המתווה לגיוס החרדים: חוק הגיוס החדש של הממשלה צפוי לעלות לאישור השרים בישיבת הממשלה כבר ביום שלישי הקרוב. שר הביטחון יואב גלנט, המתנגד לתוכנית, לא יהיה נוכח בהצבעה, בשל העובדה שבאותו הזמן הוא צפוי להיות בביקור בארצות הברית.

המשא ומתן בקטאר: הפשרות - והקו האדום של ישראל בדרך לעסקת החטופים
שובר השוויון? הבכיר לשעבר ש"קרוב מאי פעם" להצטרף לפוליטיקה

״בשבועות האחרונים קיימנו מספר ישיבות, חלקן בראשותי, בניסיון להגיע להסכמות בנושא מתווה הגיוס - שחיוני לקיומו ולהצלחתו של צה״ל - צבא העם. בפגישות שהתקיימו, הצדדים סירבו להתגמש לצערי, והתבצרו בעמדותיהם הפוליטיות. עדיין יש זמן לשבת יחד ולגבש הצעה משותפת. אני שב וקורא לראש הממשלה ולשר בני גנץ לנצל את הזמן הנותר ולגבש הסכמה רחבה בעניין חוק הגיוס, לטובת צה"ל ולטובת מדינת ישראל", אמר. 

בסביבת גנץ מבהירים כי כמו אז, כן עכשיו. הוא מתנגד לכל מתווה גיוס שלא מביא שינוי מהותי ומהווה בעיקר מסלול עוקף בג"ץ . גנץ הציג את מתווה שירות הישראלי שלו וזאת עמדת המחנה הממלכתי שלא השתנתה. העמדה רחוקה ממה שנידון בשבועות האחרונים בדיונים בהובלת מזכיר הממשלה.

עוד מציינים גורמים בסביבת גנץ כי עד כה לא התקיים אף דיון מהותי בהשתתפות כל מרכיבי ממשלת חירום, כולל נציגי המחנה הממלכתי. גם דיון עם גנץ טרם נקבע. ‏כאן יש לציין כי גם שר הביטחון גלנט לא שינה את עמדתו ויסכים רק למתווה גיוס חרדים שיהיה מקובל גם על בני גנץ.

גם ח"כ אורית פרקש הכהן הביעה התנגדות להצעה המתגבשת. בעוד חיילנו הגיבורים מקריבים את נפשם על הגנתנו ונופלים על קידוש השם, רוה״מ מקדם החלטה בלי שר הבטחון, בלי שום שיתוף גורמי המקצוע (אגף תקציבים טרם ראה) - יעלה כמה שיעלה- העיקר הכיסא". 

יוצאי מערך המ״מ (המבצעים המיוחדים) למען דמוקרטיה מסרו בתגובה: "אם יאושר השבוע בממשלה חוק ההשתמטות השערוריתי - שנותן פטור רשמי למאות אלפי בחורים צעירים וכשירים -זוהי שבירה סופית של החוזה בין המדינה לבינינו". לוחמי כיפור 73: "החוק החדש הוא קומבינה פוליטית שכל מטרתה היא המשך ההשתמטות. בלתי נתפס שהממשלה שהביאה עלינו את מחדל ה7 באוקטובר ואיבדה מזמן את אמון העם ממשיכה לפעול נגד האינטרס הלאומי כדי לרצות עסקנים ורבנים חרדים".

תגובת התנועה לאיכות השלטון, העותרת הראשית למען שוויון בנטל, על טיוטת חוק הגיוס: "25 שנה אנחנו מסתובבים סביב עצמנו עם בלופים וטריקים שנועדו רק לדחות את הקץ ולגלגל את השקר הגדול של אי השוויון בנטל. טיוטת "חוק ההשתמטות" שנחשפה היום היא עוד ניסיון שקוף ומביש להמשיך ולהתחמק מהאמת הברורה - אין תחליף לשוויון מלא ואמיתי בפני החוק".

כזכור, הצעת החוק כוללת, בין השאר, קביעת מכסות גיוס בידי הכנסת, טווח זמן של שנה לעמידה במכסות אלה והארכה במידת הצורך. אי־עמידה ביעדים לגיוס חרדים תגרור סנקציות כלכליות, שייכנסו לתוקף בעוד שלוש שנים ובאופן יחסי לעמידה ביעדים. 
 
סעיף נוסף, המדבר על העלאת גיל הפטור ל־35, מחולל סערה בממשלה. זאת, בעוד הדרג המקצועי במשרד האוצר ממודר לגמרי מהמגעים בעניין. בכירים באוצר העבירו מסר לממשלה, שלפיו אם העלאת גיל הפטור ל־35 תאושר, זה יהיה “אסון כלכלי”, שיקשה על שילוב חרדים בשוק התעסוקה. הדרג המקצועי באוצר מגבש חוות דעת חריפה נגד החלטת הממשלה המסתמנת בסוגיה זו.

לדברי גורמים כלכליים בכירים, דחיית גיל הפטור תגזור אי־יציאה לעבודה של כ־200 אלף גברים חרדים, באופן שיפגע בכלכלת ישראל באופן קשה מנשוא. “תעסוקת גברים חרדים היא כבר היום האתגר הכלכלי הגדול ביותר של ישראל. העלאת גיל הפטור תתקע מקלות בגלגלים ותפגע במצב עוד יותר".