פתחה חזית מול ארה"ב, צרפת, קנדה, גרמניה ובריטניה? שרת החוץ של דרום אפריקה נאלנדי פנדור נאמה בכנס של הקונגרס הלאומי האפריקאי בדרום אפריקה בנושא "הסולידריות של דרום אפריקה עם פלסטין" שדן גם בתיק נגד ישראל בהאג. בנאומה, הצהירה כי אזרחי דרום אפריקה שלחמו בצה"ל ייעצרו כשיחזרו למדינה: "כבר פרסמתי הצהרה שמזהירה את מי שדרום אפריקני ונלחם לצד, או בצה"ל, אנחנו מוכנים - כשתבואו הביתה אנחנו הולכים לעצור אתכם".

הקהילה היהודית בדרום אפריקה חושפת את האמת: "האג לא מעניין אותם, אלא כסף"
בכיר דרום אפריקאי מגלה למעריב: כך ישפיע הדיון בהאג על היחסים עם ישראל

בהודעת משרד החוץ הדרום אפריקאי נכתב כי לפי החוק במדינה כל מי שמעוניין להתגייס לצה"ל צריך לבקש אישור מיוחד: "כל אדם המצטרף לצה"ל ללא האישור הנדרש מפר את החוק וניתן להעמידו לדין. על אזרחי דרום אפריקה להיות מודעים לתוצאות של הצטרפות לצה"ל".

עוד קראה לאנשים למחות ולעמוד עם שלטים שעליהם כתוב "עצרו את הכיבוש" מחוץ לחמש השגרירויות של המדינות שתומכות בישראל, בכוונה לצרפת, קנדה, ארה"ב, בריטניה וגרמניה: "אם יש לכם כמה שעות, תקחו את עצמכם ותרימו כרזה. כמו שהנשים השחורות עשו בשבילנו כשנלחמנו באפרטהייד - עמדו והתנגדו, הראו את עצמכם".

שרת החוץ של דרום אפריקה נלדי פאנדור קוראת להתנגד מחוץ לחמש הרשויות שתומכות בישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בנוסף, היא אף הודתה לחברת אל על שעצרה את טיסותיה לדרום אפריקה. "אתם צריכים להגיד תודה אל על ולהתראות. אל תזמינו אצלם טיסות. הם מפסיקים את הטיסות כי אין להם נוסעים מכאן". על אונר"א היא אמרה, "ארגונים הומניטריים שעוזרים לפלסטינים, יש ידיעות על עובדים של אונר"א - אבל עד עכשיו לא סופקה הוכחה אחת בנושא".

אונר''א (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
אונר''א (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

"לא הזדהינו עם הפלסטינים רק ב-8 באוקטובר, היינו ביחד בסבל כבר המון דורות. האנשים בפלסטין אימנו את לוחמי החופש של תנועת השחרור. זו מערכת יחסים של לוחמי חופש, של  אקטיביסטים, של אומות שחולקות היסטוריה, היסטוריה של סבל לחופש ולצדק", אמרה וקראה: "סבלנו סבל דומה במשך דורות. זה עניין של להילחם בקולוניאליזם, בגזענות, כיבוש, זה עניין של להעלות את אמנת האו"ם שאומרת שכל אומה זכאית לעצמאות ריבונית. האנשים בפלסטין זכאים לזכות לאדמתם".

כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

"ממשלת דרום אפריקה מודאגת מאוד מהדיווחים כי כמה אזרחי דרום אפריקה ותושבי קבע הצטרפו, או שוקלים להצטרף, לצה"ל במלחמה בעזה ובשאר השטחים הפלסטיניים הכבושים", נמסר בהודעה שפרסם משרד החוץ של המדינה בחודש דצמבר. "פעולה כזו עלולה לתרום להפרת החוק הבינלאומי ולביצוע פשעים בינלאומיים נוספים - ולהגשת תביעה נגדם בדרום אפריקה".