ארבעה מטוסי סיוע הומניטרי ממרוקו נחתו אתמול בישראל, ועושים כעת את דרכם לרצועת עזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אפשר למלך מרוקו מוחמד השישי להכניס את הסיוע לרצועה, וזאת מבלי לעדכן על כך מראש את קבינט המלחמה - שעודכנו בנושא רק בתחילת השבוע, לאחר שהדברים סוכמו מול המרוקאים - כך דווח הערב (שלישי) ברשת 13.

665 יתומים חדשים מ־7 באוקטובר: "עלולים להידרדר למצבי סיכון"
הצעת חוק יום משפחות היתומים בישראל אושרה לקריאה שלישית

מוקדם יותר היום, דווח כי צה"ל והמנהל האזרחי בהנחיית המל"ל ניהלו ביממה האחרונה מבצע חריג לחילוצם של יותר משבעים יתומים עזתים ליהודה ושומרון, כך אמרו ב-N12. לפי הדיווחים, במסגרת המבצע היתומים עברו בתוך ישראל - כולל בפאתי ירושלים. המחווה ההומניטרית החריגה הייתה לבקשת שגרירות גרמניה, ונעשתה על אף שחמאס ששולט על הרצועה אינו מוכן לנקוב אפילו בשם החטופים החיים ובמספרם.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

על פי הדיווח, המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה אישר להעביר את הקבוצה, בעוד שהקבינט המדיני-ביטחוני לא קיבל עדכון על המהלך. השר בצלאל סמוטריץ', חבר בקבינט, הגיב: "כל המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים. ליקוי מאורות ערכי. אני דורש מראש הממשלה הבהרות מי נתן את הפקודה הבלתי מוסרית הזאת ובאיזה סמכות בשעה שחטופינו וילדיהם בשבי האויב".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מסר כי "כך לא מתנהלת מדינה שרוצה ניצחון מוחלט. אין ספור 'צעדים הומניים' מזויפים ואזרחי ישראל ממשיכים לשלם את המחיר. במלחמה צריכים לכתוש את האויב ולא כל הזמן להתייפייף".

איתמר בן גביר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
איתמר בן גביר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בנוסף, המשלוח הימי הראשון המכיל סיוע הומניטרי לרצועת עזה יצא הבוקר מקפריסין כשהוא נושא מזון מהמטבח העולמי המרכזי, כך מסרו ארגון הצדקה והממשלה הקפריסאית. הספינה מכילה מזון, כולל אורז, קמח, שעועית ובשר, כך נמסר בהצהרה של World Central Kitchen. הספינה סופקה על ידי Open Arms, קבוצת סיוע ספרדית.

ארגוני סיוע וגורמים רשמיים בעזה מתחו ביקורת על משלוחים באוויר ובים כמסורבלים מדי, ודחקו לגידול עצום במשלוחי מזון וציוד רפואי באמצעות משאיות. לעזה אין נמל מתפקד, ומי החוף שלה רדודים מדי עבור רוב כלי השיט. בכירים אמריקאים אמרו שייתכן שייקח 30 עד 60 יום להקים את המזח הצף.

סיוע הומניטרי לרצועת עזה, ארכיון (צילום: דובר צה"ל)

בתוך כך, פקידים בצבא ארה"ב מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" שכוחות אמריקאים ביצעו הפלה נוספת של סיוע הומניטרי לצפון רצועת עזה היום - יחד עם חיל האוויר של ירדן, וזאת לאחר שהוצנח סיוע הומניטרי לרצועה, שלפי הדיווחים אף הרג ופצע מספר פלסטינים בעזה.

אתמול, ראש המל"ל לשעבר יעקב עמידרור אמר בשיחה עם "מעריב" כי "צריך לתת פי שניים יותר סיוע לעזה", והוסיף: "את הבקשות של האמריקאים צריך לקחת בחשבון". לא אכפת לי להיענות לבקשה כל עוד זה לא פוגע בצרכים החיוניים שלנו, וחיסול חמאס ברפיח הוא האינטרס החיוני של המדינה", אמר.

עם זאת, באשר לדעה הציבורית בנושא, בחודש שעבר בצילום שהופץ ברשתות החברתיות נראים שני לוחמים שריססו על הקיר בעזה את הכתובת "סיוע הומניטרי = ארונות קבורה".