שר החינוך יואב קיש בוחן את האפשרות לקיים את טקס פרסי ישראל ביום העצמאות השנה בשדרות, ולהעבירו ממקום קיומו המסורתי, בנייני האומה בירושלים - כך נודע לוואלה. לפי מקורות המעורים בפרטים, קיש שיגר בימים האחרונים צוות מטעמו לסיור שטח במתנ"ס שדרות כדי לבחון אם הוא יתאים לקיום הטקס, שייערך השנה בצל מלחמת "חרבות ברזל".

הממשלה מתקפלת בשל תשובת היועמ"שית: גיל הפטור לא יעלה ל-35
מה יקרה ביום שארה"ב לא תשלח לכאן נשק? בישראל נערכים לתרחיש הבא

טקס פרסי ישראל מתקיים באופן רצוף מאז קום המדינה במוצאי יום העצמאות בירושלים, בירת ישראל, ובעשורים האחרונים נערך באופן קבוע בבנייני האומה בירושלים. בטקס משתתפים כל ראשי המדינה - הנשיא, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, נשיא בית משפט העליון, ראש עיריית ירושלים ושר החינוך - האמון על הטקס מטעם הממשלה. לפי המקורות, התוכניות של קיש לקיים את הטקס, בו משתתפת כל צמרת המדינה, בשדרות, מעוררות הסתייגויות בשב"כ ועשויות לייצר קשיים לוגיסטיים ואבטחתיים.

מלשכת שר החינוך נמסר בתגובה: "טקס פרס ישראל ייערך השנה בסימן תקומה, גבורה אזרחית וערבות הדדית. במסגרת זו, נבחנים מספר מתווים לקיומו, במטרה להביא לידי ביטוי את אופיו הייחודי בצורה הראויה ביותר. כל מתווה לכשיבחר יהיה מתואם ומאושר עם כל הגורמים הרלוונטיים".

איל ולדמן (צילום: נועם מושקוביץ')
איל ולדמן (צילום: נועם מושקוביץ')

 
טקס פרסי ישראל 2024 כבר עמד בלב הסערה בשבועות האחרונים, בעקבות החלטתו של קיש לשנות את מתכונת הטקס ולבטל את הענקת הפרס הרגילה, ולהעניק אותו רק בקטגוריה חדשה - גבורה אזרחית וערבות הדדית. לכאורה, לדבריו של שר החינוך, הביטול בא בשל הצורך להתאים את האירוע לצרכי המלחמה, זאת על אף שטקס הדלקת המשואות וחידון התנ"ך הארצי - שני האירועים הממלכתיים הנוספים ביום העצמאות - מתקיימים כסדרם.

עם זאת, העיתונאי בן כספית חשף כי קיש החליט לבטל את הטקס לאחר שוועדת הפרס בחרה באיש ההייטק איל ולדמן כחתן פרס ישראל לחדשנות, ובעקבות לחצים מסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו. ולדמן, ששכל את בתו דניאל בטבח ה-7 באוקטובר, ידוע כמתנגד של הממשלה.