ראש המוסד דדי ברנע יגיע היום (ראשון) לדוחא על מנת לדון עם ראש ממשלת קטאר אל-ת'אני ובכירים מצרים על ההצעה הנגדית שהגיש חמאס למתווכים. זאת, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה לשלוח משלחת ישראלית למדינה. השר והרמטכ"ל לשעבר רא"ל (מיל') משה (בוגי) יעלון שוחח הבוקר (ראשון) עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM ומתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בצל המלחמה.

מה שקורה בעזה ובצפון יתפוצץ לנו בפנים | אלוף במיל' יצחק בריק
לאחר המתקפה החריגה על חמאס: האם ישראל משתפת פעולה עם פת"ח בעזה?

"אני מסתכל על פעילות הממשלה וראש הממשלה מתחילת האירוע", אמר בפתח השיחה. "בהתחלה הייתה התעלמות מנושא החטופים, אפילו לא היה מישהו בלשכת ראש הממשלה שעסק בזה מאז תחילת כהונתה של הממשלה הזאת. רק לאחר שהרמטכ"ל הרצי הלוי מינה את ניצן אלון, אז בנו מנגנון שיעסוק בזה. לפני כן שלחו את המשפחות למשטרה, ל-105 לדווח, איש לא עסק בזה בצורה רצינית. לשמחתי, ניצן אלון יחד עם רונן בר, ראש השב"כ, ודדי ברנע, הביאו הצעה לראש הממשלה נתניהו כשהסתמן הסיכוי להביא את הנשים והילדים במחירים נמוכים ובסופו של דבר כשזה הובא בפניו בסיוע של גנץ ואיזנקוט שנכנסו אז מתחת לאלונקה, הוא לא קיבל החלטה, אלא רק לאחר למעלה משבוע. בפרק הזמן, איבדנו שתי נשים. עד עכשיו איבדנו 10 בוודאות, גם מפגיעת כוחותינו".

"חשבתי שהנושא הזה צריך להיות ראשון במעלה. כן, חשוב להכריע את חמאס, אבל דווקא בגלל הנושא שהוא כל כך רגיש, אז זה היה 240, עכשיו 134, שכל דקה שלהם בשבי, לא מקנא בהם, בעיקר לא בנשים... אז אנחנו דוחים, כולל בסוף השבוע האחרון. דוחים דיון בגלל כניסת השבת? זה לא פיקוח נפש?".

יש לך ספק שראש הממשלה לא רוצה להחזיר אותם?
"אני חושב שראש הממשלה מעדיף את ההישרדות שלו ובתוך הממשלה הזאת יש גורמים שטוענים שצריך להקריב אותם. תקשיבו לסמוטריץ' ובן גביר, בן גביר הצביע נגד שחרור הנשים והילדים. הם אומרים את זה בצורה מאוד ברורה. לטובת כיבוש רצועת עזה, סילוק הערבים ויישובה ביהודים, זה שווה את המחיר. ביאת המשיח יותר חשובה מאשר החטופים הללו, הם מכשול בדרך, זו ההתייחסות, זו לא פרשנות. אני רואה את זה נכוחה". 

עוד אמר יעלון, כי "במקום שנשתמש בהומניטרי כמנוף, היום מנחיתים לנו את זה מעל הראש כי אנחנו לא מסוגלים לקבל החלטה. יש פה בעצם מצב שנתניהו משעבד את האינטרסים של מדינת ישראל לטובת הישרדותו. זה נכון גם לגבי מצב הסיום. למה האמריקאים כועסים עלינו? למה הם מדברים בלשון בוטה, ביידן, צ'אק שומר? רפובליקנים כבר שמבטאים את זה ואומרים שישראל צריכה ללכת לבחירות כי במצב הנוכחי אנחנו מתאבדים". 

משה (בוגי) יעלון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
משה (בוגי) יעלון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"כבר עשינו את המלאכה בצפון רצועת עזה, מי חזר לשם? חמאס. אם הרשות מוכנה שוועדה אזרחית מטעמה תנהל את העניינים האזרחיים... ולא, אנחנו מנהלים. בסוף אנחנו אשמים במאה הרוגים על חלוקת סיוע הומניטרי, בשבוע שעבר, 20. הכול נדבק בנו, כי אנחנו לא מסוגלים לקבל החלטה, למה? סמוטריץ' ובן גביר לא רוצים להביא למצב סיום שבו לא אנחנו שולטים בעזה", הוסיף.

אפשר לוותר על כיבוש רפיח?
"אני מתייחס לרפיח כרגע כאל ספין. אם צריך להיכנס ולטהר את רפיח, אז למה עוד לא נכנסנו? למה שחררנו את יחידות המילואים? אני חושש מאוד שבונים פה סיפור שראש הממשלה רצה להיכנס לרפיח והאמריקאים מנעו ממנו, הצבא לא היה מוכן, עוד פעם מאשימים את הצבא, לכן אני מתייחס לזה כאל ספין. אם צריך להיכנס, ניכנס. אם צריך להילחם, נילחם, אבל מספיק עם הפוליטיקה הזאת". 

תושבים מרפיח נמלטים מבתיהם (צילום :רשתות ערביות)

לדברי יעלון, "ברגע שסיימנו את המלאכה בצפון הרצועה, היינו צריכים לאפשר לוועדה אזרחית לנהל שם את העניינים, לשמר מצב כמו אחרי 'חומת מגן'. אני הייתי ב'חומת מגן', שנתיים לקח לי לייצב את המצב הביטחוני אחרי. ארבעה שבועות פעילות אוגדתית ואחר כך פעילות שנמשכת עד היום. אנחנו לא שולטים בג'נין, אם צריך להיכנס לג'נין, נכנסים. זה המצב שצריך להיות בעזה לעוד הרבה שנים. האמריקאים אמרו לנו, 'אנחנו מסכימים איתכם שחמאס לא ישלוט, אנחנו גם ניתן לכם חופש פעולה ביטחוני'. הם באו עם יותר מזה, הם אמרו, 'לא רק בענייני עזה, אנחנו באים עם הצעה אזורית. ניצור פה ציר של מדינות מתונות מול הציר של איראן, רוסיה, חיזבאללה וכו' ונביא גם את ערב הסעודית, נעשה נורמליזציה איתכם. הם יביאו את ה־50 מיליארד דולר לשיקום הרצועה'. סמוטריץ' רוצה לממן את זה מהאוצר? ואנחנו, במקום להגיד 'כן ואלה התנאים שלנו לגבי עזה, לגבי לבנון, לגבי איראן, לגבי חופש השיט בים האדום', עוד לא אמרנו להם 'כן', לכן הם מתפוצצים עלינו. הם רואים אותנו כמתאבדים". 

"אני לא מקנא בהרצי הלוי", המשיך השר והרמטכ"ל לשעבר. "יש לו אחריות. יש לו, יש לראש אמ"ן, לאלוף הפיקוד, לראש השב"כ. הם גם אמרו, 'אנחנו לוקחים אחריות' וכרגע באמת צריך לאפשר להם להילחם. אני חושב שהמצב שבו גולדפוס, שאני מכיר אותו אישית מאז שהיה קצין צעיר, איש משכמו ומעלה, גם מוכיח את עצמו עכשיו ב'חרבות ברזל', אם הוא התפוצץ ואמר את מה שאמר, סימן שהוא משמיע קול זעקה. אסור לקצין לבקר דרג מדיני ולכן טוב שהרמטכ"ל נזף בו, אבל אני מציע לדרג המדיני להקשיב לזעקה הזאת. כשאומר קצין, 'תהיו ראויים לנו', זו אמירה מאוד קשה. אין סיכוי שהדרג המדיני הזה ייקח אחריות, לכן אני חושב שהדרך הנכונה היא מה שהאמריקאים אומרים, 'לכו לבחירות'. אומר חבר סנאט רפובליקני לשעבר בצורה מאוד ברורה, 'אחרי 7 באוקטובר אתם עוד נאחזים בקרנות המזבח? הייתם צריכים להתפטר' ולכן אני חושב שאין מנוס מהליכה לבחירות כמה שיותר מהר ולהוציא אותנו מהמשבר הזה על ידי הנהגה אחרת". 

לסיום אמר כי "הציבור צריך לצאת החוצה ולעשות את מה שהוא כבר עשה, גם בלם את ההפיכה המשטרית, עוד לא מנע אותה לגמרי, גם הביא להחלפת השלטון כבר פעם אחת. אין מנוס. מי שיעשה את זה זו המחאה ולכן אנשים צריכים לצאת לרחוב".