ראש המוסד דדי ברנע ייצא אתמול לדוחא על מנת לדון עם ראש ממשלת קטאר ובכירים מצריים על ההצעה הנגדית לעסקת החטופים שהגיש חמאס למתווכים. כמו כן, מתכנסים קבינט המלחמה והקבינט המדיני־ביטחוני - על מנת לקבוע מדיניות לגבי המשך המגעים ועל הקווים האדומים וגבולות המנדט של צוות המו"מ שייצא לקטאר.

הרמטכ"ל "בסמכותי למנות"; סמוטריץ': "יש לך גיבוי מלא לניצחון - לא למחטף"
טראמפ במסר מפתיע לנתניהו: "סיים את המלחמה בעזה"

בהמשך להצעות והדיונים על עסקת החטופים, מיכה קובי, לשעבר חוקר בכיר בשב״כ, שמכיר מקרוב את רב המרצחים סינוואר, וחקר אותו למעלה מ-150 שעות כאשר שהה בכלא הישראלי, הטיל ספק רב באפשרות להגיע להבנות עם חמאס בנוגע לעסקה. מיכה אמר בשיחה עם ״מעריב״ כי מטרת יחיא סינוואר היא ״לעכב את העסקה עד כמה שאפשר כדי להוביל למצב של זוהמה ומחלות ברצועת עזה - שיגרמו לעולם ללחוץ על ישראל להפסיק את הלחימה״.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

״אני חושב שבישראל עדיין לא מבינים עד הסוף את צורת החשיבה של חמאס - ושל סינוואר בפרט. עד כה, צה״ל חיסל קרוב לחצי ממחבלי חמאס, אך הדבר לא יפריע בעתיד לסינוואר להעצים מחדש את הארגון. מטרתו היא לגייס עזתים נוספים לארגון הטרור, לבנות את כל התשתיות מחדש - ולתכנן 7 באוקטובר נוסף באחד מן הימים״, אומר.

״על פי הפרשנות של אחמד יאסין, שממנו ינק סינוואר את השנאה ליהודים - ה׳ג׳יהאד׳ של הפלסטינים הוא להשמיד את היהודים ולהפוך את כל המזרח התיכון לאיסלאמי, ועל כן השנאה כלפינו היא עזה״, מתאר את עוצמת האיבה.

״בלי להכליל את משפחות החטופים שאנו צריכים להכיל את מעשיהם בכל מצב, ברגע שחמאס רואה שוב את הפילוג בישראל ואת העם יוצא ומפגין נגד הממשלה - הוא מצטרף לחגיגה. אנשי הארגון משתמשים בהפגנות כחומר להסתה, ואני מאמין שזה לא הזמן המתאים להביע התנגדות מאחר שזה גורם לחמאס להקשיח את עמדותיו בכל הנוגע לעסקה. העימותים והויכוחים מיותרים בעת הזו״, קובע.

״אני מאמין שנוכל לשחרר חטופים וחטופות דרך לחץ צבאי בלבד, ושחמאס ינסה להחזיק את החטופים עד כמה שאפשר - כדי להמשיך ולהשתמש בהם כמגן אנושי. להערכתי, לא יצא דבר מהשיחות״. בנוגע לעסקת החטופים הראשונה שהתממשה בחודש נובמבר האחרון אומר קובי כי ״חמאס הסכים לתנאיה רק בשל העובדה שצה״ל הפעיל לחץ צבאי כבד ברצועה - ולכן הוא היה זקוק בדחיפות להפוגה. בנוסף, הארגון התקשה להשתלט על החטופים שהוחזקו במיקומים שונים ורבים בשטח הרצועה״.

תיעוד מהשמדת המנהרה (צילום :דובר צה"ל)

עוד מדגיש מיכה כי ישנם סעיפים שעל ישראל אסור להתפשר במהלך המשא ומתן עם חמאס: ״ישראל לא יכולה לשלם את המחיר של לשחרר כל כך הרבה אסירים עם דם על הידיים. ישנם מחבלים פליליים, מחבלים בלי דם על הידיים עם כוונות טרור או ניסיונות לבצע פעולות טרור ללא הצלחה שהיה אפשר לשחרר - אך חמאס מבקש לשחרר את המחבלים הכבדים, כולל את מחבלי הנוח׳בה שרצחו, שרפו ואנסו ישראלים ב-7 באוקטובר.

במצב כזה, איך מסתכלים על משפחות נרצחי הטבח בעיניים? מה נגיד להם אז? מה נגיד לתושבי העוטף לאחר שהם ישוחררו? הרי ידוע לכולנו שכבר יום למחרת השחרור - הם יחזרו להיות פעילי טרור, לא יהיה דבר שימנע מהם לעשות זאת.

מעבר לכך, אני חושב שכוחות צה״ל חייבים להישאר ברצועת עזה עד שמשמידים את כלל היכולות הצבאיות של חמאס - ועד שמשתלטים על אזור רפיח, שבו אני מעריך שיש עוד כ-10,000 מחבלים חיים. חייב לחסל את כל המחבלים שנותרו בחיים ואת כל תשתיות הטרור של הארגון - כדי להשלים את משימתם של החיילים שנפלו במהלך התמרון הקרקעי, אשר פעלו למען השמדת חמאס״.

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום :דובר צה"ל)

מעבר לכך, עוד גורס מיכה כי אין להסכים לסעיף כלשהו במשא ומתן - אשר יוביל להחזרת הפלסטינים לצפון הרצועה: ״לאחר פעילות צה״ל בחודשים האחרונים, האזורים בצפון הרצועה כרגע מטוהרים.

ברגע שיחזרו אליהם התושבים הפלסטינים וביניהם כמובן מחבלי חמאס שנטמעים היטב באוכלוסייה - יהיה קל מאוד עבורם להתחבר מחדש ולארגן פעולות טרור, לשפר תשתיות קיימות, למצוא נשק - ולחזור לשגר רקטות ולפגוע בישראל מצפון הרצועה. זו מלחמת גרילה בשטח בנוי - שבה אנו לא יכולים לשלם כל מחיר - כי הוא יהיה כבד הרבה יותר מהמחיר ששילמנו עד היום״.