סערת פרס ישראל: על פי דיווח שפורסם היום (שני) בחדשות 12 הרב הראשי לישראל יצחק יוסף היה אמור לזכות בפרס ישראל לספרות תורנית. 

הרב הראשי בתגובה ראשונה לסערה: "סילפו את דבריי"
"מי מגלה לו שבחו"ל צריך ללכת לעבוד?": הרשת מגיבה לסערת הרב הראשי

מלשכת הרב נמסר כי "ככל שיש ממש בפרסום על הכוונה להעניק לראשון לציון שליט״א את ׳פרס ישראל׳ בגין מפעלו התורני ועל אף שמדובר בהחלטה המבטאת 50 שנות יצירה הלכתית, הרי שלא זו העת ולא זו השעה. אילו היה ידוע לו על הגשתו כמועמד לקבלת ׳פרס ישראל׳ היה פועל למנוע זאת. אין זו שנה מתאימה לטקסים וחגיגות. ההוקרה היחידה של מדינה לאזרחיה, היא שמירה על ביטחונם והוקרת החיילים המחרפים את נפשם בשדה הקרב למענה".

הדיווח מגיע לאחר שלפני כשבוע אמר הרב הראשי כי "אם יכריחו חרדים להתגייס, ניסע כולנו לחו"ל, נקנה כרטיסים. אין דבר כזה. החיילים מצליחים בזכות בני התורה". הרב יוסף שעדיין מכהן בתפקיד ממלכתי מטעם המדינה ואוסר את התערבותו בעניינים פוליטיים, אמר את הדברים בשיעורו אחרי שבתקופה האחרונה אף התערב בניגוד לחוק בבחירות לרשויות המקומיות, ותמך בפומבי בחלק מהמועמדים.

יצחק יוסף (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
יצחק יוסף (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

כמו כן, על פי חשיפת מעריב, ביטל שר החינוך יואב קיש את פרס ישראל לשנת 2024 לאחר שנודע לשר כי היזם איל ולדמן זכה. לאחר מכן, שר החינוך הורה כי פרסי ישראל לא יחולקו השנה בקטגוריות שנקבעו מראש, אלא יקבלו במקום שישה זוכים פרסים בקטגוריה "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית".

עם זאת, בג"ץ הוציא צו על התנאי המורה לשר החינוך לנמק מדוע בוטלה חלוקת הפרס השנה. "לנוכח סד הזמנים הדוחק ועמדת המדינה, החלטנו להורות על מתן צו על תנאי כמבוקש בעתירות", נימקו השופטים.

איל וולדמן (צילום:  REUTERS/Ronen Zvulun)
איל וולדמן (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

כזכור, לפי חשיפת מעריב השר קיש ביקש מחברי הוועדה לשקול שוב את ההחלטה אודות זכייתו של ולדמן ואף ביקש מהם לבטל אותה. קיש גם הציע לבחור במקומו של וולדמן את פרופ' שולמית לבנברג, מממציאי הטכנולוגיה של בשר מתורבת. הוועדה דחתה את הבקשה על הסף. לטענת הוועדה לבנברג צעירה והתחום שלה הוא יותר מדעי. עוד טענו חברי הוועדה כי "ההמצאה שלה עוד לא הבשילה ועוד לא הניבה פירות משמעותיי".

למעשה, זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה שפרסי ישראל מבוטלים בגלל אירוע חיצוני (או פנימי) כלשהו. החלטתו של השר קיש התקבלה בזעם רב בקהילת המדענים, החוקרים והאומנים בישראל, שביקשו ממנו לשקול אותה שוב.