הממשלה התכנסה ואישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית מספר הצעות, וביניהן ההצעה לקביעת יום זיכרון לאומי שנתי לאסון ה-7 באוקטובר, וחילופי הגברי בין השרים אופיר אקוניס וגילה גמליאל.

אין מוצא: לנתניהו נותרו שתי בחירות קשות – אחת מהן זה הסיוט שלו
"ניסיון ציני לגרוף רווח פוליטי"; "קצת צניעות לא תזיק": ליברמן ודרעי בעימות חזיתי

ראשית, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: ״מאז תחילת המלחמה אנחנו נלחמים בשתי חזיתות - בחזית הצבאית ובחזית המדינית. בקהילה הבינלאומית יש מי שמנסים לעצור את המלחמה עכשיו, לפני השגת כל יעדיה. הם עושים זאת על ידי הטחת האשמות שווא נגד צה״ל, נגד ממשלת ישראל ונגד ראש ממשלת ישראל. הם עושים זאת על ידי מאמץ להביא לבחירות עכשיו, בעיצומה של המלחמה. ואת זה הם עושים כי הם יודעים שבחירות עכשיו יעצרו את המלחמה, וישתקו את המדינה לפחות לשישה חודשים".
 
"אז שיהיה ברור: אם נפסיק את המלחמה עכשיו, לפני השגת כל יעדיה, המשמעות היא שישראל הפסידה במלחמה, ואת זה לא נאפשר", הוסיף, "לכן אסור לנו להיכנע ללחצים הללו, ולא נכנע להם. להפך, האמת הפשוטה הזאת רק מחזקת את הנחישות שלנו להמשיך להדוף את הלחצים ולהמשיך להילחם עד הסוף - עד לניצחון המוחלט. שום לחץ בינלאומי לא יעצור אותנו מלממש את כל מטרות המלחמה: חיסול החמאס, שחרור כל חטופינו ולהבטיח שעזה לא תהווה עוד איום נגד ישראל".
 
"כדי לעשות זאת, נפעל גם ברפיח זאת הדרך היחידה לחסל את שארית גדודי המרצחים של החמאס, וזאת הדרך היחידה להפעיל את הלחץ הצבאי הדרוש לשחרור כל חטופינו. לשם כך, אישרנו את התוכניות המבצעיות לפעולה ברפיח, לרבות קידום הצעדים לפינוי האוכלוסייה האזרחית מאזורי הקרבות. זהו שלב הכרחי לקראת הפעולה הצבאית. ולכן אני חוזר ואומר - נפעל ברפיח. זה ייקח כמה שבועות, וזה יקרה", ציין.
 
לסיום אמר: "לידידינו בקהילה הבינלאומית אני אומר: הזיכרון שלכם כל כך קצר? כל כך מהר שכחתם את ה-7 באוקטובר, את הטבח הנורא ביותר שבוצע נגד יהודים מאז השואה? כל כך מהר אתם מוכנים לשלול מישראל את הזכות להגן על עצמה נגד מפלצות החמאס? כל כך מהר איבדתם את המצפון המוסרי שלכם? במקום ללחוץ על ישראל שנלחמת מלחמה שאין צודקת ממנה, נגד אויב שאין אכזר ממנו, תפנו את הלחצים שלכם נגד החמאס ונגד הפטרון שלה - איראן. הם אלה שמהווים סכנה לאזור ולעולם כולו".

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פול)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פול)

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לדבריו של נתניהו, שאמר כאמור כי "יש מי שפועל להביא לבחירות ולשתק את המדינה לחצי שנה".

"נתניהו, הזיכרון שלנו דווקא לא קצר", כתב לפיד בחשבון ה-X שלו. "אנחנו זוכרים מי בנה ומימן את החמאס, אנחנו זוכרים מי היה ראש הממשלה ב-7 לאוקטובר, אנחנו זוכרים שאיתך נפסיד במלחמה ולא נשיב את החטופים. אנחנו גם זוכרים שבחירות עכשיו הן הדרך היחידה לחזק את צה״ל, לגייס את החרדים ולשקם את היחסים עם האמריקאים".

בתוך כך אישרה הממשלה את מינויו של השר אקוניס לתפקיד קונסול ישראל בניו יורק. השר אקוניס: ״אני יוצא בקומה זקופה כיהודי, כציוני, כישראלי, זהו הסדר הנכון. לשרת את מדינת ישראל והעם היהודי היא השליחות החשובה ביותר שאדם יכול לבקש. ביתר השאת, בעת הזאת, בעיתוי זה שאין אולי מאתגר ממנו בקנה מדינה היסטורי״.

כמו כן, עקב המעבר לקונסול השר יעזוב את תקפידו ממשרד המדע, ולשם תיכנס השרה גמליאל, שכיהנה קודם בתקפיד שרת המודיעין. בכך, נסגר המשרד בו הייתה. "אני מודה לראש הממשלה על מינויי לשרת החדשנות המדע והטכנולוגיה ועל האמון הרב שניתן לי לקדם תחום חשוב זה בעת הזו. בהחלטה משותפת עם ראש הממשלה נתניהו ולאור האתגרים המדיניים והתקציביים בעת הזו, החלטתי לוותר על תפקידי כשרת המודיעין, לסגור את המשרד ולפזר את סמכויותיו החשובות", אמרה.

גילה גמליאל (צילום: פרטי)
גילה גמליאל (צילום: פרטי)

כמו כן, מזכיר הממשלה אמר לשרים כי מינויו של השופט בדימוס אורי שוהם לתפקיד יו״ד הוועדה למינוי בכירים נדחה למועד בלתי ידוע. הבעיה הינה כי אין מינוי אחר אפשרי. הדחייה הגיעה לאחר היוזמה החדשה של יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן למהלך חדש לשינוי בחירת נציב הביקורת על השופטים. 

במשך 20 השנים האחרונות כיהנו בתפקיד שופטי עליון בדימוס לאחר שמונו בוועדה לבחירת שופטים בהסכמה של שר המשפטים ושל נשיא בית המשפט העליון. לקראת תום הכהונה של הנציב הנוכחי, השופט בדימוס אורי שהם, פנה  מ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן לשר המשפטים יריב לוין בבקשה לקבוע בקרוב מועד לדיון בוועדה לבחירת שופטים. 

לפי ההצעה של יום הזיכרון הלאומי, בכל שנה, בכ"ד בתשרי, יתקיים יום זיכרון לאומי לאירועי 7 באוקטובר המציין את האסון וטקסי זיכרון יתקיימו בכל מוסדות המדינה ובצה"ל, ובתוך כך גם טקס אזכרה ממלכתי להנצחת חללי ונופלי מלחמת חרבות ברזל. בשנה הקרובה, לפי ההחלטה, המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים יקיים טקס ממלכתי גם ב-7 באוקטובר, יום השנה הלועזי למתקפת חמאס.