מלכת ירדן ראניה תקפה הלילה (בין שני לשישי) את ישראל בראיון ברשת CNN, ואמרה כי היא "מבצעת זוועה אחר זוועה ברצועת עזה". ראניה טענה כי "ישראל חוותה 7 באוקטובר אחד, ומאז הפלסטינים חוו 156 כאלה". ד״ר שי הר צבי, חוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, התייחס לדבריה בשיחה עם מעריב.

דיפלומטים אירופים באזהרה חמורה לחיזבאללה: "ישראל נערכת למלחמה בלבנון"

"המלכה ראניה שבה ומאשימה את ישראל באחריות לסבל ולהרעבה של תושבי עזה. זאת, בהמשך לקו הביקורתי שמוביל בית המלוכה הירדני כנגד ישראל מאז פרוץ המלחמה. יש בכך כדי לשקף את הדילמה בה נמצאת ירדן והצורך לתמרן בין אילוצים פנימיים ושיקולים הומניטאריים לבין אינטרסים אסטרטגיים והרצון להימנע מפגיעה מהותית בקשרים עם ישראל. מהשבועות הראשונים למלחמה ירדן התבלטה בפעילות ההומניטארית, כאשר הקימה בית חולים שדה ומשגרת סיוע לרצועה באופן עצמאי ובשיתוף עם מדינות אחרות. ההצנחה של הסיוע האמריקני אף נעשתה בשת"פ עם ירדן".

ראניה עבדאללה, מלכת ירדן (צילום: רויטרס)
ראניה עבדאללה, מלכת ירדן (צילום: רויטרס)

הוא ציין כי "נראה כי מעבר לשיקולים ההומניטאריים, הסיוע נועד להשיג יעדים בזירה הפנימית והחיצונית: הפגנת הזדהות עם הסבל של תושבי עזה בין היתר במטרה לשכך את המחאות הציבוריות והקריאות לביטול הסכם השלום. כזכור עפ"י הערכות כ-60% מתושבי הממלכה כיום הינם ממוצא פלסטיני. זאת, לצד המחשת התפקיד האזורי והנכסיות לארה"ב. חשוב להדגיש כי מעבר להחזרה סמלית של השגריר, ירדן נמנעה עד כה מלנקוט בצעדים שיפגעו מהותית בעומק הקשרים והשת"פ עם ישראל. במישור האסטרטגי, ירדן רואה את המלחמה כשלב נוסף בעימות נגד הציר האיראני ובוודאי שואפת כי משטר החמאס בעזה ימוטט".

הוא הדגיש כי "המלך עבדאללה היה זה שהזהיר לפני כשני עשורים מפני איום הסהר השיעי. לכך יש להוסיף את החשדנות מהחתרנות האיראנית  ומהניסיונות לקדם הברחות אמל"ח ופיגועים נגד ישראל משטח הממלכה. האיום מצד המיליציות הפרו איראניות הומחש בינואר השנה במתקפת מל"טים נגד בסיס אמריקני בצפון-מזרח הממלכה. ירדן אף חוששת מהסלמה אזורית רחבה, ובייחוד מהתפרצות באיו"ש, העלולות להקרין באופן ישיר על היציבות הפנימית".

"‏בשורה התחתונה", סיכם, "השלום מהווה נכס אסטרטגי עבור שתי המדינות ומרכיב חיוני בתפיסת הביטחון של ישראל. על כן, חרף מורת הרוח מההצהרות הירדניות והרצון הטבעי להחזיר, ממשלת ישראל צריכה לגלות תבונה מדינית ולהימנע מלהיגרר למשחקי האשמות ומצעדים חד-צדדיים (בייחוד במקומות הקדושים בירושלים) העלולים להעכיר עוד יותר את אווירת היחסים, המעורערת ממילא, וחמור מכך לפגוע בשיתופי הפעולה הביטחוניים, להם יש חשיבות רבה תמיד ובוודאי בעת הנוכחית".