רשת "אל-מיאדין" הלבנונית דיווחה היום (שבת) כי "הפלגים הפלסטינים" בסוריה דוחים את ההצעה להקים כוח צבאי רב-לאומי של מדינות ערביות, שיזכה לתמיכת ארה"ב, ויהיה אחראי על השלטת חוק וסדר בעזה ועל ליווי שיירות הסיוע ההומניטארי.

נשק לחמולות בעזה? המהלך המפתיע ששוקלת מערכת הביטחון | דיווח
"הפרויקט הישראלי" שעשוי לשנות את פני רצועת עזה - והחשש בחמאס

"מדינות ערביות יחד עם ארה"ב מנסות לחלץ את צה"ל מהמצב אליו נקלע בעזה. העם הפלסטיני מסוגל לבחור את מנהיגיו ומוסדותיו שינהלו את הרצועה", נמסר בדיווח. 

כאמור,  ישראל מעוניינת בקידומו של כוח ערבי כזה גם כדי לפתור את בעיית הביזה של שיירות הסיוע ההומניטרי ולמנוע התפשטות רעב ברצועה וגם כדי לאפשר בניית אלטרנטיבה פלסטינית לשלטון חמאס בעזה. בכיר ישראלי אמר כי "מהלך כזה יבנה גורם שלטוני בשטח שאינו חמאס ויפתור לישראל בעיה הולכת וגוברת עם ארה"ב בכל הנוגע למצב ההומניטרי בעזה".

הבכיר ציין כי שר הביטחון יואב גלנט דן באפשרות להקים כוח רב לאומי כזה גם במהלך שיחותיו עם שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין וגם בשיחותיו עם שר החוץ אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן כחלק מקידום תוכנית ליום שאחרי המלחמה בעזה. לדברי הבכיר הישראלי מדובר בכוח ערבי שישהה בעזה רק לתקופת מעבר מוגבלת ויהיה אחראי על אבטחת המזח הזמני שתקים ארה"ב מול חופי עזה ועל ליווי השיירות של הסיוע ההומניטרי כדי שהסיוע יגיע לאוכלוסייה, לא יבזז ולא יהיה תחת שליטת חמאס.

חמושים משתלטים על משאיות סיוע בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
חמושים משתלטים על משאיות סיוע בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

כמו כן, גלנט ביקש מארה"ב להירתם כדי לקדם את הקמת הכוח הרב לאומי הזה והדגיש בפני האמריקאים כי מדובר בתמיכה מדינית וחומרית ולא בשיגור חיילים אמריקנים לעזה. עוד הוסיף הבכיר הישראלי כי בכירים בצה"ל ובמשרד הביטחון דנו על הסוגיה בשבועות האחרונים גם עם נציגים משלוש מדינות ערביות ובהן מצרים.