הכנסת אישרה על תקציב המדינה: למרות האיומים והלחצים נמצא פתרון למשבר סביב אישור התקציב, והכנסת אישרה אותו בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 62 ח"כים מול 55 מתנגדים. לשר החקלאות אבי דיכטר, שאיים לא לתמוך בתקציב, יובטח כי בהמשך תקציב משרדו יקבל תוספת מהרזרבות של האוצר, אך כעת התקציב לא ייפתח וכפי שהכריז שר האוצר סמוטריץ, הוא יאושר ללא שינויים. 

לאחר הפיצול הדרמטי: גדעון סער וגדי איזנקוט משוחחים במליאה

צפו: איתמר בן גביר ואחמד טיבי בעימות חזיתי במליאת הכנסת

מדוברות דיכטר נמסר כי "ראש הממשלה נענה לדרישת שר החקלאות אבי דיכטר והתחייב לפתור את המשבר בתקציב החקלאות עד חג הפסח תשפ״ד. לפיכך, השר אבי דיכטר יתמוך בתקציב".

בתוך כך, השר סמוטריץ' הודיע: "נעלה תכף במליאה תקציב מלחמה טוב. אין לי שום כוונה להיכנע לכל מיני אינטרסנטים סחטנים, לא פותחים את התקציב ברגע האחרון. זו אחריותי התקציבית. אני קורא לראש הממשלה להודיע אף הוא, שאין בכוונתו להיכנע לסחטנות פוליטית ולהביא את התקציב להצבעה כפי שהוא״.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: רויטרס)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: רויטרס)

האיומים מכיוונו של השר דיכטר הגיעו לאחר שנלחם על תקציב משרדו, כולל על התקציב של המכון הוולקני. כפי שפרסמנו אתמול, נתניהו הנחה את אנשי משרדו הבכירים לפעול על מנת להציל את המכון הוותיק מאיום הסגירה בשל קיצוץ דרמטי בתקציבו. נכון לעכשיו דיכטר לא מתכוון להצביע בעד התקציב אשר בו קיים הקיצוץ הנוכחי בתקציבו של כל משרד החקלאות.

השר דיכטר ועוד מספר ח"כים מהקואליציה הודיעו שיצביעו נגד התקציב, בין היתר - נגד הסעיפים הקשורים לציונות הדתית, אם לא יוכנסו שינויים לתקציב. בהקשר של משרד החקלאות - דיכטר דורש, כאמור, להחזיר תקציבים למכון וולקני ועוד. בעקבות ההתפתחויות הנ"ל בסביבת שר האוצר סמוטריץ' מבהירים: "שר האוצר הודיע לרה"מ כי אין ולא יהיו תוספות, התקציב לא ייפתח ויובא להצבעה ללא שינויים. מצפים מרה"מ שיסדיר את הנושא מול חברי הליכוד והקואליציה".

אבי דיכטר (צילום: עמית שאבי, פול)
אבי דיכטר (צילום: עמית שאבי, פול)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "כאן במליאת הכנסת תתקיים ההצבעה על תקצי מלחמה טוב. יש לו 4 מטרות בלבד: תמיכת מאמצי הלחימה עד ניצחון, דאגה למילואימניקים, חיזוק העורף וודאות להמשך צמיחה של המשק הישראלי בעת משבר. הודעתי לראש הממשלה שאין לי שום כוונה להיכנע לסחטנות פוליטית של כל מיני אינטרסנטים ברגע האחרון. התקציב לא יפתח בשקל אחד - זו אחריותי, זו חובתי כשר אוצר לכלכלת ישראל. אני קורא לראש הממשלה להבין את גודל השעה, להודיע אף הוא שאין בכוונתו להיכנע לסחטנות פוליטית, לעלות יחד איתי לבמת הכנסת ולהצביע בעד התקציב".

כזכור, ההחלטה על הקיצוץ הדרסטי, 160 מיליון שקלים, התקבלה בניגוד לעמדת שר החקלאות אבי דיכטר ואנשי המקצוע במשרד. בעקבות ההתנגדות הנחרצת לקיצוץ מטעם דיכטר, ולבקשתו - ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב בנושא וכינס אתמול בכנסת ישיבה דחופה בנושא, במטרה למצוא פתרון לסוגיה. לטענת המומחים בתחום החקלאות, משמעות הקיצוץ היא חיסול המכון.

בנוסף לנתניהו, לקחו חלק בדיון אתמול השר דיכטר, היועץ לענייני כלכלה של רה"מ אבי שמחון ומספר יועצים נוספים שלו. במהלך הישיבה, ביקש נתניהו מיועציו למצוא פתרון כדי למנוע סגירת המכון וולקני. לדברי הגורמים המעורים בנושא,  כעת הפתרון נמצא בידי סמוטריץ'.