שר החקלאות ופיתוח הכפר אבי דיכטר שוחח היום (שלישי) עם הפרשן הכלכלי של מעריב, שלמה מעוז, בוועידת העסקים של 2024 בחסות בנק לאומי, ולא חסך ביקורת ממשרד האוצר: "אם בשנות ה-50 היה לנו אותו - לא היה לנו מוביל ארצי".

סמוטריץ' במסר לממשל ביידן: "ניכנס לרפיח ונפרק את חמאס, אין דרך אחרת"
"הנוח'בה כבר היו בדרך לתל אביב ובנס נבלמו": האסון הענק הנוסף שנמנע ב-7 באוקטובר

איך אתה רואה את העתיד של הביטחון התזונתי בטווח של 30 שנה קדימה ומה אתם עושים בנושא הזה?
"השאלה במקום מפני שבשנה האחרונה, מאז שאני שר החקלאות, הלכנו ונתנו דגש על ביטחון המזון. בעולם יש לא מעט משרדי חקלאות שעברו לשם משרד החקלאות וביטחון המזון. בסין למשל בונים תכנית ביטחון מזון ל-100 שנה, והיפנים עושים את זה ל-50 שנה. אנחנו מתכוונים לעשות את זה ל-25 השנים הבאות מהסיבה הפשוטה שהעשור האחרון בישראל היה ממוקד בייבוא ולא בייצור".

"הייבוא גדל והייצור לא גדל באחוז אחד", המשיך. "זוהי ללא ספק בעיה קשה מאוד. הגענו למשבר שלחלקאים אין שוב תמריץ להגדיל את הייצור. קבענו אסטרטגיה חקלאית שיושבת על עובדים זרים, נושא הקרקעות, מים וחדשנות טכנולוגית. כשהגעתי שאלתי למה יש רק 30 אלף עובדים זרים? אמרו לי שזה תופס מקומות עבודה של ישראלים. הגדלנו בחצי שנה את מספר העובדים הזרים ל-50 אלף".

"חקלאי צריך לעשות חקלאות לפי מה שהוא רוצה ויכול ולא לפי מכסת עובדים זרים שהוא מקבל. משרד האוצר הכתיב את המהלכים, ואני אמרתי להם שאת האסטרטגיה הזו בישראל יקבע משרד החקלאות ופיתוח הכפר. קבענו את הדברים האלה כדי להגדיל את ייצור הירקות והפירות לשוק המקומי", הוסיף השר.

בהתייחס למחירי המים הגבוהים שנדרשים החקלאים המקומיים לשלם, אמר: "קודם כל, בישראל אין מחסור במים, יש עודף מים. מחיר המים בישראל כל שנה עושה אקזיט חדש. המחירים של המים לבתים בישראל הם מהזולים ביותר בעולם, ומחיר המים לחקלאות הוא מהיקרים ביותר בעולם. יש לנו מאבק לא פשוט עם האוצר ואנחנו מנסים לטפל בזה. זה לא יכול להיות שבישראל 2024 אין הבנה שתשתיות המים לא יכולות להישאר כמו שהן היום. לו היה האוצר של היום בשנות ה-50 לא היה לנו מוביל ארצי".

שר החקלאות אבי דיכטר בוועידת מעריב (צילום :GO LIVE)

בתוך כך, הוא לא חסך ביקורת מממשלת השינוי: "הממשלה הקודמת קבעה רפורמה עם חמש פעימות מכס. בוצעו שתי פעימות לפני שנכנסתי לתפקידי, ואת שלוש הפעימות הנוספות ביטלנו מפני שזה היה הזוי. זה היה מקריס את נושא החקלאות בארץ".

מה אנחנו עושים על מנת שלא נגיע למחסור של ביצים וחלב בחגים?
"ב-20 השנה האחרונות גדלנו ב-50% והחלב גדל ב-50%. כנ"ל נושא הביצים. אנחנו מנסים לפצות על הפגיעה בלולים בצפון, ואני הייתי במרגליות וראיתי אותם עושים עבודת קודש. איפה שיש מחסור אנחנו מייבאים ביצים, המחירים באירופה טיפה יותר יקרים. אנחנו לא נשאיר מצב של מדפים ריקים". 

יש מחלבות שלא רוצות לייצר את החלב הבסיסי.
"החלק המפוקח הוא המוצר הנמכר ביותר בישראל, ותנובה מייצרת 80% מהחלב המפוקח. אנחנו כמעט לא מייבאים חלב מפוקח, ויש כוונה לייצר תמריץ ולפזר את המחלבות. יש מחלבות מרמת הגולן ועד אילת, אין שום סיבה שחלב מפוקח לא ייוצר ביותר מחלבות בארץ ובמחיר זול יותר".  

יש לנו חיילים שנלחמים בגבורה, למה לא לתת להם להקים יישובים ולעבד את האדמה? שתהיה לנו התיישבות חדשה ויקבלו קרקע?
"הגיל הממוצע של חקלאי בישראל היום הוא 65. כלומר, אתה מבין שבגיל 65 קשה לעשות מהפכות בחקלאות. אנחנו מנסים להפוך את החקלאות לתחום אטרקטיבי. כדי לייצר חקלאים חדשים צריך שזה יהיה משתלם. באוצר אמרו לי מה אתה רוצה? החקלאים שורדים. אבל אני לא רוצה חקלאי שורד, אני רוצה חקלאי שמשתכר בכבוד".

איך אתה רואה את העתיד על רקע המלחמה?
"אני איש אופטימי. היום זה בדיוק 45 שנה לחתימת הסכם השלום עם מצרים, ואני סיימתי את מלחמת יום הכיפורים בצד המערבי של התעלה כלוחם בסדיר. ב-1973 מי חלם בכלל שמצרים תהפוך למדינת שלום? "זכור מה עשה לך עמלק". מה שקורה עם חמאס והג'יהאד בעזה זה טיפול בעמלק. בעזה יש קרבות ולחימה עם תוצאות שלא היו במלחמה נגד טרור מאז הקמת המדינה. להחזיק היום 3,000 מחבלים עצורים שנותנים אוצרות ו-12 אלף מחבלים הרוגים+נעדרים. המכה שקיבלו היא חזקה מאוד. אנחנו לא יודעים מתי, אבל אנחנו יודעים בוודאות שהמלחמה לא תסתיים עד שהחטופים יחזרו הביתה".