השר והרמטכ"ל לשעבר רא"ל (מיל') משה (בוגי) יעלון שוחח היום (שלישי) בוועידת העסקים של 2024, הנערכת במלון קרלטון ת"א, בחסות בנק לאומי, והזהיר: "ישראל נמצאת במשבר החמור ביותר מאז הקמתה". עוד תקף בחריפות את רה"מ בנימין נתניהו, טען כי הוא "מוכן להקריב את החטופים כדי לשרוד פוליטית". על הישארות גנץ ואייזנקוט בקבינט המלחמה אמר: "הם עלי תאנה, היו צריכים לצאת משם מזמן".

הסיבה לאמברגו הנשק? הלחץ שאיראן מפעילה על איטליה מאחורי הקלעים

יאיר גולן: "מדיניות נתניהו קרסה ובאים בטענות לשמאל, זו פסיכוזה"

עברה חצי שנה מאז תחילת המלחמה. היינו רוצים להיות במקום אחר עכשיו.
"אין ספק שמדינת ישראל נמצאת במשבר החמור ביותר מאז הקמתה. מה שמוביל את מי שעומד בראשה זה שרידות פוליטית. אם אני מסתכל על המחדל החמור ביותר בתולדותינו, גם יותר מאשר מחדל יום הכיפורים, אז אין ספק שהיינו צריכים להיות במקום אחר. ברגע שהישרדות הממשלה תלויה בגורמים משיחיים, סמוטריץ' ובן גביר, שתפיסת עולמם היא מדינת הלכה, גזענית ופשיסטית, אז אנחנו בבעיה. מאחר ונתניהו מעדיף את שיקול ההישרדות על פני כל דבר אחר, אז הוא לא מקבל את ההצעה האמריקאית כשביידן הגיע 10 ימים אחרי תחילת האירוע. הוא נכנס באופן חריג לישיבת הקבינט והגיש הצעה. במקום לומר 'כן, אבל', עדיין לא אמרנו כן. גם לגבי החטופים, יותר ויותר אנשים מבינים שהוא לא רוצה הסכם בנושא החטופים כי יש לו שני מתנגדים - בן גביר וסמוטריץ'". 

ההימנעות מכניסה לרפיח הוחלטה בקבינט המלחמה, ולא על ידי סמוטריץ' ובן גביר.
"מי שמוביל את המהלכים זה אכן הקבינט ובראשו עומד נתניהו. אני חשבתי שצריך לטפל בנושא החטופים בהתחלה, כל עוד לא מיצינו את המהלך ההתקפי. היו 28 חטיבות בפנים, היום יש ארבע. היה צריך קודם כל לקבל את ההצעה האמריקאית. הם אמרו לנו 'אנחנו איתכם'. המהלך של חומת מגן היה ארבעה שבועות עם כח אוגדתי, והכיסוח נמשך עד היום. כשיש מידע על מחבלים בג'נין אנחנו נכנסים ועוצרים. האמריקאים אמרו לנו, תמשיכו לעשות את זה. מבחינת סמוטריץ' ובן גביר צריך להמשיך את הלחימה, למנות מושל, לכבוש את עזה ולפנות את הערבים. תקראו את תפיסת ההכרעה של סמוטריץ', לגבי מה זה טרנספר. לזה הוא מתכוון. אנחנו כרגע הולכים לכיוון מסוכן עד כדי איום קיומי על המדינה, כולל המשבר מול ארה"ב והשיסוי הפנימי, בעקבות הרצון של נתניהו לשרוד פוליטית". 

היית מהראשונים שקראו לגנץ ואיזנקוט להצטרף, אבל משתמע מדבריך שהם לא כל כך משפיעים. 
"אני חושב שכניסת גנץ לקבינט הייתה צריכה להיות מותנית בהוצאת סמוטריץ' ובן גביר. את זה לפיד דרש בליל ה-7 באוקטובר. ברגע שלא התנו תנאים הם הגיבו לשני הישגים - שחרור הנשים והילדים ומנעו מבן גביר להדליק את הר הבית ברמדאן. כך הם אומרים. אבל הם עלי תאנה לממשלה מאוד מסוכנת, ומזמן הם היו צריכים לצאת משם. איך הגענו אתמול למשבר עם ארה"ב? המלחמה שלנו צודקת. אנחנו מגיעים למצב שאנחנו מצורעים, האמריקאים לא מוכנים להטיל וטו? בואו נבדוק את עצמנו. הסיפור על רפיח זה קמפיין של נתניהו ולא יותר מזה. כשאתה רוצה לירות תירה, אל תדבר. אם היה כל כך חשוב לנו להיכנס לרפיח למה הוצאנו חטיבות החוצה? הוא מנסה להציג את עצמו כזה שעומד לבד מול ארה"ב הגדולה מול הבייס. הוא מוכן להקריב את החטופים כדי לשרוד פוליטית". 

את דבריו חתם באומרו: "אני אופטימי, למרות שאנחנו במשבר הכי חמור שלנו. אנחנו בצומת - האם אנחנו רוצים להיות מדינה יהודית-דמוקרטית או ללכת לכיוון מדינת הלכה גזענית ונכשלת. ההחלטה בידינו, ואני מקווה שאנשים יבינו את זה וייצאו לרחוב".