גורם מדיני בכיר הגיב הערב (שלישי) לדו"ח של המודיעין האמריקאי שפורסם הלילה  וטען כי שרידותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתפקידו וכן יציבות הקואליציה שלו נמצאים בסכנה. זאת ברקע המלחמה בעזה.

סנאטורים לביידן: ישראל מפרה את החוק - הפסק את הסיוע הצבאי‎
ישראל מתעלמת מהמשבר עם ארצות הברית, ואנחנו בדרך לאסון | יעקב פרי

"מי שבוחר את ראש ממשלת ישראל הם אזרחי ישראל ולא אף אחד אחר. ישראל היא לא מדינת חסות של ארה״ב אלא מדינה עצמאית ודמוקרטית שאזרחיה הם אלה שבוחרים את הממשלה. אנחנו מצפים מידידנו לפעול להפיל את שלטון הטרור של החמאס ולא את הממשלה הנבחרת בישראל", מסר.

הדוח השנתי של קהילת המודיעין האמריקאית על האיומים ברחבי העולם שפורסם היום מתייחס לשלל סוגיות - החל מרוסיה, סין ואיראן, דרך המלחמות בעזה ובאוקראינה ועד טרור ופשע מאורגן, בינה מלאכותית ושינויי האקלים. בחלק על המלחמה בעזה, נאמר כאמור כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע בפומבי "את התנגדותו לדיפלומטיה של היום שאחרי עם הרשות הפלסטינית לעבר פשרה טריטוריאלית".

אווריל היינס (צילום: REUTERS/Mary F. Calvert)
אווריל היינס (צילום: REUTERS/Mary F. Calvert)

ומיד לאחר מכן מספק הדוח המודיעיני הערכת מצב לגבי המצב הפוליטי בתוך ישראל וטען כי "יכולת הקיום של נתניהו כמנהיג, כמו גם של הקואליציה השלטת שלו של מפלגות ימין קיצוני ואולטרה-דתיות שמקדמת מדיניות קיצונית בסוגיות פלסטיניות וביטחוניות עשויה להיות בסיכון. חוסר האמון ביכולתו של נתניהו לשלוט העמיק והתרחב בקרב הציבור מרמות שכבר היו גבוהות לפני המלחמה, ואנחנו מצפים להפגנות גדולות שדורשות את התפטרותו ולבחירות חדשות. ממשלה שונה, מתונה יותר, היא אפשרות".

בנושא איראן וישראל, נכתב כי שתי המדינות מנסות להתאים את הפעולות זו נגד זו בצורה שתמנע הידרדרות למלחמה כוללת. "הערכתנו הינה כי ההנהגה בטהרן לא הייתה מעורבת בתכנון של מתקפת ה-7 באוקטובר וכי לא היה לה מידע מוקדם על המתקפה", הוסיפו.

בדוח צוינו גם חדשות רעות לישראל, לפיהן עלינו יהיה להתמודד מול מחבלי חמאס במשך שנים רבות קדימה, וכן צה"ל ימשיך לנסות לנטרל את מנהרות חמאס שמהן הארגון יפעל וינסה לפגוע בחיילי צה"ל.