בצל הביקורת הבינלאומית על ישראל: מסמך פנימי של משרד החוץ של ארה"ב מלמד כי בממשל ביידן חוששים מ"טעות אסטרטגית גדולה" של ישראל במלחמה ברצועת עזה, כך נחשף על ידי רשת הרדיו הציבורית של ארצות הברית NPR. על פי המסמך, ישראל נמצאת בהכחשה מפני "נזק גדול, ככל הנראה בין-דורי" למוניטין שלה ברחבי העולם.

על פי המסמך, שנכתב בשבוע שעבר, המפקח על ענייני הציבור העולמיים במחלקת המדינה, אמר לגורמים במשרד החוץ הישראלי כי ארצות הברית וישראל מתמודדות עם "בעיית אמינות גדולה" כתוצאה מהפעולה "הלא פופולרית" של ישראל בעזה. לדבריו, "נראה שהישראלים לא מודעים לעובדה שהם מתמודדים עם נזק גדול למוניטין שלהם, לא רק באזור, אלא גם במקומות אחרים בעולם".

רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: שגרירות ארה''ב)
בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: שגרירות ארה''ב)

עוד נכתב בדיווח, כי ההבדלים החריפים של השקפות העולם בין המדינות, משקפים קרע מתרחב בין ישראל לבעלת בריתה הגדולה ביותר, על רקע ההתנהלות של ישראל במלחמה, "כאשר אזרחים פלסטינים מתמודדים עם הפצצות מתמשכות, עקירה המונית ורעב קיצוני".

על פי הדיווח ב-NPR, המחלוקת העמיקה ביום שישי, בזמן ביקורו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בישראל, כשהוא הפציר בראש הממשלה נתניהו שלא לפתוח במבצע קרקעי ברפיח. בלינקן הבהיר בפני ראש הממשלה כי כל פעולה ברפיח "מסכנת אזרחים ותגרום להרס גדול יותר. ישראל גם מסתכנת בבידוד נוסף ברחבי העולם ובסיכון גדול לביטחונה".

לפי המסמך שהגיע לידי NPR, סמנכ"ל משרד החוץ לענייני דיפלומטיה ציבורית, עמנואל נחשון, לא הסכים עם ההערכה של ארה"ב כי המוניטין של ישראל נפגע. לדבריו, "סקרי דעת הקהל מצאו כי הרוב השקט בארצות הברית ובאירופה תומך בישראל, והאשים את האלגוריתם של TikTok, שלטענתו נותן תיעדוף לתוכן פרו-פלסטיני ומפנה צעירים נגד ישראל. במסמך נכתב בנוסף כי ממשלת ישראל פנתה למשפיעני רשת במטרה להתמודד עם "הכחשת מעשי הטבח במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר.

כאמור, אנתוני בלינקן בישראל ביקר אמש בישראל, ושוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הבכיר האמריקני נפגש גם עם חברי הקבינט לניהול המלחמה, לחץ עליהם שלא לפעול ברפיח ולאפשר חזרה של תושבים עזתים לצפון הרצועה.