מלחמת חרבות ברזל: שר החוץ ישראל כ"ץ שוחח היום (שלישי) עם אודי סגל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM ופרש את משנתו על התקדמות הלחימה ברצועת עזה ועל היחסים המתוחים מול ארה"ב.

"יודעים את המחיר": זהו הדבר שישראל לא מבינה לגבי התנהלות איראן | האזינו
"הכל חוץ מניצחון": שמחה רוטמן מתפוצץ על דובר צה"ל

בפתח הראיון אמר לגבי האמריקאים: "יש לנו תוכנית והכל יבוצע בהתאם ללוחות זמנים, לתכנונים המבצעיים במועד. מה שעומד על הפרק, צה"ל פועל מצד אחד בשיפא בפעילות שהיא נתמכת מודיעין ופוגע במחבלים, פועל כדי לאתר גם את מנהיגי המחבלים. יחד עם זאת, אנחנו כרגע בתחילת מו"מ בנושא החטופים. אנחנו רוצים להחזיר את החטופים הביתה, שמתי את המטרה הזו בראש סדר העדיפות. לכן גם הפעולה ברפיח, לוח הזמנים שלה ייגזר מתוצאה של מה שיקרה כאן".

"המדיניות הישראלית מאוד ברורה", המשיך. "דיברנו על ארבעה שלבים - הבלימה, ההכרעה, הניקוי והיום שאחרי. הבלימה הייתה וההכרעה מתרחשת אפילו עד חאן יונס, וכרגע המקום היחיד שעוד לא הוכרע מבחינת הכוח המאורגן זה רפיח. אנחנו לא נשאיר את החמאס בשליטה ברפיח מתחת ומעל הקרקע, כי אז המשמעות שברגע שאתה יוצא הם חוזרים".

"אנחנו יודעים להביע את עמדתנו, אנחנו מנהלים שיח עם ארה"ב, ועובדה גם שארה"ב לא אומרת בשום מקום לישראל 'אל תכנסו לרפיח', יש לנו את העמדות שלנו, היא מבקשת לראות תוכנית לפינוי אזרחים ותהיה כזו. יש תוכנית ברורה, הכיוונים שלה ברורים, לכיוון מערב, קצת צפונה מרפיח. אנחנו חייבים לעשות את זה כדי לפעול נגד החמאס עצמו", הוסיף. "יש תוכנית שאומרת שברגע שהוחלט על הפעולה יהיה פינוי אזרחים, דבר שיכול לקחת גם שבועות. נעשה את זה, בצרוה מסודרת, כדי לרסק את האויב, את החמאס".

לאחר מכן פירט: "קבענו מספר עקרונות. העקרון שבין הירדן לבין הים, וזה הלקח העיקרי ממה שקרה. בהיבט הביטחוני, רק ישראל תהיה אחראית על הביטחון. כמו ביו"ש, גם היום, פועלים שם כל ערב וכל יום כדי לרסק את הסיעות של החמאס, אותו דבר יהיה בעזה.

"אנחנו לא נשלוט בעזה, לשלוט זאת אומרת לנהל את האוכלוסייה", הבהיר. "הדעה שלי כבר שנים, 15 שנים מסיום ההתנתקות אני אומר 'בואו ניפטר מהאחריות הזו על התושבים בעזה'. עמדת הממשלה ברורה - ישראל לא תשלוט בעזה על האוכלוסייה, ישראל תשמר את האינטרסים הביטחוניים שלה בעזה כמו שהיא עושה ביו"ש. פעילות בט"ש, פעילות יזומה אחרת, כנגד האפשרות שעלולים לנסות לייצר תשתית טרור שתאיים על הקיבוצים וכלל מדינת ישראל. קבענו שתי מטרות, את כוחו הצבאי והביטחוני של חמאס ולהחזיר את כל החטופים והחטופות הביתה, בין אם חיים, בין אם לא חיים, את כולם אנחנו נחזיר הביתה עד אז לא תיפסק המלחמה". 

כשנשאל כמה הפעילות ברפיח קשורה בעסקה, השיב: "ודאי שהיא קשורה. אנחנו מחויבים להחזיר את החטופים הביתה ולעשות הכול. יש קווים אדומים שאמרתי, למשל ישראל לא תכריז על סיום המלחמה, ואחרי זה גם אם יהיו שבועות של הפוגה אנחנו נמשיך לאחר מכן. ברור שזה קשור. במידה ותהיה עסקה, ואני מקווה שכן, הפעולה ברפיח תמתין לאחר מכן. במידה ולא - היא תתחיל להתפתח כבר בקרוב".

תושבים מרפיח נמלטים מבתיהם (צילום :רשתות ערביות)

"אנחנו רוצים ויודעים שנצטרך לשלם מחירים כדי לשחרר את החטופים שלנו", המשיך. "אנחנו צריכים לעשות הכול, ויש אבל קווים אדומים והם לא לפגוע בהישגי המלחמה. ישראל חייבת לשמר את הישגי המלחמה. לכן, העיקרון הוא פשוט - אנחנו אכן נשלם בפסק זמן, שיש לו משמעות, אם נצטרך גם בתנאים כאלה ואחרים לשחרר גם חלק מהמחבלים, אבל בסופו של דבר ישראל תישאר בעזה, בקווי ההיערכות, ולא תאפשר למחוק את הישגי המלחמה".

"מאחר והלחץ הצבאי גובר ולפי השמועות המבוססות לאם אכן הם מעריכים שרמטכ"ל החמאס חוסל ושאנחנו בעקבותיהם, יש הערכות של סבירות מאוד גבוהה אבל במדינת ישראל יש מדדים שלפיהם פועלים ורק שיש לך אימות מוחלט אתה אומר 'אכן זה כך', התודעה שלהם אומרת שהוא חוסל. הם מבינים שצה"ל פועל גם בשיפא עוד פעם", הוסיף.

"אנחנו נפעל בכל עת ובכל מקום, לא נאפשר להם להתארגן", חידד השר. "שלא יחיו באשליות שהעולם יבלום אותנו. רק אתמול הסתמסתי עם קבוצת שרי חוץ אירופאיים ואמרתי להם 'תתמכו בישראל'. תפקידי להיות מטריית הגנה, כיפת ברזל של שימור הלגיטימציה. אוי ואבוי אם החמאס יחשוב שהעולם יכול לעצור אותנו. אנחנו חייבים גם להיות נחושים וגם לשדר את הנחישות שלנו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm