חמישה חודשים לאחר טבח חמאס ב-7 באוקטובר, המדד החודשי של המכון למדיניות העם היהודי (JPPI) חושף קשר הדוק בין עמדות הציבור כלפי ההתנחלויות לבין האופן שבו הציבור הישראלי תופס את הסכסוך הישראלי-פלסטיני ואת סיכויי השלום. הממצאים מראים כי בקרב כלל היהודים בישראל, 52% מסכימים כי ההתנחלויות הן נכס, לעומתם 43% חושבים כי הן נטל על צה״ל ופוגעות בביטחון של כלל אזרחי ישראל.

כמו כן, הציבור חלוק בשאלה זו בהתאם להשתייכות פוליטית - 92% מבוחרי הקואליציה רואים בהתנחלויות נכס, בעוד 72% מבוחרי האופוזיציה רואים בהן נטל. בחינה של עמדות הערבים מחזקת את מחנה ה״נטל״ לעומת מחנה ה״נכס״. 67% מהערבים חושבים שההתנחלויות הן ״נטל״. 

בנוסף, 79% מהיהודים סבורים שאין כל סיכוי להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים, מהם 65% "מאוד מסכימים". בקרב האזרחים הערבים - 24% מאוד מסכימים עם הטענה הזו, ו-15% מאוד מסכימים, כך שמדובר בכארבעים אחוז גם בקרב הערבים שמסכימים לכך. מקרב היהודים רק 12% לא מסכימים, ומקרב הערים 28%.

לדברי ד״ר שוקי פרידמן, סגן נשיא המכון למדיניות העם היהודי ״ממצאי הסקר ממחישים את המחלוקת העמוקה הקיימת בחברה הישראלית בסוגיית ההתנחלויות ותרומתן לביטחון ישראל, בעוד רוב הציבור רואה בהתנחלויות נכס, יש מיעוט משמעותי בעל עמדה הפוכה". לדברי ד״ר פרידמן: ״למרות שמרבית הציבור בישראל רואה בהתנחלויות נכס, הרי שההתיישבות ביהודה ובשומרון נמצאת בפני קטסטרופה. הסנקציות שהטיל הממשל האמריקאי על מיעוט מתיישבים והתבטאויות לא אחראיות של נבחרי ציבור, עלולות לסכן את ההתיישבות והמתיישבים כולם".

איסוף הנתונים לסקר המכון למדיניות העם היהודי נערך על ידי אתר המדד (כ-600 מרואיינים במגזר היהודי, בסקר אינטרנטי) וחברת אפקאר (200 מרואיינים במגזר הערבי, כמחציתם אינטרנטי ומחציתם טלפוני). הנתונים נותחו ושוקללו על ידי פרופ׳ קמיל פוקס כדי לייצג את אוכלוסיית הבוגרים בישראל, בסיועו של נח סלפקוב מהמכון למדיניות העם היהודי. הדו״ח נכתב על ידי שמואל רוזנר, שעורך את מדד JPPI לחברה הישראלית.