שר הביטחון יואב גלנט דן במהלך ביקורו בוושינגטון בשבוע שעבר באפשרות להקים כוח צבאי רב-לאומי של מדינות ערביות, שיזכה לתמיכת ארה"ב, ויהיה אחראי על השלטת חוק וסדר בעזה ועל ליווי שיירות הסיוע ההומניטארי, כך אמר בכיר ישראלי שמעורה בפרטים.

שלא תטעו: הוויכוח עם ארה"ב עלול להפוך את ישראל למדינה מצורעת | שמואל רוזנר
לקראת מלחמה נרחבת? גלנט: "נגדיל את המערכה, נגיע גם למקומות מרוחקים"

למעשה, ישראל מעוניינת בקידומו של כוח ערבי כזה גם כדי לפתור את בעיית הביזה של שיירות הסיוע ההומניטרי ולמנוע התפשטות רעב ברצועה וגם כדי לאפשר בניית אלטרנטיבה פלסטינית לשלטון חמאס בעזה. בכיר ישראלי אמר כי "מהלך כזה יבנה גורם שלטוני בשטח שאינו חמאס ויפתור לישראל בעיה הולכת וגוברת עם ארה"ב בכל הנוגע למצב ההומניטרי בעזה".

יואב גלנט (צילום:  שחר יורמן)
יואב גלנט (צילום: שחר יורמן)

הבכיר ציין כי שר הביטחון דן באפשרות להקים כוח רב לאומי כזה גם במהלך שיחותיו עם שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין וגם בשיחותיו עם שר החוץ אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן כחלק מקידום תוכנית ליום שאחרי המלחמה בעזה. לדברי הבכיר הישראלי מדובר בכוח ערבי שישהה בעזה רק לתקופת מעבר מוגבלת ויהיה אחראי על אבטחת המזח הזמני שתקים ארה"ב מול חופי עזה ועל ליווי השיירות של הסיוע ההומניטרי כדי שהסיוע יגיע לאוכלוסייה, לא יבזז ולא יהיה תחת שליטת חמאס.

כמו כן, גלנט ביקש מארה"ב להירתם כדי לקדם את הקמת הכוח הרב לאומי הזה והדגיש בפני האמריקאים כי מדובר בתמיכה מדינית וחומרית ולא בשיגור חיילים אמריקנים לעזה. עוד הוסיף הבכיר הישראלי כי בכירים בצה"ל ובמשרד הביטחון דנו על הסוגיה בשבועות האחרונים גם עם נציגים משלוש מדינות ערביות ובהן מצרים.

בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: שגרירות ארה''ב)
בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: שגרירות ארה''ב)

 
כזכור, ההתקדמות הגיעה בעקבות ביקורים של אנשי צה"ל ומשרד ביטחון במדינות ערביות. "יש התקדמות בקידום היוזמה הזו גם מבחינת הנכונות של הממשל האמריקני וגם מבחינת הפתיחות של מדינות ערביות לרעיון", אמר אותו בכיר.
 
לאחר שגלנט חזר מוושינגטון, הוא עדכן בנושא את ראש הממשלה בנימין נתניהו, את קבינט המלחמה ואת הרמטכ"ל. גלנט ובכירים נוספים במערכת הביטחון צפויים לקיים שיחות המשך בנושא עם ארה"ב ומדינות ערביות כדי לקדם את היוזמה.