ברקע הביקורת בממשלה, דובר צה"ל פרסם היום (שני) את רשימת 50 המינויים שאישר הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי - בדרגי קצונת הביניים, ובתפקידי מטה ועורפיים או סגנים.

השר הבכיר נשאל האם ביידן כבר לא מגבה את ישראל - וכך השיב
אחיו של חטוף: "נתניהו מעדיף כמה שיותר חטופים מתים בשביל שהמחיר יהיה נמוך"

מפקד צאלים הקודם, תת-אלוף רומן גופמן, שנפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים ב-7 באוקטובר והיה מועמד למזכיר הצבאי של רה"מ, ימונה לראש חטיבת פיתוח שיטות לחימה וחדשנות באגף התכנון. מפקד חטיבת המילואים הנגב (12), אלוף-משנה עברי אלבז, שלחם בצפון הרצועה בתמרון, יהיה סגן מפקד אוגדת איו"ש ואלוף-משנה ר' יחליף בימים הקרובים את אלוף-משנה א', שהתפטר מתפקידו כקמ"ן פיקוד דרום בעקבות רומן שניהל עם קצינה במהלך המלחמה.

‏מפקדי הגדודים הלוחמים של בה״ד 1 שהובילו את הצוערים של קורס הקצינים בלחימה בעזה, אריאל גונן ושראל סבג - ימונו למפקדי החטיבות שומרון ועציוני (בהתאמה). ‏אל״מ לירון אפלמן ימונה למפקד החטיבה המרחבית החדשה - ״חטמ״ר ההרים״ - בגזרת הר דב והחרמון. ‏סמח״ט גולני אוהד מויאל ימונה לסגן מפקד אוגדת הגליל (91). 

⁠סא״ל ד׳, מפקד דובדבן שנפצע ואיבד את עינו במבצע צוק איתן וחזר לפקד - ימונה למפקד חטיבת המילואים כרמלי. סא״ל שחר ברקאי מג״ד 12, שנפצע בינוני בתמרון בעזה ועבר שיקום, ימונה למח״ט חברון. - סא״ל מ׳, מפקד אגוז שנפצע קשה ב-7.10 בכיסופים וחזר לפקד על היחידה - ימונה למפקד חטיבת אלכסנדרוני.

מפקד יחידת דובדבן סא''ל ד' (צילום: דובר צה''ל)
מפקד יחידת דובדבן סא''ל ד' (צילום: דובר צה''ל)

חלק גדול ממינויים אלו היו צריכים להתבצע בחודשים האחרונים אך עוכבו בשל שיא התמרון ברצועה וכעת עם המעבר ללחימה בעצימות נמוכה יותר, התאפשר למטכ"ל להחליף קצינים בתום כהונתם ולא להשאיר יחידות עם ממלאי מקום או בלי סגנים.

עימות חריף נוסף בין בן גביר ליועצת המשפטית לממשלה: "אין לך סיבה אז את מחפשת כזאת"

עימות חריף נוסף נרשם אתמול בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. זאת, במהלך הדיון בקבינט המדיני ביטחוני ועל רקע הביקורת של בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' על כך שהרמטכ"ל הרצי הלוי צפוי לבצע בקרוב מספר מינויים בצמרת הצבא. 

השר פנה אליה ואמר כי "לא רציתי להתערב בגלל הטענה על כך שממנים מפקדים במקום כאלה שנפלו בקרב, אבל חייב לשאול כאן את היועמ״שית, תגידי, למה לגבי המפכ״ל זה דין שונה".

נאום הרמטכ"ל הרצי הלוי (צילום :דובר צה"ל)

"למה כאן את אומרת שאת לא מוצאת מקור סמכות להתערב במינויים ואצל המפכ"ל שבתאי עצרת כל המינויים", הוסיף. היועמ"שית השיבה: "זה לא לכאן. אסביר לך באישי".

בתגובה, בהטיח בה בן גביר: "זה כן כאן, בואי נפתח את זה. למה את מתערבת אצל המפכ"ל ואצל הרמטכ"ל וראש שב״כ לא. כי הוא שבתאי? כי הוא לא היה בסיירת מטכ"ל? כי הוא לא הגיע מהמקום הנכון?. ובואי נגיד עוד דבר, את לא רוצה שהוא ימנה כי את לא יכולה לומר שאני לא אמנה אין לך סיבה אז את מחפשת כזאת". 

בשלב זה, השרה יפעת שאשא ביטון קראה לבן גביר להפסיק לתקוף את הרמטכ"ל. בן גביר השיב: "מותר לי לשאול שאלות, עוד מעט תדליפו שהשתלחתי ברמטכ"ל. הסתיימו הימים שאסור לשאול פה שאלות ולדבר. לא תשתיקו אותי.

המתקפה של סמוטריץ'
במהלך הדיון, טען סמוטריץ' כי "לרבים היום אין אימון במערכת בעקבות המחדל שהוביל ל7.10". השר חילי טרופר עקץ אותו ואמר כי  "ואם אגיד שלרוב הציבור אין אימון בך?. אי אפשר לסמוך על אנשים כשהם מנהלים מלחמה ולא לסמוך עליהם בעניין המינויים".

שר האוצר השיב: "יש בעיה במצב שבו במהלך המלחמה ממנים אנשים, כאשר בזמן הזה גם מתקיימת בצה"ל בדיקה פנימית. אנשים עלולים לפחד לדבר במסגרת הבדיקה מחשש שלא יקבלו מינוי מאלה שגם ממנים וגם נבדקים.

עוד הוסיף סמוטריץ' כי "צה״ל והעומד בראשו נכשלו לא רק טקטית ואופרטיבית אלא גם מחשבתית. מי שמעצב את דמות המפקדים זה המטכ״ל. ואת סבב המינויים הזה צריך לבצע המטכ״ל הבא. המטכ״ל הזה והעומד בראשו נכשלו ולכן יש לו גיבוי רק להפעלת הכוח".

בתגובה, השיב גלנט: "אם אתה מתייחס לזה תתייחס למציאות השלמה, איך צה״ל שנכשל ב-7 באוקטובר התאושש מהמקום הכי קשה ומתנהל למופת. צה״ל זה מי שמביא את ההישגים שאנחנו כ״כ גאים בהם". במהלך הישיבה, בחרו השרים שאשא ביטון וגדי איזנקוט לנטוש את החדר, זאת כמחאה על הביקורת כלפי מערכת הביטחון. 

עוד תקף בחריפות: "אתה פוגע בביטחון ישראל וחותר תחת מערכת הביטחון מסיבות פוליטיות בלבד. זה חמור תמיד ובפרט במלחמה. לא אאפשר לאף אחד להפוך את צה״ל למיליציה בשירות גורם כזה או אחר". השרים גני גנץ ואבי דיכטר גיבו את גלנט. 

בצלאל סמוטריץ' (צילום: רויטרס)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: רויטרס)

כזכור, אתמול ביקר סמוטריץ' את הרמטכ"ל וכתב כי" אדוני הרמטכ"ל, יש לך גיבוי מלא לניצחון. לא למחטף של מינויים. הדור החדש של המפקדים שלא היה שותף לקונספציה ולמחדל יוביל את השיקום והתיקון".

נשיא המדינה במכינת ״בני דוד״ בעלי: ״אני סומך על צה"ל ומפקדיו, מאחרון החיילים ועד ראש המטה הכללי של צה״ל. אני מאמין שהם מקבלים החלטות שקולות, אחראיות ומקצועיות״

נשיא המדינה יצחק הרצוג במכינת ״בני דוד״ בעלי: ״אסור לנו, בשום אופן לחזור לימים שקדמו לשבת השחורה. אסור לנו לשוב למילים המשתלחות, לשנאה ולפילוג. אם יש משהו שנוכל להישבע בו לזכרם של הנופלים הוא שמותם לא היה לשווא. שנהיה ראויים שלא ניתן לעצמנו להידרדר שוב אל תהום של שנאת החינם.

כמי שפוגש את כל חלקי העם במערכה הקשה אני מבקש לחזק מכאן בשם העם כולו את החיילים והמפקדים - שגם הלילה פעלו ועדיין פועלים בשעה זו, בעוז רוח בשיפא ובעוד אינספור זירות בדרום, בצפון ובאיו״ש. 

אני סומך על צה"ל ומפקדיו, מאחרון החיילים ועד ראש המטה הכללי של צה״ל. אנו מאמינים בכל ליבנו שאותם מפקדים ולוחמים שכבר למעלה מחמישה חודשים עומדים "על משמר ארצנו וערי אלוהינו" ומוקדשים כל-כולם לניצחון במערכה – אני מאמין שהם מקבלים החלטות שקולות, אחראיות ומקצועיות.

האתגרים מולם אנו עומדים לא קטנו, למרות חודשי הלחימה הארוכים והמחיר הכבד, עדיין לא השבנו את אחינו ואחיותנו החטופים הביתה, עדיין לא ייבשנו את ביצת הטרור, עדיין לא חלפה סכנת ירי טילים מעזה. ללא אחדות ושיח מחבר אנחנו עלולים לפגוע בניצחון. כל ההקרבה והמסירות לא יספיקו אם לא נגלה אחדות - לא אחידות, אלא אחדות״.