ברקע האולטימטום של יו"ר הימין הממלכתי, גדעון סער, ההערכות במערכת הפוליטית הן כי רה"מ בנימין נתניהו נקלע לסמטה ללא מוצא. האולטימטום של סער הוא אמיתי מכיוון שהוא רואה יתרונות ברורות גם בחברות בקבינט, אם וכאשר יקבל אותה, אך גם -  בפרישה מהממשלה. במקרה של עזיבת סער ומפלגתו לאופוזיציה, הם יקבלו מעמד שיאפשר לסער וחבריו לתקוף את הממשלה מהימין ולהתחזק לקראת הבחירות הבאות.

דיל סגור עם נתניהו? האמת מאחורי האיום ה"דרמטי" לכאורה של סער
סער מצהיר: "אם לא אכנס לקבינט תוך ימים - אפרוש מהממשלה"

לאור הבחירה הקשה שנתניהו יצטרך לעשות, בחוגים פוליטיים אין ביטחון בכך שבני גנץ יפרוש במקרה שנתניהו יצרף את סער לקבינט המלחמה . זאת כי מבחינה ציבורית  צירופו של סער יהווה עילת הפרישה המזיקה ביותר למחנה הממלכתי, לעומת 2 האלטרנטיבות הקורצות לגנץ הרבה  יותר מהבחינה ציבורית : משבר ופרישה  על רקע עסקת חטופים או משבר ופרישה על רקע חוק גיוס חרדים. לכן ההנחה במערכת הפוליטית כי גנץ יבלע את צירופו של גדעון סער לקבינט מלחמה, על אף שבעבר התנגד לו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לעומת זאת, המשבר האמיתי מאיים על נתניהו וממשלתו מכיוון אחר: לא מול כנץ, אלה מול השרים בן גביר וסמוטריץ, השותפים הקואליציוניים החשובים של נתניהו.

אם סער יצורף לקבינט המצומצם, צעד זה יוביל ליצירת פרדוקס עצום, כאשר הרשימה  שקיבלה 14 מנדטים בבחירות, אינה מיוצגת כלל בקבינט מלחמה, בעוד שהרשימה של גנץ, כיום - בעלת 8 מנדטים בלבד, נמצאת עם 2 נציגים בקבינט וכעת גם הרשימה בת 4 מנדטים של גדעון סער תקבל בו מקום.

גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אם בהתחלה הרכב הקבינט נראה סביר מבחינה ציבורית בשל היותם של גנץ ואיזנקוט רמטכ"לים לשעבר, כעת ,עם צירופו של סער, זה ייראה בפירוש כפסילתם של בן גביר וסמוטריץ על רקע הלחצים החיצוניים. על כן, נתניהו עומד בפני בחירה אכזרית, בעלת פוטנציאל אמיתי של משבר קואליציוני: אם יחד עם סער יצורפו לקבינט מלחמה גם השרים בן גביר וסמוטריץ - זה  יפתור לגנץ את הדילמה , הרי בעוד שהציבור שלו מצפה שהמחנה הממלכתי יבלע את צירופו של סער ויישאר בממשלה , הרי ברור שצירופם של בן גביר וסמוטריץ יתן לגנץ את עילת הזהב לפרוש מהממשלה תוך תמיכה גורפת של ציבור תומכיו.

זאת ועוד: ברקע המתיחות החמורה ביחסים עם הממשל האמריקאי, הדבר האחרון שבנימין נתניהו מעוניין בו כעת הוא פרישת בני גנץ מהממשלה על רקע צירופם של בן גביר וסמוטריץ לקבינט המצומצם. היא זאת שיכולה לשמש טריגר אידאלי לגל מחאה עצום,  מה שלא קרה עד היום. מצג שני, נתניהו מבין כי הפעם בן גביר וסמוטריץ בסבירות גבוהה לא יבלעו את המהלך של צירוף סער בלבד , וההנחה היא שפרישת סמוטריץ ובן גביר מהממשלה תהיה תחילת הספירה לאחור לקראת פיזור הכנסת והקדמת הבחירות.

בנימין נתניהו (צילום: תומר אפלבאום)
בנימין נתניהו (צילום: תומר אפלבאום)

יצוין כי שר האוצר סמוטריץ טען במספר מספר ישיבות הקבינט המדיני-ביטחוני כי "מרגיש מיותר", ובדיון האחרון של הרבינט המדיני-ביטחוני, ביום שישי האחרון, לא נכח בכלל. על פי גורמים פוליטיים בכירים,   בשיחות סגורות סמוטריץ נשמע מדבר על פוטנציאל של נפילת הממשלה בגלל חוק גיוס או בגלל הצירוף האפשרי של גדעון סער לקבינט מלחמה, במקרה שבן גביר וסמוטריץ יישארו בחוץ.

שר בכיר אומר ל'מעריב' לאור המשבר ההולך ומעמיק: "הימין אף פעם לא יודע לשלוט, תמיד מפיל את עצמו, כל אחד מטפס על עץ גבוה, כל אחד ממרכיבי הקואליציה רואה את האינטרס שלו ולא טובת כלל האוכלוסייה, גם היום ממשלת ימין עלולה ליפול בגלל אותן גחמות ומלחמות האגו".