הפתרון הימי למשבר ההומניטרי ברצועת עזה: לדברי גורמים ישראלים בכירים ששוחחו הערב (ראשון) עם 'מעריב', הרעיון להקים מזח שדרכו הסיוע ההומניטרי יעבור לעזה במסלול הימי - עלה לראשונה לפני כחודשיים, בדיונים שהתקיימו בישראל בפורמטים שונים, כולל בדיוני הקבינט.

לטענת הגורמים, בכירי צה"ל הסתייגו מהרעיון של הקמת המזח, בטענה כי יהיה קשה לשמור עליו ולשמר את השליטה הישראלית המלאה בו ובכל הסחורות שתגענה אליו. הטענה של גורמי צה"ל בכירים הייתה כי, גם אם באופן רשמי ישראל תהיה זאת שתשלוט במזח ותהיה אחראית על בידוק הסחורות, בפועל יהיה קשה לשמר את השליטה הבלעדית הזאת לאורך זמן ובצורה מלאה.

ג'ו ביידן, בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein,קובי גדעון לע''מ)
ג'ו ביידן, בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein,קובי גדעון לע''מ)

בין היתר, עלולים להתרחש ניסיונות של מדינות לא ידידותיות כלפי ישראל להעביר לרצועת עזה סחורות דרך המסלול הימי בליווי הדרישה שישראל לא תבדוק אותן וכדומה. מנגד, שורה של גורמים הביעו את עמדתם בעד הרעיון, אך בסופו של דבר הוא לא קודם על ידי ישראל.

כעת, כעבור כחודשיים, הרעיון הישראלי המקורי של הקמת מזח אומץ על ידי ממשל ביידן. גורמים ששוחחו עם 'מעריב' הסבירו כי, על אף שבזמנו בכירי צה"ל וגורמים נוספים הטילו ספק ביעילות של הרעיון והדגישו את חסרונותיו עבור ישראל, ברגע שהנשיא ביידן מדבר בפומבי על פתרון זה ומנחה את אנשיו לבחון אותו, בישראל מעדיפים שלא להשמיע ביקורת,  כדי להימנע מפתיחת חזית נוספת מול הנשיא באמריקאי וממשלו הנמצאים בשנת בחירות.