בג"ץ הודיע אמש כי הוא מקפיא את כספי התמיכות לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס החל מה-1 לאפריל. קודם לכן, המדינה הגישה באופן רשמי את תשובתה לבג"ץ בנושא העתירות נגד הפטור מגיוס, לפיה החל מ-1 באפריל "לא יהיה קיים מקור סמכות המאפשר המשך הימנעות גורפת מהליכים לגיוס בני הישיבות". כעת עולה השאלה האם היקף החרדים שיתגייסו לצה"ל אכן ילך ויגדל לאורך הזמן. ישראל כהן (רדיו "קול ברמה") שוחח הבוקר (שישי) עם רון קופמן וטל שניידר ב-103FM והתייחס לשאלה.

לא שפויה או חפצת חיים: ישראל נחטפה ע"י מנהיג מעורער ומושחת | בן כספית
דיסטל חושפת: זה הבכיר המקורב לנתניהו שתקף אותי ב"תקרית המרפסת"

קופמן: יש פער בין הציבור החרדי ומנהיגיו?
"אני לא חושב. אני שומע את זה הרבה מאוד בציבור החילוני, אוהבים להגיד את זה, ראיתי גם היום איזושהי כתבה. הם נותנים לזה משקל יתר, מה שקורה זה שבאמת אני חושב שהמנהיגות של המיינסטרים החרדי כן מייצגת, גם אם יש קהל מודרני, כמו שיש בצד השני גם הפוך, קהל של פלג ירושלמי, הקצוות נשארים יציבים אבל המרכז מיוצג על ידי ההנהגה. דווקא ב-7 באוקטובר הייתה לי אופטימיות, ראיתי איזשהו שינוי, ראיתי רצון של החרדים להתקרב לישראליות, או להרגיש חלק. הרבה השתנה, גם החברה הישראלית, ראינו את החיילים לפני הכניסה, היה פה חיבור מצד אחד של החברה הישראלית יותר אמוני, ומצד שני החברה החרדית אחרי ה-7 באוקטובר הייתה לה איזושהי זהות יותר יהודית. זה לא משהו שהפך את הציבור החרדי".

קופמן: לאן רוצים להגיע?
"דווקא לפני שבעה באוקטובר הסנטימנט בציבור הכללי היה יותר שהחרדים צריכים להשתלב בשוק העבודה, אחרי אומרים 'אנחנו צריכים צבא גדול', ושהחרדים ישתלבו בצבא. אנחנו מאבדים גם את זה וגם את זה, בנושא של שוק העבודה היה יותר סיכוי, כי גם חרדי רוצה בסופו של דבר לחיות ברווחה. גם במישור של הצבא, יש איזשהו ויכוח אידיאולוגי, גם עם הציונות הדתית, גם עם הציונות בכלל, זה יושב על הבדלים השקפתיים אידיאולוגיים עמוקים יותר".

שניידר: אתם חבורה מפונקת ואגואיסטית.
"חבורה מפונקת ואגואיסטית אמרו לפני שנה על כאלו שאמרו 'נסרב פקודה'".

מחאת חרדים נגד חוק הגיוס (צילום: דוברות המשטרה)

קופמן: אל תשווה.
"מה שקרה בשבוע שבועיים האחרונים זה שיש לא מעט קולות בציבור החרדי המיינסטרימי שאומרים 'הפלג הירושלמי צדק, היינו צריכים לפני 10 שנים, כולם היו צריכים ליישר קו', להגיד 'זה הקו האידיאולוגי שלנו'".
 
סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103fm