ההצעה שהגישה היום (שישי) ארצות הברית במועצת הביטחון של האו"ם נפלה בעקבות וטו שהגישו רוסיה וסין. 12 מדינות הצביעו בעד ההחלטה שכללה קריאה לשחרור החטופים הישראלים מעזה, שתיים הצביעו נגד ואחת נמנעה. 

ארדואן איחל: "נשלח את נתניהו לאללה"; סגן השגריר זומן לשיחת נזיפה חמורה
"לנתניהו יש את כל הכישורים להיות מנהיג חשוב, זו החמצה גדולה": יעקב אחימאיר בראיון לא ממלכתי

נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע שמדינתו עובדת על החלטה חדשה לאו"ם לקידום הפסקת האש ברצועה: "בעקבות הווטו של רוסיה וסין לפני מספר דקות, אנחנו הולכים לחדש את העבודה על הבסיס של ההצעה הצרפתית במועצת הביטחון, ולעבוד עם שותפינו האמריקאים, האירופאים והערבים כדי להגיע להסכם", אמר במפגש של מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל. זאת לאחר שמשרד החוץ במדינה הודיע אתמול שהחל בניסוח ההצעה יחד עם דיפלומטים, ושיגיש אותה אם ההחלטה האמריקאית לא תעבור - מה שאכן קרה.

עמנואל מקרון (צילום:  MOHAMMED BADRA/Pool via REUTERS)
עמנואל מקרון (צילום: MOHAMMED BADRA/Pool via REUTERS)

בתגובה להפלת ההצעה, שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן נאם בדיון על המלחמה בעזה של מועצת הביטחון והבהיר: "המועצה הביעה דאגה ממבצע ברפיח. אין מדינה שמבקשת להימנע ממבצע ברפיח יותר מישראל. אבל מבחינת ישראל, אין אפשרות אחרת. הדרך להפסקת אש קבועה עוברת שם". עוד הוסיף: "אם למועצת הביטחון יש רעיונות אחרים כיצד ניתן לפרק את ארגון הטרור הרצחני חמאס מבלי להיכנס לרפיח, ישראל תשמח לשמוע אותם. אולם כדי להביא לניצחון על הטרור, עלינו לעשות כל מה שנדרש". עוד אמר ארדן: "קראתם להפסקת אש לכבוד הרמדאן, אך הטבח של חמאס בוצע בשמחת תורה".

גלעד ארדן (צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)
גלעד ארדן (צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)

כזכור, בתחילת השבוע גורמים מדיניים בישראל קיבלו עדכון באשר להצעת החלטה האמריקנית במועצת הביטחון של האו"ם, כאשר במרכזה היא מקדמת "הפסקת אש מיידית ומתמשכת" במלחמה ברצועת עזה. הצעת החלטה של ארה"ב עברה מספר שינויים ותיקונים וכעת מדובר בטקסט ההחלטה בגרסתו הסופית שאותה כבר לא ניתן לשנות. הצעת החלטה צפויה לעלות להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם בדיוק בגרסתה הנוכחית.

הגרסה הסופית של ההחלטה שהוגשה היום באו"ם ונפלה, שונה משמעותית מהטיוטות הקודמות, בין השינויים המרכזיים - החרפה קשה בנושא פעילות צבאית ברפיח, וכן  הדרישה להתחלת יישום הסכם להפסקת אש באופן מיידי, בשונה מהגרסה הקודמת, שהתייחסה לסכנות של הפעולה הצבאית ברפיח עבור האוכלוסייה האזרחית רק בתנאים הנוכחיים.

אנתוני בלינקן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)
אנתוני בלינקן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)

בטיוטה הסופית שהאמריקאים הכינו להגשה מיידית להצבעה במועצת הביטחון שנערכה היום, ניכרת החרפה קשה של הניסוח והנימה. לא מדובר כלל ב"תנאים כאלה ואחרים שמאפשרים תמרון קרקעי", אלא מובעת דאגה עמוקה מעצם האפשרות של פעולה ישראלית קרקעית ברפיח ואף מודגש כי תמרון של צה"ל באזור רפיח כרוך בסיכון ממשי של הפרת החוק ההומניטרי הבינלאומי.

זאת ועוד: בטיוטה הסופית של הצעת ההחלטה של ארה"ב כבר לא מוזכר מאמץ דיפלומטי להתחלת יישום הסכם להפסקת אש מיידית, כעת האמריקאים יביעו תמיכה במאמץ דיפלומטי לכונן הפסקת אש מיידית ממושכת, כחלק מעסקת שחרור חטופים. 

כיכר החטופים (צילום :אבשלום ששוני)

על פי הערכות בישראל, ארצות הברית ביקשה לקיים את ההצבעה כבר עכשיו, כשהכוונה הייתה לזרז ככל שאפשר את ההצבעה במועצת הביטחון, כשהיא נובעת מהחשש של האמריקאים מהצעת החלטה אחרת, מתחרה, שתהיה בעלת אופי שלילי מובהק עבור ישראל, שעלולה להיות מקודמת תוך זמן קצר.