר השוטרים, כאשר לפחות מפגין אחד עטוי כאפייה טיפס על אחת הניידות. השוטרים הגיבו בשימוש באלות.

בסוף השבוע, הגישה תנועת "30 במרץ" האנטי ישראלית תלונה נגד הנשיא לערכאות המשפטיות בהולנד ולבית הדין הפלילי הבינלאומי בדרישה לעצור אותו על פשעי מלחמה ועל פשעים נגד האנושות. עם זאת, ביקורו של הנשיא התנהל ללא הפרעה.

בפתח הטקס היום, נקבעה המזוזה בכניסה למוזיאון בנוכחותו של מלך הולנד. בנאומו, קרא ווילם אלכסנדר שלא לאפשר לאנטישמיות להרים מחדש את ראשה והשווה אותה לסופת הוריקן שמותירה אחריה הרס רב. "המוזיאון הזה מראה לנו כיצד התרחשו דברים לפני זמן לא רב", אמר. בצאתו מהמוזיאון, ציין המלך כי "זה נהדר לראות שאנחנו יכולים להפגין כאשר אנחנו לא מסכימים על משהו", והוסיף כי "כולם יכולים לבוא ולראות במוזיאון הזה כמה איומה הייתה השואה, זה לא יכול להתרחש שוב לעולם".

הנשיא יצחק הרצוג בחנוכת מוזיאון השואה באמסטרדם (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
הנשיא יצחק הרצוג בחנוכת מוזיאון השואה באמסטרדם (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

הנשיא הרצוג קרא לשחרור כל החטופים שעדיין מוחזקים ברצועת עזה וציין כי המוזיאון מהווה תזכורת לזוועות שאנטישמיות יכולה לגרום. הנשיא גם ציין כי "יותר מדי הולנדים" סייעו לנאצים במרדף אחרי היהודים במדינה, אולם הדגיש כי היו גם הולנדים שסייעו ליהודים להסתתר והצילו את חייהם.

"מקום התפילה הקדוש הזה, מבקש מאיתנו להסתכל על העבר בכנות: הקהילה היהודית של הולנד הושמדה בשואה", אמר. "יותר מדי אנשים שתקו. יותר מדי אזרחים הולנדים סייעו לנאצים. כולל אנשים בעמדות כוח. באותו הזמן, היו גם כאלו שהיו אמיצים, שהעזו לעמוד מול הרוע הנאצי".

זכרו את הזוועות שנולדו משנאה, אנטישמיות וגזענות. ולעולם אל תאפשרו להם לקרות שוב. למרבה הצער, "לעולם לא עוד" זה עכשיו. ממש עכשיו. כי כרגע, שנאה ואנטישמיות פורחות ברחבי העולם. ואנחנו חייבים להילחם בכך, ביחד".

סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות, על רקע ההפגנות האלימות במהלך ביקור הנשיא הרצוג היום בהולנד: "ההפגנה האלימה שהתקיימה היום היא עדות כואבת נוספת לרמת השנאה והאנטישמיות השוררת כרגע בעולם. העובדה שזה אירע בחנוכת מוזיאון השואה באמסטרדם מהווה תזכורת חשובה נוספת לסיבה בגללה כולנו צריכים להילחם כנגד כל גורם המבצע, מצדיק או מגבה מעשי טרור, אלימות או רצח כלפי יהודים, במישרין או בעקיפין".