לצד המאמצים להביא לכינון עסקה לשחרור החטופים נרשמות בממשלה מחלוקות רבות בנוגע לניהול המערכה בדרום וההתנהלות מול שאר האיומים בגזרות השונות. חבר הכנסת יצחק קרויזר ("עוצמה יהודית") שוחח הבוקר (שני) עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM והתייחס לדברים.

הפעילות בשיפא: המחבלים שחשבו שצה"ל כבר לא יפעל במקום כותרו ולא יכלו לברוח | תיעוד
אחיו של חטוף: "נתניהו מעדיף כמה שיותר חטופים מתים בשביל שהמחיר יהיה נמוך"

בתחילת השיחה התייחס קרויזר ללחימה בעזה: "יש פער גדול בין הכוחות בשטח שנלחמים ויש להם הישגים אדירים לבין הפקודות שהם מקבלים מלמעלה. אנחנו לא שבעי רצון. השר איתמר בן גביר לא נמצא בקבינט הקטן מאחר ותפיסת העולם שלו שונה. בוודאי שאנחנו לא שבעי רצון, אנחנו סבורים שצה"ל מזמן היה צריך להיות בציר פילדלפי, ברפיח, ולסיים את ההשתלטות הצבאית על כל רצועת עזה, מצפונה ועד דרומה. על כך הבעיות שלנו, בתוך הקבינט הקטן שלצערי יושבים בו שני רמטכ"לים ואלוף פיקוד, שמנהלים מערכה מנותקת מהשטח".

מי נכשל פה?
"יש כאן כישלון של שנים רבות, של כל מי שהיה במערכת הזו ב-20 השנה האחרונות, יש כאן תפיסת עולם בעייתית מאוד שרווחת גם בדרג הפוליטי. אנחנו כרגע צריכים להיות עסוקים בראש ובראשונה להחזיר את החטופים שלנו ולהכריע את האויבים שלנו בכלל הגזרות. יש לנו מערכה קשה מאוד ברצועת עזה, יש לנו מערכה שנמצאת בצפון וגם ביו"ש יש לילה לילה עימותים. מתוך תפיסת עולם שהייתה פה במשך שנים ארוכות, שאם ניתן לגורם אחר, באיזשהו צעד דמיוני שמחפש לעשות איתנו שלום, על פי תפיסת עולם של הרבה מאוד אנשי צבא ופוליטיקאים בישראל, עוד מימי אוסלו העליזים, אנחנו נמצאים בסיטואציה בה יש בלבול בין אויב לאויב".

בשנה ושלושה חודשים שאתם בממשלה קרה האסון. אם זה היה תלוי בך, מה התוכנית שלך לעזה?
"בעזה צריכה להיות שליטה צבאית ביטחונית ישראליות מלאה, מהצפון ועד הדרום. צריכה להיות שם התיישבות יהודית בחבל ארץ הזה, כאשר יש התיישבות יהודית בחבלי ארץ יש הגנה לתושבים שנמצאים עמוק יותר בתוך המדינה. תושבי יו"ש הם השכפ"ץ של המרכז. בראש ובראשונה אנחנו צריכים לעשות הכל בלי להתחשב בשום דבר בדרך להחזיר את החטופים שלנו. אנחנו צריכים להביא את החטופים שלנו, להמשיך את כתישת רצועת עזה וכמה שיותר מהר. בוודאי שהמשימות יש להן סדרי עדיפויות, זו המשימה הראשונה. בדרך להביא את החטופים אנחנו צריכים לסיים את השליטה הצבאית ברצועת עזה, כולל רפיח, כולל פילדלפי".

"כדי להחזיר את תושבי הצפון אנחנו לא יכולים לסמוך על ארגון כזה או אחר, או על איזה מסמך בינלאומי שכבר מופר עשרות פעמים. צה"ל הוא הגוף היחידי שאמון על ביטחונם של אזרחי ישראל. עובדתית, איפה שיש נוכחות ישראלית בשטח אחרי שהצבא סיים את המלאכה שלו, אותם מתיישבים שגרים בשטח גם מקלים על חיילי צה"ל ומהווים את השכפ"ץ למי שנמצא יותר בעורף. אנחנו רואים את החשיבות העליונה בהתיישבות ביו"ש בהגנה על המרכז. אנחנו רואים שכאשר יש רק נוכחות צבאית כמו בדרום לבנון, אנחנו רואים מה צמח לנו שם".

יצחק קרויזר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יצחק קרויזר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

על הרמדאן - אולי בן גביר טעה?
"ממש לא. להפך. אנחנו רואים שהמדיניות של השר איתמר בן גביר, הוא אמון על משטרת ישראל ומג"ב, כשאנחנו רואים את תפיסת העולם של יוזמה, התקפיות, בגופים האלה, אנחנו רואים שהפעולות המקדימות בתוך הערים. אם אנחנו נדאג לחופש הפולחן נשמח לראות גם יהודים שמתפללים במקום הקדוש ביותר לעם היהודי. המטרה שלנו לאפשר את החודש הזה שלא יהיה עם פיגועים בתוך רחבת הר הבית ולא שרחבת הר הבית תהפוך לרחבת הסתה".

הגעת מתפללים רבים לעיר העתיקה בירושלים ולהר הבית לתפילת הצהריים (צילום :דוברות המשטרה)

עליית יהודים תקדם את המטרה הזו? אתם לא משחקים פה באש?

"חופש הפולחן כרגע לא ממש מתקיים גם ברחבת הר הבית, לכל הדתות. מטרתנו שיעבור חודש שקט. אנחנו רואים את המדיניות של השר איתמר בן גביר פועלת. אנחנו רואים את המשטרה יוזמת, פעולת, משטרה התקפית, ואנחנו רואים את ההשלכות של זה כרגע בהר הבית".
 
סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm