לאחר שרק אתמול טען ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ההסברה הלאומית לא עובדת כמו שצריך ולדבריו "אין אנשים שיודעים לחבר מילה למילה באנגלית" - מתברר כי בזמן שמצב ההסברה כה ירוד, התפקיד של מנהל מטה ההסברה הלאומי נותר נטוש ולא מאויש מתחילת 2023 ועד עצם היום הזה.

נתניהו לאחר השיחה עם ביידן: "ייקח קצת זמן להיכנס לרפיח"
יבלע את הצפרדע? כך מנסה נתניהו לשכנע את בן גביר בסוגית גדעון סער | בלעדי

מטה ההסברה הוא גוף שאחראי על העבודה מול כלי התקשורת בארץ ובעולם, גורמי הסברה, גופים פרו-ישראלים ברחבי העולם ותפעול אתרי האינטרנט ומערך הרשתות החברתיות של משרד ראש הממשלה. 

מטה ההסברה הלאומי משמש כמנגנון המקצועי האחראי על תיאום ותכלול פעולות ההסברה של כלל גופי הדוברות הרשמיים של העוסקים בהסברה במדינת ישראל.

המטה עוסק בהסברת מדיניות הממשלה ופעולותיה, בגיבוש אסטרטגיית ההסברה והצגתה בפני מקבלי ההחלטות, יישום הדירקטיבה ההסברתית עליה החליטה הממשלה, הפעלת פורומי הסברה לאומיים, שיתופי פעולה בתחום ההסברה ועוד. כמו כן, המטה אחראי על הכנת וביצוע תכניות ההסברה לאירועים לאומיים ולמצבי משבר בשגרה ובחירום.

המטה הוקם על פי החלטת הממשלה בה הוגדר תפקידו: "מטה ההסברה הלאומי יתאם את כלל גורמי ההסברה במדינת ישראל, על מנת להציג מדיניות הסברה אמינה, אחידה ועקבית".

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פול)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פול)

מטה ההסברה הלאומי הוקם בשנת 2008 על ידי ירדן ותיקאי והוא מכנס באופן קבע פורום הסברה לאומי הדן בגיבוש מדיניות הסברה אחידה ומתואמת, הן באופן יזום והן כתגובה לאירועים צפויים. בפורום חברים נציגים של משרד ראש הממשלה, משרד החוץ, משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, דובר צה"ל, משטרת ישראל, קהיליית מודיעין, לשכת העיתונות הממשלתית ועוד. בהתאם לנושאים העומדים על הפרק, מצטרפים לדיוני הפורום גם נציגים של משרדי ממשלה רלוונטיים.

מטה ההסברה הלאומי עומד בקשר רציף עם גופים פרו-ישראלים רבים הפועלים הן בישראל והן ברחבי העולם. המטה משתף פעולה עם גופים אלה בקידום מטרות מדינת ישראל ועמדותיה במקומות בהם פועלים גופים אלה. המטה מעביר להם את עיקרי מסרי ההסברה של מדינת ישראל ומסייע להם בהפקת חומרי הסברה אשר יסייעו בהפצת מסרי ההסברה הישראלים.

סרטון מזעזע מהשבת השחורה: העזתים חוגגים על חשבון השבוים (צילום :רשתות ערביות)

כאמור, מנהל המטה הראשון היה ותיקאי שכיהן בתפקיד מ-2008 ועד 2019.

לאחר מכן, בממשלת בנט-לפיד, מונה לתפקיד עו״ד גדי עזרא שכיהן בשנת 2022 ופרש בתחילת 2023.

מאז מטה ההסברה הלאומי נותר ללא מנהל, המכרז הוצא רק באוגוסט 2023, שמונה חודשים לאחר הקמת הממשלה הנוכחית. כנראה שהחליטו כי מספיק שמונה ראש מערך ההסברה, מושיק אביב, ואין צורך למהר.

הערה קטנה, אך חשובה: התפקיד של ראש מערך ההסברה הינו מינוי פוליטי. מושיק אביב - כמו גם קודמיו בתפקיד (ניר חפץ, יועז הנדל, לירן גן ונוספים) משמש גם כיועץ התקשורת לראש הממשלה, בעוד שמנהל מטה ההסברה הוא מינוי מקצועי ללא כל קשר לענייני פוליטיקה, השתייכות מפלגתית וכו'.

המכרז, כאמור, יצא  בסוף הקיץ ואז הגיע ה-7 באוקטובר, פורצת מלחמה, המדינה מנהלת בין היתר מאבק הסברתי נוקשה והמרכז לתפקיד ראש מטה ההסברה הלאומית תקוע ולא מתקדם כלל.

המועמדים שהגישו את מועמדותם התחילו לקבל זימון לראיון רק לפני כחודש והראיונות נמשכים גם היום. נראה שלחברה שמבצעת את הבחינות ייקח זמן עד השלמת שלב הראיונות. לא ברור מה יקרה קודם: תסתיים המלחמה או ייבחר מנהל מטה ההסברה הלאומית. ובינתיים - ראש הממשלה מתלונן שאין שם מספיק אנשים שיודעים לחבר מילה למילה.