המתיחות בין ישראל לארצות הברית ממשיכה להחריף ברקע הפעולה המתוכננת ברפיח, והיום (שני) דווח בכאן 11 כי ישראל נערכת לתרחיש שבו ארצות הברית תממש את האיום עליו דווח לאחרונה - ותפסיק להעביר לישראל אמצעי לחימה.

ללא הסיוע הצבאי הנוסף לישראל ואונר"א: אושרה הצעת התקציב בארה"ב

על פי הדיווח, גורם ביטחוני אמר כי "הביקורת הגוברת מעמידה בסכנה את המשך ההצטיידות של ישראל והעברת תחמושת ואמצעי לחימה", עם זאת, הוסיף כי "עדיין יש עזרה, יום יום יש רכבת אווירית שמגיעה, אך החשש הגדול ביותר הוא שהמתיחות בשל הבעיה ההומניטרית והכניסה לרפיח ישפיעו על הנכונות האמריקאית לסייע ביטחונית לישראל".

בסוף השבוע, כזכור, אישרה ארצות הברית את תקציב המדינה שלה - שלא כולל סיוע צבאי נוסף לישראל מעבר לסיוע הקבוע בסך 3.8 מיליארד דולרים.  לאחרונה, גוברים הדיווחים כי ארצות הברית שוקלת לעכב משלוחי סיוע צבאי לישראל כמנוף לחץ על מקבלי ההחלטות. בשבוע שעבר אמר גורם ישראלי בכיר לרשת ABC כי "ארצות הברית מעכבת את משלוחי הסיוע הצבאי לישראל".

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

לדבריו "בתחילת המלחמה, המשלוחים הגיעו בקצב מאוד מהיר, אך כעת לוקח להם הרבה יותר זמן. אנחנו מודעים היטב לתסכול של ארצות הברית מהתנהלות המלחמה, למרות שאני לא בטוח מה הסיבה לכך". כמו כן, הגורם הישראלי טען כי קיים מחסור בפגזי ארטילריה של 155 מ"מ, כמו גם של פגזי טנקים של 120 מ"מ. 

גורמים בוושינגטון הכחישו את הדברים, ואמרו כי לא היה כל שינוי מדיניות העברת הסיוע. עם זאת, פגיעה בסיוע הצבאי כמנוף לחץ על ישראל נמצאת על השולחן בוושינגטון כבר זמן מה. בעבר אישרו בפנטגון כי התקיים דיון בנושא, בעיקר בצל הפעולה הצפויה ברפיח. באתר פוליטיקו האמריקאי דווח כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישקול להתנות את הסיוע הצבאי לישראל אם תרחיב את פעולותיה הצבאיות ברצועת עזה. נכונותו של ביידן לנקוט בצעד זה משקפת את המתחים הקיצוניים ביחסיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר דחה את מאמציו של ממשל ביידן לרסן את התנהלותו במלחמה מול חמאס.