מלחמת חרבות ברזל: סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן שוחח היום (שלישי) עם בן כספית על הלחימה ברצועת עזה, החזית בצפון הארץ מול ארגון הטרור חיזבאללה. בנוסף, שוחחו השניים על הפריימריז במפלגת העבודה והמשבר מול האמריקאים על רקע הימנעותם בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם אמש.

סמוטריץ' במסר לממשל ביידן: "ניכנס לרפיח ונפרק את חמאס, אין דרך אחרת"
המתיחות עולה מדרגה: הצעד החריג של גלנט נגד נתניהו

"התזות של נתניהו קרסו כולן. מה הייתה התזה הראשונה? הוא עולה לשלטון במרץ 2009, כאשר חמאס מוחלש מאוד והרשות הפלסטינית חזקה יחסית. במקום להמשיך לחזק את הרשות ולהחליש את החמאס, הוא עושה בדיוק ההפך. למה? לחץ הימין הקיצוני. רשות פלסטינית קיצונית משמעותה סיכוי להסדר מדיני, אז עדיף להחליש אותה ובמקביל, כמו שאמר סמוטריץ' לא פעם ולא פעמיים, עדיף חמאס חזק. זה מה שמוביל אותנו ל-7 באוקטובר".

"אי אפשר לומר את זה בצורה כזו בוטה לעם, אז מה מוכרים לו? שאת הסכסוך אפשר לנהל. סכסוך זה כמו המיקרופון שבידי, כשאני רוצה אני מדבר וכשאני רוצה אני מניח אותו על השולחן. אז לא. בצד השני יש אויב והוא לא משתף איתך פעולה. אין לו שום כוונה שתנהל אותו. עם האויב הזה, כשאתה נלחם בו תילחם בו עד הסוף, ולא בצורה העלובה של עמוד ענן או צוק איתן. זה היה בעיניי פספוס אסטרטגי בלתי רגיל. מצד שני, אם החלטת לא להילחם בו תנסה להגיע איתו להסדרה".

יאיר גולן בכנס מעריב (צילום :GO LIVE)

השמאל הטהור של שלום עם הפלסטינים הצטמצם לכלום ושום דבר. ככה אתה מנסה לקחת אנשים מנתניהו?
"למה אתה מדבר איתי במונחים של לפני 30 שנה? בסקרים אנחנו רואים שלמעלה מ-60% מהציבור מבין שביטחון ישראל תלוי בכך שיהיה לנו צבא וחזק, ומצד שני זה תלוי מאוד בהסדרים מדיניים. הציבור הישראלי תומך בהסדרים מדיניים. שלום לא יקרה, אז אני אדבר במונחים של ביטחון. במונחים האלה, יש שני איומים מרכזיים - האיום האיראני והאיום הפלסטיני".

"הראשון נמצא בנסיקה, וזה ידרוש מאיתנו משאבים אדירים, בריתות בינלאומיות וגיבוי אמריקאי בשביל להתמודד עם זה. זה לא יקרה בלי לתת אופק פלסטיני בזירה הפלסטינית. אני לא שואל את עצמי אף פעם מה טוב להם, אלא מה טוב לנו. יש לנו רק שתי ברירות - לספח את הפלסטיני או להיפרד. אני בעד היפרדות. מי שבעד סיפוח שיסביר לי איך מקיימים בית לאומי ומדינה חופשית ודמוקרטית ככה? זה לא יקרה". 

גם אני תמכתי בהתנתקות ותראה מה קרה. השטחים שיצאנו מהם הפכו לקני שיגור. תאר לך מה יקרה אם תיפרד מהם בקלקיליה. 
"אני שמח מאוד על השאלה הזו, כי היא באמת חשובה. הלקח שאני לוקח מאוד פשוט, וחוויתי אותו על בשרי בזמן אמת. הייתי קצין אג"ם של אוגדת איו"ש באוסלו ומפקד האוגדה בהתנתקות. הלקח שלי הוא שהמהפלסטינים חייבים להיפרד ולשמור על עוצמה ביטחונית בידינו. הטעות באוסלו בהתנתקות הייתה שאיבדנו את כושר הפעולה הקרקעי בתוך השטח".

בהתייחס לעימות עם האמריקאים, אמר: "הגיעה אליי שמועה שזה גרם לחרדה עמוקה בוושינגטון, הם ממש בפאניקה כתוצאה מהאיום הזה. אין לנו שום אפשרות להציב חזית מול האיום האיראני העולה בלי תמיכה אמריקאית. זה לא משנה אם אתה פטריוט ישראלי או לא, פשוט אין אפשרות. כדאי שנבין את הגודל האמיתי שלנו ולהבין שאנחנו חייבים להיות עם האמריקאים ביישור קו מלא. יכולות להיות אי הסכמות, אבל צריך לדון בחדרים סגורים".

בן כספית, יאיר גולן (צילום: אבשלום ששוני)
בן כספית, יאיר גולן (צילום: אבשלום ששוני)

מי מתמודד מולך בפריימריז?
"אף אחד לא הכריז עדיין". 

בהנחה שתיבחר ליו"ר העבודה, מה השלב הבא? מצרפים את מרצ?
"יש תכנית סדורה. הכוונה היא לאחד את כל המרכיבים הדמוקרטיים-ליברלים בישראל. המושגים של ימין-שמאל לא רלוונטיים יותר. אתם יודעים בדיוק מאיפה אני מגיע, אבל זה פשוט לא רלוונטי. מכונת הרעל הביביסטית יצרה שמאלנים בוגדים מול 'המחנה הלאומי' שעושה ברית עם חרדים שלא מוכנים להתגייס לצה"ל. ממש מחנה לאומי. אני, בניגוד לאחרים, תמיד אהיה עם עמדות ברורות. אני גאה לשלם את המחיר הזה. אנחנו נכנסים לעת הכרעות, וצריך לדבר לעם אמת. העם צריך מנהיגות ברורה שבטוחה בעמה ויכולה להוביל עם חזון ברור". 

מה יהיה המשפט הראשון במצע?
"המפלגה הדמוקרטית-ליברלית לא תתפשר על ביטחון ישראל. אבל היא תופסת אותו במונחים נאורים, בשילוב של כלכלה, דיפלומטיה, יחסים בינלאומיים וצבא חזק".

יש סיכוי להחזיק את החטופים ולנצח את חמאס?
"נתניהו עושה אחיזת עיניים. כל מי שעיניו בראשו מבין שצריך להגיע לעסקה, ובשביל זה מדברים עם מי שאפשר וזה חמאס. אם אנחנו נדבר עם חמאס, כנראה שלא תהיה הכרעה מוחלטת. מהי למעשה הכרעה מוחלטת? נלחמנו בטרור הפלסטיני ביו"ש 7 שנים. לקח לו 7 שנים להוריד את רמת הטרור ביו"ש".

"אפילו עכשיו לא הכרענו את הטרור באופן סופי שם. זה קשקשת ברשת, אין מציאות כזו. נצטרך להפנים שנאלץ להילחם מול חמאס עוד שנים רבות, אבל כרגע יש חטופים שצריך החזיר הביתה. זו שאלה של הלכידות הישראלית, מרכיב סופר חשוב בביטחון הלאומי. אם נפקיר אותם זה יפער בנו פצע שאינו ניתן לריפוי".

יקב אביבים. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :רשתות חברתיות)