הציבור העזתי מאס בחמאס? ממש לא בטוח. מניתוח מיוחד שערכה חברת המודיעין העסקי "באזילה" עבור מעריב עולה כי בשלושת השבועות האחרונים השיח באתרי אינטרנט וברשתות החברתיות בעזה בשפה הערבית היה בעיקרו חיובי כלפי ארגון הטרור ככלל, וכלפי מנהיגו ברצועה יחיא סינוואר בפרט.

ח"כ מהמחנה הממלכתי: "גנץ לא הראה לסער את הדרך החוצה"
בדרך לליכוד? מפלגתו של גדעון סער עם תשובה ברורה בנושא

מניתוח הנתונים עולה כי השיח הכללי כלפי מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, הוא חיובי – נתון מפתיע בפני עצמו, שכן פעמים רבות שיח ברשתות החברתיות נוטה להיות ביקורתי. מומחי החברה מציינים כי ניתן לזהות עלייה בשיח החיובי כלפי סינוואר אישית כאשר עולים בתקשורת איומים נגדו צד ישראל. כך לדוגמא לאחר שדובר צה"ל התבטא כי "הלוחמים יגיעו לסינואר חי או מת" נרשמו ברשתות העזתיות תגובות רבות שמאדירות את המחבל כמי שהפתיע את ישראל ולמרות כל המודיעין שיבידיה הוא עדיין במסתור. לא אותר בעת הבדיקה שיח שקורא לשחרור החטופים.

בתקופה הראשונה שנבדקה – בין התאריכים 25.2-2.3 – אותרו קרוב ל-20 אלף אינטראקציות שעסקו בסינוואר, והרוב הגדול שלהן היה חיובי. הכותבים הגיבו בעיקר לתגובות אודות המלחמה בדגש על האפשרות לעסקת חטופים ובהן פיארו והאדירו את אישיותו. כך לדוגמא אותרה תגובה בה אחת הגולשות מייחלת "שבנה יהיה מנהיג כמו סינואר". לצד השיח החיובי אותרו תגובות רבות שמאשימות את ישראל במצב בעזה, מייחלות ל"השמדת האויב הציוני" ומתפללות למען העם הפלסטיני.

יחיא סינוואר (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)
יחיא סינוואר (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)

בתקופת הדגימה השנייה (3.3-9.3) נרשם זינוק בהיקף השיח על סינוואר ברשתות העזתיות – אותרו כמעט 44 אלף אינטאקציות – כאשר ההערכה היא שהגורם לעלייה הוא התרבות הדיווחים על אפשרות לעסקת חטופים והפוגה לקראת הרמדאן. דווקא בתקופה זו נרשמה עלייה מתונה במספר התגובות השליליות כלפי סינוואר וחמאס, ייתכן מציפייה להפסקה בקרבות ולהבנה של ממדי ההרס ברצועה.

ניתן לראות תגובות שליליות בעיקר בכתבות שסוקרות את הנזק בעזה - החל מהעקורים, דרך חורבן התשתיות וכלה בהרוגים. בתגובה לפרסומים אלו ניתן לראות גולשים רבים ששואלים "איפה סינוואר?". כמו כן זיהו מומחי החברה שיח רחב שמאשים ישירות את המנהיג העזתי ("הרסת אותנו", "זה לא היה שווה את זה" ואפילו קללות "שאללה יקלל אותך יא סינואר"). מנגד, עדיין זוהתה תמיכה רחבה בקרב הגולשים וקריאות "להשמיד את האויב הציוני".

מחאה סמוך לעזה (צילום: לירון מולדובן)
מחאה סמוך לעזה (צילום: לירון מולדובן)

בתקופה השלישית שנבדקה (10.3-13.3) אותו שוב תגובות חיוביות רבות כלפי הנהגת חמאס ברצועה ותגובות שליליות רבות כלפי ישראל. עם תחילת הרמדאן בלי הגעה להפוגה אותרו תגובות רבות ששיבחו את סינוואר כמי ש"עומד איתן נוכח האיומים הישראליים". העלייה בשיח החיובי כלפי חמאס מיוחסת גם לדיווחים הרבים לפיהם ישראל ככל הנראה הצליחה לחסל את "רמטכ"ל חמאס" מרוואן עיסא.