הצעת החוק של שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי, לסגירת ערוץ זר שפועל נגד המדינה, אושרה הערב (רביעי) לקריאה שניה ושלישית בוועדה לביטחון לאומי בראשות חברת הכנסת צביקה פוגל.

בצל הסערה המדינית: פרטים חדשים על פגישות גלנט בארה"ב | דיווח

הצעת החוק, שנועדה למנוע את פעילותו המקומית של גוף התקשורת אל ג'אזירה וגופים דומים, קובעת כי שר התקשורת, בהסכמת ראש הממשלה ובאישור הקבינט או הממשלה, רשאי לפעול כנגד ערוץ זר הפוגע בביטחון המדינה.

יואב גלנט, שלמה קרעי (צילום: מעריב אונליין)
יואב גלנט, שלמה קרעי (צילום: מעריב אונליין)

הפעולות יאושרו בצווים שעליהם יחתום שר התקשורת, ויכללו בין היתר: סגירת משרדי הערוץ בארץ, החרמת ציוד שידור, מניעת שידורי כתבי הערוץ, הסרת הערוץ מחברות הכבלים והלוויין, חסימת אתרי האינטרנט שלו ועוד.

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי מסר: "למרות כל המהמורות המשפטיות וה'איזונים' המופרכים, קבלנו כלי יעיל ומהיר לפעולה כנגד אלו המשתמשים בחופש העיתונות כדי לפגוע בביטחון ישראל ובלוחמי צה״ל ולהסית לטרור בשעת מלחמה, כשהחוק יאושר ביום שני הקרוב אי״ה במליאת הכנסת, נתחיל בהליך מזורז לפעולה כנגד מספר ערוצים זרים הפוגעים בביטחון המדינה".

יו"ר הוועדה חה"כ צביקה פוגל אמר כי "מדינת ישראל אזרחיה ותושביה מייחלים להגנה משמעותית. אישור הצעת חוק זו מהווה חלק חשוב בקיר המגן של מדינת ישראל".

צביקה פוגל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
צביקה פוגל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

כזכור, תקנות לשעת חירום שניסח בתחילת המלחמה שר התקשורת שלמה קרעי לסגירת רשת השידור הטלוויזיונית הלוויינית "אל-ג'זירה" בישראל, עד שתסתיים המלחמה בארץ, לא עברו את אישור הייעוץ המשפטי, שטענה שאין בכיר ביטחוני מאחורי תהליך קבלת ההחלטות בחוק.

מליאת הכנסת אישרה בפברואר בקריאה ראשונה את הצעת חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2024. מדובר בסמכויות לפי תקנות שעת החירום במניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה. בין הסמכויות: להורות על סגירת משרדים של ערוץ תקשורת זר הנמצאים בשטח ישראל ולהורות על הגבלת גישה לאתר אינטרנט של ערוץ זר.

אולפן אל ג'זירה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אולפן אל ג'זירה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנוסף ובעיקר, ההצעה נותנת סמכות לשר התקשורת להורות על הפסקת שידור, ותפיסה של מכשירים אישיים המשמשים לאספקת התכנים, גם בכוונה למכשירים בשימוש אישי ("ציוד קצה רט"ן"). שר התקשורת יוכל גם להסיר את אתר האינטרנט של הערוץ, אם השרת שעליו אוחסן נמצא בישראל או בשליטתו של אדם הנמצא בישראל או של תאגיד הרשום בישראל, או להגביל גישה לאתר.

התנאי להפעלת הסמכות של שר התקשורת היא קביעה של שר הביטחון. זאת לאחר ששר הביטחון ישוכנע שהשידורים של הערוץ הזר המשדר בישראל פוגעים באופן מממשי בביטחון המדינה. הסמכות תופעל בכפוף לאישור ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, לאחר שיוצגו בפניהם דעות מקצועיות של גורמי הביטחון המוכיחות פגיעה ממשית של הערוץ בביטחון המדינה.