ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן תשוב לקדם מחר (שלישי) את חוק רבנים מקומיים. במרכז יהדות ומדינה של מכון הרטמן הסבירו את החוק שרוטמן רוצה להעביר ואת המשמעות של השינוי.

"הרמטכ"ל לא ידבק לכסא": זהו העיתוי שבו רב אלוף הלוי יתפטר
תיק "הקצין המתחזה" ייפתח מחדש? המהלך של אלמוג כהן | פרסום ראשון

בנושא בחירת רב העיר ומועצה מקומית, השינוי בהצעת החוק הוא שהאסיפה הבוחרת את רב העיר/מועצה מקומית תהיה מורכבת מ-50% חברי מועצת הרשות המקומית + ראש המועצה הדתית, 25% נציגי ציבור שממנה השר, 25% הרבנים הראשיים וחברי מועצת הרבנות הראשית לישראל. משמעות השינוי הוא החלשת כוחה של הרשות המקומית בבחירת רב העיר אל מול חיזוק כוחם של השר ומועצת הרבנות. הפחתת מספר תושבי הרשות המקומית המעורבים בבחירה והכנסת גורמים חיצוניים להליך הבחירה.

בנושא אופן בחירת רב אזורי, השינוי בהצעת החוק הוא אסיפה בוחרת של 5 חברים, בה יש רוב לנציגים שאינם מייצגים בהכרח את המועצה האזורית לרבות היו"ר שהינו נציג המועצה הדתית שברוב המקרים הוא מינוי של השר. משמעות השינוי הוא הקטנת הייצוג לנציגי המועצה האזורית בבחירת הרב האזורי.

בנושא אופן בחירת רב יישוב, השינוי בהצעת החוק הוא שהאסיפה בוחרת של 8 חברים, בה יש נציגות של 50% לנציגי היישוב ויו"ר הועדה הוא נציג המועצה הדתית האזורית, ברוב המקרים מינוי של השר. משמעות השינוי הוא הקטנת הייצוג לנציגי היישוב בבחירת רב היישוב.

הקואליציה תמשיך בקידום חוק הרבנים למרות הוטו של גנץ וסער, הנימוק - גנץ הצביע נגד התקציב ונסע לחו״ל ללא אישור הממשלה. טענת הקואליציה: המחנה הממלכתי הם אלו שהפרו את ההסכם כשהצביעו נגד התקציב, כשגנץ נסע לארה״ב ללא אישור, ובהצבעות נוספות שלא שיתפו פעולה עם הקואליציה. הסכם לא יכול להיות חד צדדי.

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן: ״חוק הג׳ובים שמקדמת הממשלה, מגדיל דרסטית את מספר הרבנים ברשויות ובעצם לוקח את הכוח מידיהן של הרשויות המקומיות ומעביר אותו לרבנות הראשית ולשר הדתות. החוק הזה יעלה לציבור ביוקר, הוא נועד אך ורק בכדי לשמר את הקואליציה ולא בכדי לשרת את הציבור. אני קורא לבני גנץ ולגדי אייזנקוט לעשות מעשה ולהתפטר. עצם העובדה שהממשלה מקדמת חוקים כאלו שנויים במחלוקת בעת הזו מוכיח דבר אחד- הם עסוקים בהישרדותם הפוליטית ותו לא".

חבר הכנסת מתן כהנא: "מבאס לעסוק בזה תוך כדי מלחמה, אבל סמוטריץ' וש"ס החליטו לקדם את העניין בוועדת חוקה ביום שלישי הקרוב. צפו בסרטון ותבינו איך הברית הפוליטית שסמוטריץ' כרת עם המפלגות החרדיות ממשיכה לפגוע באינטרס הציבורי, ותאפשר לש"ס יד חופשית במינוי רבנים שלא שרתו בצה"ל".

סיעת הימין הממלכתי יחד עם סיעת המחנה הממלכתי החליטו להטיל וטו על המשך קידום הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (בחירות רבני עיר, רבנים אזוריים, רבני יישוב ורבי שכונות). חבר הכנסת זאב אלקין הודיע על כך ליו״ר הקואליציה, חבר הכנסת אופיר כץ.