ארגון הטרור חמאס הודיע ​​היום (שני) למתווכות כי הוא דבק בעמדה המקורית להפסקת אש מקיפה, לפיה צה"ל ייסוג מעזה, פליטי הרצועה ישובו לבתיהם ויתקייימו חילופי אסירים "אמיתיים".

לאחר החלטת ארה"ב, ח"כ מהליכוד תוקף: "נתניהו טעה כשלא נכנס לרפיח בינואר"
"חמאס בירכו ואתה מציע משלחת"? העימות בין גנץ ונתניהו עולה מדרגה

יש לציין שכבר הסתמן קודם כי חמאס ידחה את המתווה המוצע שכלל ויתורים כואבים מצד ישראל. לפי ערוץ אל-מיאדין, גורמים המעורים בפרטי השיחות אמרו כי "חמאס נוטה לדחות את ההצעה". לדברי הגורמים, "הכיבוש, עם ממשלתו הקיצונית, לא מעוניין להגיע להסכמה ואינו רציני במגעים שלו. מה שנעשה הוא ניסיון לקנות זמן, ואנחנו עומדים בפני מבוי סתום".

מוקדם יותר היום, כזכור, דיווח ברק רביד בוואלה! מפי גורם בכיר כי ישראל התגמשה בכמה סוגיות מהותיות בעסקה המוצעת. ראשית, הסכימה ישראל למפתח שחרור של כ-700 מחבלים כאשר מתוכם כ-100 רוצחים, זאת לעומת 400 שסוכמו בפסגת פריז. בנוסף, מתקיימים מגעים לתנאים לאפשר חזרת תושבים עזתים לאזורי מרכז וצפון הרצועה. עוד לפי הדיווח, המשלחת הפעם זכתה למנדט רחב יותר במשא ומתן מאשר בנסיעות הקודמות. 

פליטים פלסטינים במעבר רפיח (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
פליטים פלסטינים במעבר רפיח (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

גורמים פלסטינים אמרו היום לעיתון הסעודי א-שרק: "סבב השיחות הנוכחי בקטר נכשל בשל תנאים שהציבה ישראל בשלושה נושאים: נסיגת צה"ל מהרצועה, חזרת עקורים פלסטיניים לצפון הרצועה ומספר האסירים שישוחררו".

מוקדם יותר נמסר מחמאס: "ישראל לא כללה התייחסות בתשובתה להפסקת אש בעזה או לנסיגת כוחותיה מהרצועה. הדרישות שלנו במהלך המשא ומתן היו ריאליות ולא היה רצון מדיני שישראל תגיע להסכם".