המגעים לעסקת החטופים וההכנות לפעולה ברפיח: לאחר הפיצוץ במשא ומתן בדוחא, גורמים ישראלים ואמריקנים הבהירו לקטאר כי יש צורך ללחוץ על ארגון חמאס והפלגים הפלסטינים להסכים לעסקה המוצעת בהקדם האפשרי, כך דווח הבוקר (רביעי) בעיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, המקורב לחיזבאללה.

לפי הדיווח, גורמי ביטחון ישראלים הבהירו בפני המתווכים המצרים כי ישראל לא תעשה ויתורים חדשים על מנת לקדם את המשא ומתן לשחרור החטופים, ורמזו שהפעילות הקרקעית ברפיח תהיה לאחר העיד אל-פיטר שיחול ב-9 באפריל או בתחילת חודש מאי לכל המאוחר. לדברי הגורמים, ישראל תתחיל בקרוב ב"יישום פעולות בשטח" כדי להקל על הכניסה הקרקעית לרפיח, וכי המבצע בעיר הדרומית יימשך בין ארבעה לשמונה שבועות לכל היותר. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כיכר החטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
כיכר החטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

במהלך הלילה צה"ל תקף בעצימות גבוהה ברפיח, המעוז האחרון של חמאס ברצועת עזה. על פי דיווחים פלסטינים חיל האוויר ביצע מעל ל-80 תקיפות בתוך פחות מ-24 שעות, הפלסטינים דיווחו על 11 הרוגים ומספר פצועים.

בתוך כך, שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן נפגש אמש עם שר הביטחון יואב גלנט בוושינגטון והבהיר שוב כי וושינגטון מתנגדת למבצע צבאי רחב של ישראל ברפיח. לדבריו, "אנו מתנגדים למבצע קרקעי רחב ברפיח שיסכן את חייהם של יותר מ-1.4 מיליון אזרחים פלסטינים שמוצאים שם מחסה. יש אלטרנטיבות למבצע קרקעי ברפיח שיבטיחו בצורה טובה יותר את ביטחון ישראל והן על חיי אזרחים פלסטינים".

תקיפות צה"ל ברפיח (צילום :רשתות ערביות)

אחרי שביום שני חמאס הודיע כי הוא דוחה את עסקת החטופים, המשלחת הישראלית עזבה אמש את קטאר. אחרי הודעת חמאס שפורסמה, שבה הוא דורש נסיגה מלאה וחזרת האוכלוסייה לצפון הרצועה, ולא התייחס לסוגיית מפתח המחבלים תמורת כל חטוף, ניתנה הנחייה לצוות לחזור ארצה. גורם מדיני מסר למעריב כי "חמאס מתבצר בדרישות הלא מציאותיות שלו לסיום מלחמה, נסיגת צה"ל והחזרת האוכלוסייה לצפון הרצועה. לצד זאת, החמאס מתעלם משתי נקודות שבהן ישראל הביעה נכונות להתגמש: החזרה הדרגתית של תושבים לצפון עזה ושינוי במפתח של מספר מחבלים תמורת כל חטוף. במצב הזה למשלחת ישראלית אין סיבה להישאר בקטאר".

דדי ברנע, בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון לע''מ)
דדי ברנע, בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון לע''מ)

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "עמדת חמאס מוכיחה באופן ברור שחמאס אינו מעוניין בהמשך המשא ומתן לעסקה, ומהווה עדות מצערת לנזקים של החלטת מועצת הביטחון. חמאס שוב דחה כל הצעת פשרה אמריקנית וחזר על דרישותיו הקיצוניות: סיום מיידי של המלחמה, נסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה והשארת השלטון כדי שיוכל לחזור פעם אחר פעם על הטבח של ה – 7 באוקטובר, כפי שהבטיח לעשות.

החמאס סירב לכל הצעת פשרה אמריקנית, וגם בירך על החלטת מועצת הביטחון. ישראל לא תיכנע לדרישות ההזויות של החמאס, ותמשיך לפעול כדי להשיג את כל מטרות המלחמה: לשחרר את כל החטופים, להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס ולהבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל".