ברקע יציאת המשלחת המקצועית של אנשי המוסד והשב"כ לקהיר להמשך המגעים לעסקה לשחרור חטופים גורמים בקבינט המדיני-ביטחוני מתחו ביקורת חריפה על ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר, בנוגע לניהול המשא ומתן לעסקה.

איומים, כלא ושלילת תקציבים לא יעזרו? "החרדים לעולם לא יתגייסו"
ביקורת בממשלה נגד נתניהו: "אל תבטיח מה שאי אפשר לקיים"

לדברי הגורמים, "ראש המוסד וראש השב"כ הם אנשים איכותיים עם כוונות טובות, אך הם אינם מתאימים לנהל משא ומתן. נראה שזה לא התחום שלהם. כל פעם הם חוזרים אחרי עוד סבב של שיחות ומנסים ללחוץ ולהביא לכך שישראל תפר את הקווים האדומים שלה שהיא הציבה במשא ומתן".

"אם קובעים קווים אדומים -  חייבים לעמוד בהם. אין טעם של ממש לקבוע קווים אדומים ולהפר אותם פעם אחר פעם. מדיניות בעסקה לא יכולה להיקבע לפי לחץ ברחוב, אלא אך ורק לפי חוט שדרה מדיני, ערכי ומוסרי שמאזן בין הרצון להחזיר את החטופים הביתה כאן ועכשיו לבין הדאגה לאינטרסים הביטחוניים של ישראל ועקרונות שאם עוברים אותם, מפרים את הקווים האדומים - זו הרי סכנה ישירה לביטחון ישראל".

מנגד, גורמים בכירים בקבינט ציינו בתגובה לפרסום כי "צוות המשא ומתן לפחות שם תוכנית רצינית עם התכנות על השולחן, והביא עם תחילת המלחמה לשחרור של למעלה מ-100 חטופים. אי אפשר לשבת בלי תוכניות אופרטיביות ולחשוב שהחטופים ישתחררו לבד".

נתניהו: "ההחלטה שלי היתה כדי להעביר מסר לחמאס" (צילום :דוברות משרד רה"מ)

הביקורת שגורמים בקבינט מותחים על ברנע ועל בר מגיעה על רקע הדיווח של "חדשות 12", לפיו ראש המוסד טען בפני חברי קבינט המלחמה כי התגמשות בעניין חזרת תושבים לצפון רצועת עזה תקדם עסקת חטופים חדשה.

על פי הדיווח, ברנע הסביר שצריך "לחשוב על פתרון יצירתי, והמאמץ הזה שווה בעבור הסיכוי להוציא 40 חטופים בחיים". בעמדתו של ראש המוסד תמכו השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, וכן השר רון דרמר.

רון דרמר (צילום: רויטרס)
רון דרמר (צילום: רויטרס)

מנגד, ראש הממשלה נתניהו אמר כי חברי הקבינט לא יודעים לנהל מו"מ קשוח ולא קיבל את עמדת ראש המוסד. לשכת ראש הממשלה הבהירה לאחר הפרסום כי "בניגוד לפרסומים: רוב שרי הקבינט התנגדו להצעת צוות המו״מ לאפשר את חזרת הפלסטינים לצפון הרצועה ללא בקרה".