ברגע האחרון: היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הייתה אמורה להגיש הלילה (חמישי) בחצות את תשובתה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס. זמן קצר לפני פקיעת הדדליין, ביקשה ארכה עד מחר ב-14:00 להגשת התשובה.

היועמ"שית ביקשה דחייה בתשובתה לבג"ץ – והתשובה המקוממת של הישיבות
הממשלה מתקפלת בשל תשובת היועמ"שית: גיל הפטור לא יעלה ל-35

עו"ד גיא שנער, מומחה במשפט פלילי ומנהלי ממשרד אייזנברג, שנער ושות', שוחח עם "מעריב" והעריך כי בג"ץ יבוא לקראת הממשלה, ויאפשר את הדחייה במתן התשובה. "בית המשפט לא חושש לשפוט, אולם בסוגיות פוליטיות, חברתיות וביטחוניות מורכבות, יעשה מאמץ למצות את ההליך בהידברות ולהגיע לפיתרון מוסכם".

כך או כך, לדברי שנער, "השאלה המרכזית היא אינה בעניין מועד כזה או אחר להגשת תשובת המדינה יחד עם הצעת חוק מתוקנת, אלא מהותית יותר", הוא מסביר: "הסיכוי שבג"ץ יאשר פטור שרירותי ומרחיק לכת שאין בו ולו ראשית של התקדמות לכיוון גיוס חרדים לצבא, הוא נמוך במיוחד".

הוא הוסיף: "להערכתי הכיוון אליו שואף בג"ץ כבר ברור, מצד אחד יאפשר גמישות בדיונים בנושא, ומצד שני ידחוף לפתרון שיש בו בשורה חדשה בתחום הנשיאה בנטל השירות".

הפגנת חרדים מול לשכת הגיוס בירושלים, השבוע (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
הפגנת חרדים מול לשכת הגיוס בירושלים, השבוע (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

הלילה, כאמור, ביקשה היועצת המשפטית לממשלה דחייה במתן התשובה לעתירות נגד החוק, אך טיוטה שהודלפה חשפה כי היא צפויה להתנגד לחוק הגיוס, ולטעון כי בהיעדר החלטת ממשלה המאריכה את תוקף הפטור שניתן לחרדים "על רשויות הגיוס יהיה לפעול לקריאה להתייצבות של תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות החינוך החרדיים שדחיית השירות" ניתנה להם בחסות החוק. 

"בהיעדר מסגרת נורמטיבית שתאפשר דחייה גורפת של שירותם, או את אי גיוסם של תלמידי הישיבות, לא תהיה לממשלה סמכות להמשיך ולהעביר כספי תמיכות למוסדות בגין אותם תלמידים שיהיו חייבים בגיוס על פי הדין", כך עולה מהטיוטה. כתב המשפט של וואלה! ביני אשכנזי ציין כי מפי גורמים במשרד המשפטים כי מדובר בטיוטה שהודלפה מטעם הממשלה, כלומר זהו נוסח שטרם הוגש לבג״ץ והוגש רק למזכירות הממשלה על מנת שזו תאשר אותה, עם זאת מסתמן שהטיוטה הזאת תהיה גם הנוסח הסופי.