שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ממפלגת הציונות הדתית התראיין היום (חמישי) לברק סרי וינון מגל ברדיו 103FM. באשר לכך שאינו נמצא בקבינט המלחמה, אמר: "ההדרה - היא לא הדרה שלי כאדם פרטי, אלא של לוחמים ומפקדים רבים. הדרה חמורה". הוא התייחס לירידה שלו בסקרים: "השמאל תמיד מנצח בסקרים ומפסיד במציאות", ויצא על גנץ: "ההצבעה שלו נגד התקציב אתמול בעיניי שערורייה". בנוסף, ספד בתחילת התוכנית לבן דודו עמישר בן דוד ז"ל שנפל ברצועת עזה.

פרנויה וכאוס בלשכת נתניהו: פרטים חדשים על סערת ההדלפות | בן כספית
ביקורת בצפון לאחר פגיעה ישירה בלול: "ממשלה בלי ביצים"

"זה מקומם מאוד ההדרה שלי מהקבינט", התרעם. "היום כולם רואים ששיעור הלוחמים וגם הנופלים שבאים מקרב הציבור שאני זוכה לייצג הוא חסר פרופורציות. ההדרה של אותם לוחמים ומפקדים רבים כל כך מקבינט המלחמה חמורה. הסכמתי כי אני מייחס חשיבות כל כך גדולה לאחדות".

לשאלה אם חבר הכנסת גדעון סער מתקווה חדשה ייכנס לקבינט - הוא ייכנס גם, אמר: "אני חושב שזו הדרישה הכי צודקת. אם מרחיבים אז בוודאי. זה לא אני, זה אולי חמישים אחוזים מהלוחמים והמפקדים שמי שמייצג אותם לא נמצא".

גדעון סער (צילום: אבשלום ששוני)
גדעון סער (צילום: אבשלום ששוני)

"אם רוצים לארגן מחדש את הפורום שמנהל את המלחמה ברמה הטקטית אז חד משמעית אני חושב שאני צריך להיות שם, אין שאלה בכלל". עוד אמר כי "לא מנהלים דברים כאלה בהודעות לתקשורת, ציוצים, אם המטרה עכשיו היא להצהיר אמירות ולקבל לייקים, אני לא שם. אני קיבלתי החלטה בתחילת המלחמה שאני מנהל את הדברים בצורה שתשרת את המלחמה - הניצחון, החזרת החטופים והאחדות".

לוחמי צה"ל פועלים בעזה (צילום :דובר צה"ל)

עוד אמר על השר בני גנץ מהמחנה הממלכתי כי "זה מקומם שגנץ, שנושא את דגל האחדות, דרש להדיר אותי, אבל בלעתי את הצפרדע ואמרתי כן, כדי שהלוחמים ירגישו שאנחנו מאחוריהם, כשאנחנו יחד אף אחד לא יכול לנצח אותנו. יש לי המון ביקורת על הקבינט. אני נע בין שני הקטבים האלה, מצד אחד להיות עם הרבה ביקורת ומצד שני לגבות".

על השאלה האם השר ממלכתי ענה כי "הוא לא מפספס הזדמנות לתקוף את נתניהו, אפילו ההצבעה שלו נגד התקציב אתמול בעיניי שערורייה. אני חושב שהתקציב טוב, מקצה הרבה כסף לשיקום חבל התקומה והיישובים בצפון, מייצר את התשתית והמנועים לצמיחה גדולה ומהירה של הכלכלה אחרי המשבר הזה, והוא גם תקציב של אחדות".

בנימין נתניהו, בני גנץ. הישיבה על הגדלת התקציב, מרץ 2024 (צילום: מארק ישראל סלם)
בנימין נתניהו, בני גנץ. הישיבה על הגדלת התקציב, מרץ 2024 (צילום: מארק ישראל סלם)

לשאלה האם היה שמח שגנץ היה עוזב את הממשלה, ענה: "ממש לא, ממש לא. אני בולע צפרדעים. אני החלטתי שאני לא נכנס למלחמות, כולם נכנסים תחת האלונקה ומרגישים קיצוץ כי יש מלחמה. כדי שנוכל לעמדו מול הלחץ האמריקני ולהיכנס לרפיח אנחנו צריכים אחדות, כדי להילחם בחיזבאללה אנחנו צריכים אחדות".

באשר לירידה שלו בסקרים, טען כי: "אני מגבה את ראש הממשלה גם כשאני לא מסכים עם כל דבר, כי זה מה שנכון במלחמה. אם זה עולה לי בסקרים, אני חי עם זה בשלום. אני בטוח שתהיה מפלגה ציונית דתית גם בהמשך, הציונות הדתית מבינה עכשיו יותר מכל את הצורך. החינוך, הערכים, תנועות נוער, אולפנות, ישיבות הסדר, צריך שתהיה מפלגה שתדאג להם. הציבור מבין את זה ותהיה מפלגה דתית, האם אני אהיה או לא - פחות חשוב".

בצלאל סמוטריץ' על יוקר המחייה: "קיבלנו ירושה איומה, אין לי פתרונות קסם". ערוץ הכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

הוא הוסיף באשר לביקורת על תפקידו כשר אוצר ועל אישור תוספת התקציב אתמול, כי "כשאני מקבל החלטות על התקציב אני יודע שאני משלם מחירים. אני חושב שאני משפיע. נכון שאני לא בקבינט המלחמה אבל אני מוצא את הדרכים, בסוף זה הרוב היחסים בין אישיים. נכון שזה לא במסיבות עיתונאיים, אני מגבה את הלוחמים והמפקדים, גם את המפקדים הבכירים, כי זה מה שנכון במלחמה". 

"אני לא מתרשם מסקרים, השמאל תמיד מנצח בסקרים ומפסיד במציאות. אבל יכול להיות שאתה צודק, זו החלטה שקיבלתי, החלטה מודעת. בשונה מעמישר, אני אחזור הביתה גם אם אני לא אהיה בפוליטיקה", טען.

בצלאל סמוטריץ' וחברים מהציונות הדתית בסיור בהתנחלות אפרת בגוש עציון, אוקטובר 2022 (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' וחברים מהציונות הדתית בסיור בהתנחלות אפרת בגוש עציון, אוקטובר 2022 (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

על גולדפוס, אמר דעה מפתיעה: "אני רוצה שנהיה מסוגלים לומר מסר מורכב - אפשר מצד אחד לומר שהדברים לא היו צריכים להיאמר, כי לובש מדים לא נותן ציונים או פקודות לדרג מדיני, ומצד שני להגיד שאחרי שהדברים נאמרו יש בהם נקודת אמת פנימית. כל אחד בוחר איזה דבר הוא רוצה להתחבר. זה גם כנראה מהשינוי שעברתי אחרי שבעה באוקטובר, לקחת את הדברים החיוביים בכל דבר".

תא''ל דן גולדפוס (צילום: דובר צה''ל)
תא''ל דן גולדפוס (צילום: דובר צה''ל)

"בטח שזו בעיה, במדינה דמוקרטית, קצין במדים לא מחלק ציונים ולא נותן הנחיות לדרג פוליטי, ויש גם בעיה במפקדי צבא שמזלזלים בדרג הפוליטי. יש זלזול, אני במשך כל תשעת החודשים שקדמו למלחמה צעקתי בקבינט נגד הקונספציה וזלזלו והשתיקו, והיהירות התזו היא חלק גדול מהאסון הנורא של שבעה באוקטובר".

הוא המשיך, "בדמוקרטיה קצין במדים לא נותן הנחיות לדרג הפוליטי, אבל מצד שני יש כאן נקודת אמת גדולה - גולדפוס השמיע זעקה מהלב של המון לוחמים. אנחנו שומעים את זה, יש כמיהה עזה שלהם, הם אומרים 'עזבנו הכול', והם מצפים מאיתנו, מהפוליטיקאים, אנשי התקשורת, מכולנו, 'בואו נישאר יחד, כדי לנצח אנחנו צריכים להיות יחד'".

"כדי להיכנס לרפיח צריכים להיות יחד, בשביל להיות ראויים לקורבן צריכים להיות נחושים, חדורים לניצחון אבל יחד. תחושה שלי שהרמטכ"ל מאוד להוט לתת הערות פיקודיות. זו התרשמות שלי, ואמרתי לו 'תשאיר כמה הערות פיקודיות לחברים שלך במטה הכללי'. יש בזה טעם לפגם, ויכול להיות שדברים לא צריכים להיאמר כפי שהם, אני בחרתי לקחת את המקום האמיתי שלהם. מפקדים נועזים שנלחמים", אמר. 

בצלאל סמוטריץ', עמישר בן דוד ז''ל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
בצלאל סמוטריץ', עמישר בן דוד ז''ל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

עוד ביקש לדבר על בן דודו עמישר, שנפל בקרב ברצועת עזה: "אני ברשותכם מבקש רשות להתחיל בכמה מילים על עמישר, עמישר בן דודי, גדלנו יחד, משפחות קטנות מאוד, גדלנו יחד בשמחות, בצער. היה איש מדהים עם יכולת שילוב שרק ארץ ישראל יודעת לגדל, המון רגישות, לימוד תורה, הוצאת ספרים. לב ענק, ובאותה אישיות, גבורה של לוחם ומפקד עז נפש".

"בצוות של עמישר היו מימין ומשאל, דתיים, חילוניים, מתנחלים, והצוות הזה בשבעה באוקטובר עזב הכול, את המשפחה, האישה, הילדים, הפרנסה, החברים, וכבר חמישה חודשים נמצא שם ונלחם. הוא עזב ץגם את הוויכוחים הקשים, והיו, הוא הרי לא יכול להסתיר שהוא בן דוד של סמוטריץ', והם ידעו לשים אותם בצד".

"אחרי הלוויה אחד הלוחמים שלו בצוות, איש שמאל, נתן לי חיבוק גדול ואמר לי 'המלחמה יישרה את כולנו'. אנחנו באמת חייבים לנצור את הרגעים האלה, המלחמה הזו התחילה באסון נורא וכאב גדול אבל היא מצמיחה בעם כוחות ששכחנו שיש לנו. וחלק מהכוחות זה אחדות, ומכאן הדברים של גולדפוס".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm