בפעם השנייה השבוע - קצין בכיר ננזף: השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, פרסם היום (שישי) הודעה נגד הנזיפה של צה"ל במג״ד 82, וכתב: "ככה נראה ניסיון לייצר קו מחשבה אחיד, תוך סתימת פיות לקצינים מצוינים שאינם שבויים בקונספציה". עוד הוסיף, כי "סא"ל כספי ראוי לגיבוי מלא ולהערכה רבה על תפקודו במלחמה ועל הבעת עמדתו המקצועית - כך בדיוק מצופה מקצין בצה"ל".

בדמוקרטיות אחרות, אמירה כמו של תא"ל גולדפוס הייתה מסתיימת בהדחתו
קולע, מדויק ונכון: האמירה של תת-אלוף גולדפוס היא היסטורית | שלמה שמיר

בהמשך ההודעה שפרסם בן גביר נכתב: "כאשר בכירים במערכת הביטחון הצהירו שהכנסת פועלים והכלת הירי הרקטי מעזה הם חשובים לביטחון - זו הייתה נחשבת הערכה ביטחונית לגיטימית. כאשר מג"ד 82, סא"ל אופיר כספי, שנלחם בעזה כבר מספר חודשים, אומר שהפתרון הביטחוני בעזה הוא התיישבות יהודית - הוא מקבל נזיפה. ככה נראה ניסיון לייצר קו מחשבה אחיד, תוך סתימת פיות לקצינים מצוינים שאינם שבויים בקונספציה".

איתמר בן גביר (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
איתמר בן גביר (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

כזכור, בשיחה עם גלי צה"ל ברצועת עזה אמר סא"ל אופיר כספי כי הפתרון האמיתי היחיד לצורך לשלוט ביטחונית בעזה הוא התיישבות יהודית ברצועה: "הפתרון לשליטה ביטחונית הוא הקמת יישובים, אבל זה עניין פוליטי", הדגיש כספי. "אם נהרוג את סינוואר זה לא יעשה כלום". לדבריו, "הפתרון הוא לחזור, כמו שהיו התנחלויות באיו"ש ככה צריך גם פה, אין פתרון אחר".

לאחר מכן, דובר צה"ל הודיע כי זימן את הקצין לשיחה. בהודעה שפורסמה הבהירו: "הקצין חזר בו מדבריו והביע חרטה. הקצין מצוי גם בשעה זו בלחימה בחאן יונס. התבטאותו נאמרה בתוך שיחה ארוכה ותיאור הקרבות והמלחמה. הקצין הבין את החריגה מהנורמה ומהממלכתיות המצופה ממנו כקצין לובש מדים".

כוחות צה''ל בעזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

מוקדם יותר השבוע, ננזף קצין אחר, מפקד אוגדה 98 תא"ל דן גולדפוס. הרמטכ"ל הרצי הלוי "נזף בו בחומרה", על נאומו שבו קרא לפוליטיקאים "להיות ראויים ללוחמים". בבירור שנערך, אמר הרמטכ"ל כי גולדפוס "עשה שימוש באמון שניתן בו באופן שפגע בממלכתיות של צה״ל, ובגבולות שבין הדרג המדיני לדרג הצבאי במדינה דמוקרטית". תת-אלוף גולדפוס קיבל את הדברים, ציין כי הדרך בה פעל הינה שגויה, עומדת בניגוד לפקודות, והתנצל על כך.

מפקד אוגדה 98, תא״ל דן גולדפוס (צילום :דובר צה"ל)

בדבריו לתקשורת, עליהם ננזף, אמר גולדפוס: "אני מבקש לפנות למנהיגים שלנו מכל הצדדים. אני מקווה שיוכלו למצוא זמן להקשיב לליבו של לוחם שנלחם מה-7 באוקטובר, ומאז לא הפסקתי להילחם ולשלוח לוחמים לעבר האש. אנחנו משיגים הישגים רבים בשדה הקרב. אבל אתם חייבים להיות ראויים לנו, אתם חייבים להיות ראויים לאותם לוחמים שקיפחו את חייהם. לאותם אנשי המילואים שלא עניין אותם מאיזה צד הם, ונלחמו ונלחמים זה לצד זה. תוודאו שכולם לוקחים חלק. אתם חייבים לוודא שלא נחזור ל-6 באוקטובר, ושכל המאמץ והקורבן לא היו לשווא".