משבר חוק הגיוס: יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו כי לא יתייצב לדיון בנושא משבר הגיוס הערב (חמישי). לפי גורמים בממשלה, גנץ דורש שיתקיים דיון הכנה מקדים של צוותים מקצועיים ושב על דרישתו לאשר את מתווה השירות שלו ושל איזנקוט בקריאה ראשונה.

"להיכנס מתחת לאלונקה": סערה בתוך הקואליציה בעקבות דבריו של הרב הראשי
גלנט זועם על חבריו לקואליציה: "אין מקום למתקפות כאלה, גם לא מפוליטיקאים"

מטעם המחנה הממלכתי נמסר: "השר גנץ, הודיע הבוקר לראש הממשלה, כי זו עת למעשים ולא לדיוני סרק שמתכנסים מהרגע להרגע, ללא מצע ברור, ללא תוכן, ומבלי שגורמי המקצוע עיבדו וגיבשו פתרונות והצעות קונקרטיות. לפיכך, הוצע ללשכת ראש הממשלה כבר אתמול, לקיים דיון מקצועי בכדי לראות אם יש בסיס לקידום קבלת החלטות על ידי ראש הממשלה והשרים. הצעה זו לא התקבלה עד כה.

הציבור הישראלי כולו מסתכל על ההנהגה, מצפה ממנה שתביא להרחבת שורות המשרתים, שתאפשר לצה"ל לעמוד במשימתו. המחנה הממלכתי תמיד תהיה בעד הגעה להסכמות רחבות – אבל רק אם הן יביאו לפתרון אמיתי. הן בטווח הזמן המיידי, באופן שיקל על העומס של המשרתים, והן בטווח הרחוק, באופן שיחזק את צה"ל, ארגוני הביטחון, החירום והחברה.

המחנה הממלכתי תהיה שותפה לכל דיון או מהלך שיקדם מתווה כזה באופן אמיתי - היא לא תהיה שותפה לתרגילים וקומבינות על חשבון צורכי הביטחון של המדינה".

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לקיים דיון בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט, שר המשפטים יריב לוין, השר בני גנץ ונציגי החרדים, במטרה להגיע להסכמות על מתווה לגיוס, ולקבוע לו"ז לקידום החקיקה. לצד זאת, יסכמו כי הממשלה תאשר החלטה שמאריכה את הפטור לחרדים מגיוס עד חודש יולי. כמו כן, ראש הממשלה ורעייתו יפגשו היום עם כ-20 משפחות חטופים ב-16:00. ״זאת פגישה שנסגרה מראש בפנייה של נתניהו למשפחות. היא לא שייכת לבקשה של המשפחות, שעדיין דורשות פגישה עם הקבינט המצומצם״, נמסר.

בדיון שהתקיים שהובלת רה״מ אתמול אחד הנוכחים פנה לשר הביטחון גלנט ואמר לו: ״אנחנו במלחמה, צריך להעביר חוק גיוס בהקדם״. שר הביטחון ענה: ״זה אני שחודשיים דורש להאריך את השירות והמילואים, אני הראשון שמדגיש שאנחנו במלחמה ושיש צורך דחוף״.

לאור הדד-ליין שהוצב פני המדינה בכוונת הממשלה להעלות לאישור השרים את הארכת הפטור עד חודש יולי כבר ביום ראשון הקרוב. גורמים בכירים בממשלה מבהירים כי החלטת הממשלה לא תהיה קשורה למהותו של חוק הגיוס, בתקווה שיגובש בהסכמה רחבה בין כל גורמי הקואליציה. המטרה היחידה של החלטת הממשלה שעליה יוסכם הערב בדיון אצל נתניהו היא - לתת מענה לבג"ץ.

בקואליציה מקווים שעד הפגרה יצליחו להתגבר על הפערים והחקיקה בהסכמה תעלה לאישור הכנסת. כמו כן, הערב ינסו להסכים גם על תזכיר חוק גיוס, אך כאן אין לבכירי הממשלה ציפיות מבני גנץ. "לא מאמינים שגנץ יסכים הערב לתזכיר חוק, אלא במקסימום - להחלטת הממשלה", אמרו בשיחה עם מעריב. 

בנימין נתניהו, בני גנץ ויואב גלנט (צילום: מארק ישראל סלם)
בנימין נתניהו, בני גנץ ויואב גלנט (צילום: מארק ישראל סלם)

"גנץ ואנשיו מבינים כי אם בסוף החרדים יפרקו את הממשלה ויובילו לבחירות כדי שחוק גיוס לא יקודם  כל ההליכים יוקפאו והסטטוס שלהם יישמר. בחורי הישיבות ימשיכו לא להיות מגויסים בשל הליכה לבחירות.  גנץ יכול למצוא את כל העילות מדוע הוא מתנגד למתווה הגיוס שיוצע. מדוע? כי לפי כל הערכות הבחירות ייטיבו עם גנץ, הוא מעוניין בהקדמתן".

השאלה היא - האם הדרישה המקסימלית של החרדים פוגשת את המינימום ההכרחי שהציב גנץ. לדברי הגורמים המעורים: "הפערים בין דרעי לבין גנץ הם די קטנים. אם הפוליטיקה תישאר מחוץ לחדר, יש סיכוי טוב להגיע למתווה מוסכם".

הפגנת גיוס חרדים מול בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנת גיוס חרדים מול בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, מיכאל שמש דיווח הבוקר על עימות בישיבת הממשלה בין נתניהו ולוין לגלנט. לפי הדיווח, במהלך הישיבה הזהירו לוין ונתניהו את שר הביטחון מפני אפשרות שדחיית ההחלטה על מתווה הגיוס תביא לנפילת הממשלה, ואמרו לו: "אם לא תביא החלטת ממשלה ביום ראשון אתה מסכן את יציבותה". לכך השיב גלנט: אני הזהרתי מראש, תבקשו עוד מספר ימים לנסות להגיע להבנות עם גנץ".

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן: "אני קורא לרמטכ״ל לשעבר, בני גנץ, לפעול בהתאם לצרכי הביטחון של מדינת ישראל ולא על פי צרכים ושיקולים פוליטיים של העסקנים החרדים. חייבים לחוקק חוק שוויוני שמורה לכל צעיר בהגיעו לגיל 18, לא משנה אם הוא יהודי, מוסלמי, נוצרי, דרוזי או צ'רקסי להתייצב בבקו"ם, וצה"ל יחליט אם הוא הולך לשירות צבאי או אזרחי".