זעם כבד בעקבות הטלת הסנקציות של הממשל האמריקאי על שני מאחזים ביהודה ושומרון "החווה של משה והחווה של צבי" וכן על כוונתם להטיל סנקציות על שלושה מתנחלים נוספים.

אביו של הלוחם שהוטלו עליו סנקציות מצד בריטניה: "פרוקסי של ארגוני אנרכיסטים"
הממשל האמריקאי איים בהטלת סנקציות על חיילי צה״ל שפועלים בגדה המערבית

גורמים בכירים בהתיישבות ביהודה ושומרון אומרים כי אין להם מושג במה מדובר, הם למדו על הסבב הנוסף של הסנקציות מהתקשורת בלי לקבל כל איתות מכיוון הממשל האמריקאי או מהגורמים בממשלה. "מדובר בממשל עוין שלא מדבר איתנו.  אין לנו דרך לברר במה מדובר", אמרו הגורמים. 

ח״כ לימור סון הר מלך מסרה כי "כפי שהתרעתי, קמפיין אלימות המתנחלים מתחיל לתת את אותותיו. לא חשובה המציאות כפי שנחשפה השבוע בוועדת חוץ וביטחון, שמי שמתסיס בשטח אלו אנרכיסטים משמאל. הסנקציות יתרחבו כל עוד נמשיך לשחק את המשחק שלהם. ‏היום אלו חלוצי הגבעות ומחר אלו יהיו החיילים שמשרתים בצה״ל. ממשלת ישראל חייבת להיכנס לאירוע לפני שהוא ייצא משליטה". 

ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת מסרו כי "הקמפיין השקרי של 'אלימות המתנחלים' הוכח מעל לכל ספק כמרושע ושקרי לחלוטין. צר לנו שדווקא אל מול התמיכה הפומבית של בכירי הרשות הפלסטינית בטבח האיום של השביעי באוקטובר ומספרם הרב של המחבלים שיצאו מתוכה - ארה"ב לא עושה דבר. מבחינת המרצחים תאבי הדם כל ישראלי הוא מתנחל - תושב ניר עוז, קרני שומרון ותל אביב כאחד. באמצע מלחמת קיום, ככה לא מתנהגים ידידים".

כאמור, ברק רביד מאתר וואלה! דיווח מפי בכיר אמריקאי כי הסנקציות נגד המאחזים נועדו להעביר מסר לפיו ארה"ב לא פועלת רק נגד אנשים שמעורבים באלימות נגד פלסטינים ביהודה ושומרון - אלא גם נגד ישויות שמעורבות במתן סיוע לוגיסטי וכלכלי לתקיפות כאלו. משמעות הסנקציות, היא הקפאת נכסים שיש לשלושת המתנחלים ולשני המאחזים בארה"ב, מניעה מהם להיכנס לארה"ב, וחסימת הגישה למערכת הבנקאות האמריקאית.

יהודה ושומרון (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)
יהודה ושומרון (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)

כתוצאה מכך, בנקים ישראלים עלולים להקפיא חשבונות שקשורים למתנחלים ולמאחזים שנגדם יוטלו הסנקציות, כפי שנעשה על ידי בנק לאומי, בנק הפועלים ובנק הדואר בסבב הסנקציות הקודם. מדובר בפעם הראשונה שבה ארה"ב תטיל סנקציות נגד מאחזים בלתי חוקיים - ולא רק נגד מתנחלים.

בחודש שעבר דווח כי בממשל ביידן בוחנים את האפשרות להטיל סנקציות גם על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, או גורמים שונים במפלגת עוצמה יהודית - לפי כאן 11. בדיווח נאמר כי הדבר נעשה במסגרת הרצון של האמריקאים "לעלות מדרגה" במסר לישראל.  עוד קודם לכן, הנשיא ג'ו ביידן חתם בחודש פברואר על  צו נשיאותי המטיל עיצומים על "מתנחלים קיצונים" המעורבים לכאורה בפעילות אלימה נגד פלסטינים ביהודה ושומרון.

גורם בכיר בבית הלבן אמר כי הנשיא ביידן מודאג מהעלייה באלימות ביהודה ושומרון אשר מהווה איום על היציבות ומחבלת במימוש מדינה פלסטינית עצמאית החיה בשלום לצד ישראל. הבכיר ציין כי ביידן העלה את הנושא לא פעם עם ראש הממשלה נתניהו. ההודעה האמריקנית על העיצומים נמסרה בימים האחרונים לבכירים ישראלים הן בוושינגטון והן בירושלים.