מועצת האיחוד האירופי המורכבת ממנהיגי מדינות החברות באיחוד התכנסה אמש בבריסל, כשעל הפרק דיון נוקב בסוגיית הלחימה בעזה בדגש על המצב ההומניטרי והפעולה הישראלית המתוכננת ברפיח. היום (שישי) פרסמה המועצה את החלטותיה וקבעה כי יש לסיים את המלחמה ולשחרר את החטופים ללא תנאי.

סקר "מעריב": גנץ צולל, לפיד עולה, וכמה קיבל נתניהו? | הנתונים המלאים
סער היה אמור לפרוש מהממשלה - אך זה מה שנתניהו הציע לו ברגע האחרון | דיווח

"המועצה האירופית דנה בהתפתחויות האחרונות במזרח התיכון ואנו מזועזעים מאובדן חסר תקדים של חיי אדם במלחמה בעזה", נכתב בפתח הדברים, "המועצה האירופית קוראת להפסקה הומניטרית מיידית שתוביל להפסקת אש כוללת, שחרור ללא תנאי של כל החטופים ומתן סיוע הומניטרי.

"נשוב ונזכיר את המסקנות הקודמות בגנות חמאס במדינה אודות מתקפת הטרור האכזרית במדינת ישראל", הוסיפו, "אנו מכירים בזכותה של ישראל להגן על עצמה בהתאם לחוק הבינלאומי והמשפט ההומניטארי הבינלאומי, וקראים לשחרור מיידי של כל החטופים וזאת בצל דאגה עמוקה לביטחונם ורווחתם".

כמו כן כתבו כי "אנו מודאגים מאוד מהאירוע ההומניטרי הקטסטרופלי בעזה והשפעתו הבלתי מידתית על אזרחים, במיוחד ילדים, כמו גם הסיכון הממשמש ובא של רעב כתוצאה מכניסה לא מספקת של סיוע לעזה. יש להעניק גישה הומניטרית מלאה, מהירה, בטוחה וללא הפרעה לתוך רצועת עזה וברחביה דרך כל הנתיבים האפשריים". 

ג'וזף בורל (צילום: רויטרס)
ג'וזף בורל (צילום: רויטרס)

אתמול, עלה חשש בישראל כי לקראת הדיון ז'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, הפעיל מסכת לחצים על נציגי כלל המדינות החברות באיחוד - על מנת להעביר החלטה חמורה נגד ישראל, הקוראת לבחון מחדש את הסכם האסוציאציה שמהווה מסגרת משפטית מרכזית ליחסים בין ישראל לבין האיחוד האירופי. בורל טוען כי ישראל מפרה את זכויות אדם ברצועת עזה ועל כן יש לנקוט נגדה צעדים משמעותיים ברמה הדיפלומטית.

בעקבות יוזמת בורל ישראל עשתה מאמץ דיפלומטי משולב למנוע אישור הצהרה בנוסח המוצע. לצד הצעדים הדיפלומטיים שנעשו על ידי שגרירות ישראל באיחוד האירופי, שר החוץ ישראל כ"ץ יזם וניהל שיחות אישיות ואף התכתב בווטסאפ עם שורה של שרי החוץ מהמדינות הנחשבות לידידותיות לישראל.