העיתון האמריקאי 'וול סטריט ג'ורנל' פרסם היום (חמישי) טור דעה ובו נטען כי במשך שלושה עשורים מחייו הציבוריים, ראש הממשלה בנימין נתניהו נודע כ"קוסם" בזכות יכולתו להשתחרר מתסבוכות פוליטיות. אולם, המלחמה בעזה והשיחות לשחרור החטופים בוחנים מחדש את המיומנויות הללו כפי שלא היה מעולם. 

סקר: אמון הציבור בנתניהו בעלייה - ומי השר שנמצא בתחתית הטבלה?
הגיוס, המשבר עם ביידן והדשדוש ברפיח: השיח השלילי על נתניהו ברשת שובר שיאים

בטור נכתב כי התקוות לעסקה מתפוגגות לאחר שנתניהו החזיר את צוות המשא ומתן הישראלי מהשיחות בקטאר מוקדם יותר השבוע וגם חמאס דחה הצעה חדשה. השיחות צפויות לעבור לקהיר בשבוע הבא, בעוד שנתניהו מתמודד עם מחלוקות בתוך ממשלתו ועם ציבור הישראלי המודאג ממלחמה שנמשך מבלי להשיג בנתיים אף אחת משתי יעדי המלחמה: השמדת חמאס ושחרור החטופים. 

משפחות החטופים מגבירות יותר ויותר את ביקורתן על ראש הממשלה, וקראו השבוע לנשיא ביידן לדחוף באופן אישי את נתניהו לקבל הסכם. הפופולריות של נתניהו צנחה, ותנועות המחאה לפני המלחמה שמילאו את הרחובות במפגינים החלו לצוץ מחדש כדי לדחוף לשחרור חטופים ובקריאה לבחירות. 

נתניהו גם מתמודד עם איומים מתוך הקואליציה שלו כששרים כמו איתמר בן גביר עלולים להפיל את ממשלתו אם תתקבל עסקה שתשחרר מחבלים פלסטינים שהורשעו ברצח ישראלים, כפי שדרש חמאס. בתור מדינאי, נתניהו הצליח להרחיב את יחסי ישראל עם מדינות ערב, סייע לחסל את הסכם הגרעין עם איראן והרחיק את ישראל מרעיון שתי המדינות. 

נתניהו, לוין ובן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נתניהו, לוין ובן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"הוא מנסה להיות קשוח במשא ומתן מצד אחד, ומנסה לספק את המתנגדים לו ולממשלתו מצד שני", אמר אברהם דיסקין, פרופסור אמריטוס למדע המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים, לעיתון האמריקאי. בכל עסקה פוטנציאלית, נתניהו מסתכן בכישלון היעד שהציג שוב ושוב למלחמה: "ניצחון מוחלט" על חמאס כולל פירוק הכוח הצבאי והפוליטי של ארגון הטרור. 

גורמי צבא ומודיעין ישראלים ואמריקאים אומרים כי המטרה היא יותר ויותר מחוץ להישג יד, ללא קשר אם המלחמה תימשך. למרות שחמאס נפגע מהמתקפה הישראלית בעזה, ארגון הטרור צפוי לשרוד גם כתנועה חברתית וגם ארגון מזוין. "אנחנו יודעים שיש רוב בקבינט הישראלי בראשות בני גנץ וגדי אייזנקוט ודרעי להגיע לעסקת בני ערובה ומי שתמיד מקשה זה נתניהו", טען נועם תיבון.

בעוד גורמים המקורבים לנתניהו אומרים שהוא רוצה הסכם, הוא גם צריך לנהל משא ומתן על הסכם שישמור על ממשלתו ולא ירחיק את בסיס התמיכה השמרני שלו לקראת בחירות אפשריות בהמשך השנה. גורמים ישראלים המעורבים בשיחות מאשימים את הקיפאון הנוכחי בחמאס על כך שהתחפר במהלך המשא ומתן.

משפחות החטופים חוסמות את איילון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
משפחות החטופים חוסמות את איילון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

גם הסובבים את נתניהו טוענים שהלחץ האמריקאי על ישראל לסיים את המלחמה ולהתפשר עם חמאס מערער את עמדת המשא ומתן של ישראל. בתוך ישראל, נתניהו ספג ביקורת גם מצד מנהלי משא ומתן לשעבר וגורמי ביטחון על כך שנתן לצוות המשא ומתן שלו מנדט מוגבל בסבב השיחות האחרון בדוחא, קטאר. גורמים המקורבים לנתניהו דוחים את הביקורת. גורם ישראלי בכיר המעורב בשיחות אמר שלצוות יש את הכוח לנהל משא ומתן בכובד ראש.  

המתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר הביאה לנתניהו סכנות פוליטיות חדשות. המשא ומתן נתקע כבר שבועות על רקע דרישות חמאס לשחרר אסירים פלסטינים המרצים מאסרי עולם בכלא הישראלי בחזרה לעזה או ליהודה ושומרון, וחוסר רצונה של ישראל להסיר מחסום מרכזי שיאפשר לכל הפלסטינים לחזור לצפון עזה.