יקי דיין, לשעבר קונסול ישראל בלוס אנג'לס, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103fm והתייחס לתגובת ראש הממשלה נתניהו לביקורות שמושמעות מבכירים בארה"ב, בין היתר צ'אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט.

קנצלר גרמניה לצד נתניהו: "לא נעמוד מהצד ונראה פלסטינים מורעבים"
בן גביר זעם על נתניהו: "אתה הבוס של גלנט, תטפל בו"

על המשבר מול ארה"ב אמר: "קודם כל בפרספקטיבה של שנים היו הרבה משברים עם ארה"ב. בוא נגיד למה זה שונה מאחרים, קודם כל כי הוא תופס ממד פוליטי לחלוטין. הממד המדיני שלו עזב אותנו הממד הפוליטי מככב. גם מבחינתו של נתניהו וגם מבחינתו של ביידן. תראה אמריקאים, לא ברור לי מה הם משיגים פה כשהם שמים את נתניהו בפינה גם שתי מדינות גם עכשיו שהם תוקפים אותו על בחירות מוקדמות כי בסופו של דבר פוליטית הם מחזקים אותו. נכון שאתה מדבר לבייס האמריקני ואתה בשנת בחירות, אבל אם האמריקאים רוצים להשיג משהו הם לא משיגים פה את העניין. למה המשבר הזה מסוכן הרבה יותר ממשברים אחרים?".

עוד הוסיף: "אני ראיתי רק עכשיו את ריאיון הכניסה של בגין לתפקידו כרה"מ. הוא מדבר שם על המשבר הקשה עם רוג'רס. ההבדל הוא שארה"ב משתנה, כי המרכז הפוליטי הולך ונעלם. הקצוות גם במפלגה הדמוקרטית ורפובליקנית מתחילים להיות הרבה יותר דומיננטיים. והעוצמה הישראלית היא התמיכה הדו מפלגתית. וכשהמפלגה הרפובליקנית הולכת ונהיית יותר ויותר בדלנית והמפלגה הדמוקרטית הופכת ונהיית יותר פרוגרסיבית. בסופו של דבר אנחנו, ישראל כלומר, מפסידה מהעניין הזה מאוד. ועכשיו נכנסנו שלא בטובתנו לתוך הקלחת הפוליטית הזאת. וזה מה ששונה מהמשברים הגדולים שהיו עם שמיר ובגין כי אז המרכז הפוליטי היה דומיננטי".

כשנשאל האם האמריקאים מבינים שהם בעצם משחקים פוליטית לידיו של נתניהו, השיב: "אני לא בטוח. זו שאלה מצוינת. כי הם לגמרי משחקים לידיו של נתניהו, גם בנושא הזה של שתי מדינות וגם עכשיו בקריאה לבחירות מוקדמות. הם מציבים את נתניהו בפוזיציה מאוד נוחה, כי הוא מתבצר, הוא מציב את עצמו כמבצר האחרון מול האמריקאים. ואנשים נוטים לשכוח את הסיוע היוצא דופן שהאמריקאים מעניקים לנו עכשיו בשני נושאים שהם אסטרטגיים מבחינתנו גם כלכלת החימושים, גם מטרייה הדיפלומטית, 4 וטו במועצת הביטחון. ובסופו של דבר זה יוצר מין דימוי מאוד לא נכון שיש לכאורה איזשהו ממשל עויין, מדובר בנשיא סופר  אוהד לישראל שמציב עצמו כמזדהה  עם שתי המטרות".

"נתניהו משחק את המשחק מצוין פוליטית מבחינתו", הדגיש. "הוא נכנס לפוזיציה הזו, הוא מעמיד עצמו כמוצב האחרון לפני מדינה פלסטינית שכאילו האמריקאים מתכוונים להנחית עלינו, בחירות מוקדמות שהאמריקאים כאילו מנסים להתערב. לו זה פוזיציה מאוד נוחה, אני חושב שהאמריקאים מאוד טועים בהתנהלות שלהם מול נתניהו. אלא אם כן מדובר בשני דברים, הוצאת קיטור ודיבורים פוליטיים לבייס שלהם".

בסיום דבריו אמר: "אז תיראו כאן דווקא בחתימה הזאת, זה משהו שביידן הוציא לנו את הערמונים מהאש, כי קריסמן הסנאטור רצה להעביר חקיקה בסנאט להתנות את הסיוע לישראל. וביידן מצא פרצה להעביר את המין התחייבות שאנחנו צריכים לחתום עליה שנפעל לפי החוק הבינלאומי וככה נקבל את הנשק. אבל אם נראה איזושהי האטה לכאורה בירוקרטית, לכאורה כלשהי בכלכלת החימושים, אז נדע שאנחנו בבעיה גדולה. ההחלטה שהאמריקאים מציגים עכשיו במועצת הביטחון יש בה שתי בעיות מבחינת ישראל אבל היא עדיין נוחה ומגינה עלינו, אם אנחנו נראה פגיעה באחד משני הנושאים האסטרטגיים האלה, אז נדע באמת שיש לנו בעיה".