ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב (ראשון) מסיבת עיתונאים במשרד רה"מ בירושלים, בטרם יעבור ניתוח בקע טבורי בהרדמה מלאה הלילה. נתניהו ציין כי התוכניות לכניסת צה"ל לרפיח אושרו, והתייחס לביקורת נגדו: "מי שאומר שאני לא עושה הכל להחזרת חטופינו, טועה ומטעה".

ביקורת חריפה בקבינט על ברנע ובר: "מפרים את הקווים האדומים של ישראל"
דיווחים: זהו אחד היעדים שחוסל בתקיפת הכטב"ם בלבנון

בפתח ההצהרה אמר נתניהו כי "בית החולים 'שיפא' הפך למפקדת טרור מרכזית של חמאס, הפעולה של כוחותינו התבצעה בצורה מדויקת וכירורגית". חיסלו מעל 200 מחבלים, ביניהם בכירים. כך לא נראה שום בית חולים בעולם. הדבר החשוב שכוחותינו השיגו זה מסייע להם לאתר חטופים ולהיערך למלחמה".

בהמשך התייחס ללחימה בעזה ולסוגיית הכניסה לרפיח, ואמר: "אנחנו ממשיכים בפעולות בלבנון וגם הרחק משם. במקביל אישרנו את התוכניות לרפיח, נערכים גם מבצעית וגם את הפינוי. ניכנס ונחסל את הגדודים מסיבה פשוטה -אין ניצחון בלי כניסה לרפיח ובלי חיסול החמאס, זה נדבך חשוב גם להשבת החטופים".

רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

לאחר מכן התייחס למאמצים לכינון עסקה לשחרור חטופים ואמר כי "המצוקה והכאב של משפחות החטופים מפלחים את לבי ולב כולנו. קשה לדמיין את הייסורים של המשפחות שדואגות לגורל יקיריהן, חוסר ידיעה ודאגה אין קץ. יקיריהן הם יקירינו".

עוד אמר, כי "נתנו עדות מטלטלות על ההתעללות המינית שבוצעה בהן, העדויות מרתיחות את הדם וכך גם שתיקת ארגוני הנשים בעולם.
רעייתי שלחה מכתב לאימו של האמיר בקטאר, אני עדיין מצפה לתגובתה. הקשבנו למשפחות, אני מבין את המצוקה והרצון שלהן לעשות הכל כדי להחזיר את החטופים ואני שותף מלא לרצון הזה".

"אעשה הכל ואני עושה הכל כדי להחזיר את יקירינו הביתה, המאמצים נמשכים כל העת. אני מאשר מבצעי חילוץ שכרוכים בסיכון חיי חיילינו, הם נרתמים למשימה, לשמחתנו היו גם הצלחות. שילוב של לחץ צבאי ומו"מ נחוש הביא לשחרור כמחצית החטופים, אני עובד סביב השעון להחזיר את כל חטופינו", הוסיף.

לאחר מכן התייחס לביקורת נגדו, ואמר כי "מי שאומר שאני לא עושה הכל כדי להחזיר את החטופים - טועה ומטעה. מי שיודע את האמת וחוזר על השקר גורם לצער אצל משפחות החטופים. חמאס מקשיח עמדות, דורש את ביטול המסדרון וחזרה לא מבוקרת של עזתים לצפון הרצועה.
יש השלכות ביטחונית שלא אפרט כאן. צריך לנהל את המו"מ בקור רוח ונחישות מושכלת, זו הדרך היחידה להחזיר את כל חטופינו. אם כל יומיים נסכים לעוד ויתור  וזה יביא את העסקה - ההפך מהאמת. זה לא מקרב אלא רק מרחיק שחרור. אני מחויב להחזיר את כל חטופינו, האזרחים והחיילים, גברים ונשים. לא אשאיר אף אחד מאחור".

משפחות החטופים חוסמות את איילון (צילום: מטה משפחות חטופים)

על הקריאות לבחירות אמר נתניהו, כי "בחירות עכשיו בעיצומה של המלחמה, רגע לפני הניצחון, ישתקו את ישראל בין חצי שנה לשמונה חודשים, ישתקו את המו"מ, יפריעו להשלמת המלחמה לפני השלמת יעדיה".

ראש הממשלה גם התייחס לניתוח אותו הוא צפוי לעבור הלילה במענה לשאלת "מעריב": "הדוח הרפואי שלי חשוף, ידוע, יש טרלול גדול, אין גבול לטרלול. הייתי חולה בשפעת, הסבירו שהייתי ב'מעייני הישועה', אין גבול לשקר. עברתי בדיקה, אני מודה למי שהתקשר ודאג לבריאותי, אעבור את הטיפול הזה בהצלחה ואחזור לפעולה מהר מאוד", אמר נתניהו.

על הסערה סביב חוק הפטור מגיוס חרדים אמר: "אני חושב שחייבים לפעול כדי לקדם את השוויון בנטל. אפשר בפטישים, כבר עשינו את זה - וזה לא צלח. זה הביא לצניחה בהתגייסות של חרדים, גם לשירות האזרחי וגם לשירות הצבאי. אני חושב שאפשר לעשות זאת ברוח טובה ובהסכמה רחבה ככל הניתן".

לשכת רה"מ הודיעה מוקדם יותר כי נתניהו סובל מבקע, ויזדקק לניתוח. הניתוח צפוי להתקיים הלילה, כשבמהלכו ראש הממשלה יהיה תחת הרדמה מלאה. 

מי שימלא את מקומו במהלך תקופת ההתאוששות הוא שר המשפטים יריב לוין. לאורך החודשים האחרונים, התרוצצו שמועות רבות בנוגע למצבו הרפואי של נתניהו. בחודש יולי האחרון, הוא היה תחת אשפוז של כ-20 שעות, כשבמהלכו הושתל בגופו מכשיר לאבחון הפרעות קצב לב.

יאיר לפיד (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יאיר לפיד (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בתגובה תקף את רה"מ יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "יש רק דבר אחד שחשוב לנתניהו – להשאר בלשכה. לנצח להיאחז בקרנות הלשכה. שתשרף המדינה, העיקר הלשכה. זה כל מה שחשוב לו. להשאר בתפקיד. השבוע הם מוציאים את הכנסת לפגרה. באמצע המלחמה. זו הזיה. ניסינו להלחם בזה. אמרנו להם, 'למילואימניקים אין פגרה. לחטופים אין פגרה'. זה לא מעניין אותם".

"כל מי שיושב היום בממשלה הזאת - האחריות עליו. כל שר שלא מתפטר, כל חבר כנסת שלא מצביע נגד הממשלה, שלא עוזר לנו לשלוח אותם הביתה, זה עליו. הכתם הזה יהיה דבוק אליו לכל ימי חייו", הוסיף, "אי אפשר לחיות ככה. אי אפשר להמשיך ככה. גם לא צריך. אפשר לחיות אחרת. אפשר להמשיך אחרת. כל עוד אנחנו דמוקרטיה, יש כלי שמשנה את המציאות. הוא נקרא: בחירות. בחירות עכשיו".