"ידענו, התרענו - אבל זלזלו והגחיכו אותנו": חברת ועדת חוץ וביטחון ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) שוחחה עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM, העבירה ביקורת חריפה על הרמטכ"ל הרצי הלוי ועל סבב המינויים, ואף דיברה על עסקת החטופים עם חמאס: "יש לנו אחריות גם לכל עם ישראל".

ח"כ סון הר מלך נגד היועמ"שית: "מה שטוב ליהודים היא תעשה הפוך"
"פעם חשבתי שהמתיישבים הזויים וקיצוניים, היום חושבים את זה גם עליי"

היא העבירה ביקורת וקראה להתפטרותו של הרמטכ"ל הרצי הלוי: "צריך להבין, אם זה לא היה מציאות שעולה על כל דמיון, רמטכ"ל שבמשמרת שלו, איש שהיה אמון על ביטחון עם ישראל, המפקד שבמשמרת שלו קרה אחד האסונות הגדולים במדינה - והאיש הזה מרשה לעצמו בחסות הלחימה - הייתי במקומו קמה ואומרת פשעתי למדינת ישראל, הייתי קמה ועוזבת. נכון שיש עוד אבל זה האיש".

נאום הרמטכ"ל הרצי הלוי (צילום :דובר צה"ל)

"אם הייתי במקומו הייתי מניחה את המפתחות. עמדת הכוח ושכרון הכוח, הבלבול ועיוות החושים משאיר אותו שם. תנסו לחשוב, תורידו את רעשי הרקע, באופן ישר וברור ופשוט - המפקד שהיה אחראי לביטחון עם ישראל, ובמשמרת שלו קורה הדבר הזה צריך ללכת. שאלתי את ראש המל"ל, האם אתם עשיתם איזשהו דיון על התפיסות האסטרטגיות שהובילו ל-7.10, דנתם ונתתם מענה - הוא אמר שלא היה דיון כזה. אם לא היה דיון כזה סופינו לעוד אסון כזה. לי ברור שהרמטכ"ל ידע, אנחנו התרענו ופשוט זלזלו והגחיכו אותנו. אמרנו שזה בפתחנו וזה עומד לקרות. מי שהגחיך את מי שידע מה הולך להיות, לא צריך להיות שם".

מח''ט בנימין, אלוף משנה אליאב אלבז (צילום: דובר צה''ל)
מח''ט בנימין, אלוף משנה אליאב אלבז (צילום: דובר צה''ל)

היא מחתה גם על החלטות המינויים, ובין היתר ההחלטה של הרמטכ"ל למנות את מח"ט בנימין היוצא, אליאב אלבז, למפקד בה"ד 1: "לא מספיק שהוא לא עושה את המעשה הנדרש והראוי ובחסות המלחמה - הוא ממנה אנשים. את אליעד (בכוונה לאביעד) אלבז, אדם שקבעו שהוא שיקר והשחיר את המתיישבים - הוא יהיה מפקד בה"ד 1? הוא יחנך קטינים? השיכרון כוח כל-כך גדול".

במהלך כהונתו בתפקיד, אלבז גורש על ידי נערי גבעות מניחום אבלים של נרצח בפיגוע, ואמר כשסיים את תפקידו: "בשולי ההתיישבות יש אנשים שמתנהגים בצורה עבריינית ולא ערכית, ומביישים אותי כיהודי".

עוד אמרה, על המינויים כי "הוא יכול להרשות לעצמו למנות אנשים כצלמו וכדמותו שכנראה גם הם אוחזים בקונספציה? כי ראינו גם איזה אנשים לא מונו. אם הצבא היה פועל כמו ששמענו בזמן שטבחו בבני עמינו, רצחו ואנסו וכל הדברים שקשה לחזור עליהם - והרמטכ"ל מדבר ומעלה שאלות על טוהר המידות והערכים של צה"ל? יש פה ביזיון בקנה מידה שלא נראה".

מחאה לשחרור החטופים (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
מחאה לשחרור החטופים (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

באשר למו"מ מול חמאס המתנהל בימים אלה אמרה כי "יש גבולות גם לעסקה": "יש לנו אחריות לכלל עם ישראל ולצערנו לא רק לחטופים. החמאס דורש שהוא יבחר את האנשים, אבל כשרואים את המשמעויות של שחרור מחבלים באופן מופקר בכמויות גדולות עם דם על הידיים, רוצחים - זה דבר שלא נוכל להיות חלק ממנו".

היא טוענת כי "גם עכשיו בחוויה של החמאס הם מרגישים ניצחון ומבינים שהטרור ניצח. כי הם שומעים את ביידן, האומה הגדולה שמצטרפת ותומכת בהם, ומדברת על שתי מדינות. אני אומרת את זה עם הרבה כאב לב אבל יש לנו אחריות לחייהם ולביטחונם של כלל אזרחי מדינת ישראל וצריך לחשוב על הדורות הבאים"

עוד אמרה כי "מסתירים מאיתנו, מדברים על עסקה שמדובר בה על 35 או 40 חטופים, מה יהיה עם כל השאר? יש לנו פה איזו לגיטימציה להפקיר ולהחליט מי ימות ומי יחיה? החמאס יודע היטב איפה נקודות התורפה והחולשה שלנו ואנחנו משחקים כל פעם לידיים שלו. הגיע הזמן להילחם בנחישות ולהגיד שאנחנו לא מוכנים להיפגש ולדון איתם, שהם יצטרכו ליפול לנו על הרגליים ולבקש".

לימור סון הר מלך (צילום: יוסי פלשמן)
לימור סון הר מלך (צילום: יוסי פלשמן)

לסיום, שיבחה את חיילי צה"ל: "פגשתי פצועים, הגענו לחזק ויצאנו כ"כ מחוזקים, אתה פוגש בחורים כ"כ מעוררי השראה, עם פגיעות קשות והם נותנים לנו את הכוח, הם מבינים את השליחות. כל עם ישראל צריך להרכין ראש בפניהם. אבל יש עדיין פער בין התפיסות של מקבלי ההחלטות לבין השטח והפיקוד בשטח שעושים עבודה מדהימה וממגר את האויבים שלנו, מבקש ומוביל לניצחון. אם הכל היה מתנהל כמו שאלה שנמצאים שם רוצים לנהל את המלחמה, היה פה ניצחון גדול ושבר גדול, הלוחמים שלנו מחזירים לנו את הכבוד".

עזר בהכנת הכתבה: אריק ברח"ד, רדיו צפון 104.5FM