הצעת החוק שנותנת סמכות לראש הממשלה ולשר התקשורת להורות על סגירת ערוצים זרים שפוגעים בביטחון המדינה עבר הערב (שני) במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית. 71 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 10 שהתנגדו.   

לידיעת בן גביר: הדרישה החדשה של חמאס לעסקת חטופים | פרסום ראשון
ישראל דחתה את ההצעה הבעייתית של צרפת באו"ם | פרסום ראשון

על פי הצעת החוק, במידה ששוכנע ראש הממשלה כי התכנים המשודרים בערוץ זר המשדר בישראל פוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה – רשאי שר התקשורת, בהסכמת ראש הממשלה ובאישור הקבינט או הממשלה, להורות על הפעולות הבאות: הפסקת שידורים של הערץ הזר, סגירת משרדי הערוץ הזר, מתן הוראה להסרת אתר האינטרנט של הערוץ הזר אם השרת שעליו אתר האינטרנט מאוחסן נמצא בישראל או תפיסת מכשיר המשמש לאספקת תכני הערוץ הזר. 

עוד מוצע, כי טרם מתן הוראה של שר התקשורת כאמור, תובא בפני ראש הממשלה, שר התקשורת והקבינט או הממשלה, חוות דעת מקצועית אחת לפחות מטעם גורמי הביטחון בדבר התשתית העובדתית התומכת כי שידורי הערוץ הזר פוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה. 

הוראה של שר התקשורת כאמור תובא לפני נשיא בית משפט מחוזי או סגנו תוך 24 שעות, והוא רשאי להחליט לשנות או לקצוב את תקופת תוקפה. עוד קובעת ההצעה, כי תוקף ההוראה יעמוד למשך 45 ימים עם אפשרות הארכה למשך 45 ימים נוספים. החוק יעמוד בתוקפו עד ליום 31.7.2024, או עד סיום ההכרזה על מצב מיוחד בעורף או עד לסיום הפעולות הצבאיות המשמעותיות בהן נוקט צה"ל במסגרת מלחמת "חרבות ברזל".  

יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל: "אנו נמצאים בתקופה מאתגרת ביותר. עומד לנגד עיננו הצורך להמשיך ולהגן על ביטחונה של מדינת ישראל ותושביה. ואולם, כאשר מדובר בזכות היסוד לחופש הביטוי וחופש העיתונות, יש לוודא שהפגיעה תהיה מצומצמת, גם בימים אלה. ההסדר שעוגן בהצעת החוק שומר על האיזון הראוי בין עקרונות אלה".   

ח"כ מנסור עבאס: "רשת אלג'זירה נותנת במה לדוברים מישראל, אפילו לדוברי הצבא. העמדה הישראלית תמיד נוכחת בחדשות ובתשדירים של הרשת. לכן זה אינטרס של ישראל באופן כללי שרשת אלג'זירה תמשיך לשדר. אי אפשר, גם מטעמי הוגנות, לחסום אותם מצד אחד ומצד שני להשתמש ברשת אלג'זירה להצגת העמדות שלך. החוק הזה שאנו דנים בו הוא לא ראוי". 

ח"כ שרן השכל: "אלג'זירה הוא ערוץ אנטישמי גזעני שמייצר תעמולה שקרית ומסית מיליארדים כנגד יהודים ומדינת ישראל. ב-7 באוקטובר נרצחו אזרחים ישראלים מדתות שונות והאתגר הזה הוא של כולנו. ערוץ אלג'זירה מעודד את האלימות ומלבה את השנאה כלפי ישראל. למה 6 חודשים אחרי הטבח והערוץ הזה עדיין עובד וכתביו משדרים מפה תעמולה? עכשיו זו משימה של הממשלה לסגור את הערוץ הזה תוך כמה ימים". 

שר התקשורת, ח"כ שלמה קרעי, סיכם מטעם הממשלה: "ערוץ אלג'זירה משמש כזרוע תעמולה של חמאס. הערוץ מעודד את המאבק המזוין נגד ישראל. אי אפשר לסבול שכלי תקשורת, עם תעודות עיתונאי של לשכת העיתונות הממשלתית ועם משרדים בישראל יפעל מתוכנו כנגדנו, בוודאי בשעת מלחמה. קיבלנו כלי יעיל ומהיר לפעולה כנגד אלו המשתמשים בחופש העיתונות כדי לפגוע בביטחון ישראל וחיילי צה"ל ולהסית לטרור בשעת מלחמה". 

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "סעיף 39(א) לחוק־יסוד: הממשלה, קובע כי במצב חירום רשאית הממשלה להתקין תקנות שעת חירום כדי להגן על המדינה, ביטחון הציבור וקיום האספקה והשירותים החיוניים. בהתאם לסמכות האמורה, ולנוכח המצב כאמור לעיל וכדי למנוע פגיעה ממשית בביטחון המדינה כתוצאה משידוריו של ערוץ זר המשדר בישראל, התקינה הממשלה ביום 20 באוקטובר 2023 את תקנות שעת חירום (חרבות ברזל) (מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה), התשפ"ד-2023. 

בשל העובדה שמדינת ישראל עדיין מצויה בעיצומה של מלחמת "חרבות ברזל", ובהמשך לעמדת גורם ביטחוני באשר לצורך להותיר את הסמכויות שהיו נתונות לשר התקשורת בתקנות שעת החירום על כנן, ועקב הזמן שחלף מאז פקיעת תוקפן של תקנות שעת החירום אשר אינו מאפשר בעת הזו להאריך את תוקפן של התקנות – מוצע לקבוע בחקיקה, במתכונת של הוראת שעה לתקופה של שלושה חודשים או עד מועד סיום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף, או עד לסיום הפעולות הצבאיות המשמעותיות, לפי המוקדם שבהם, את הסמכויות שנכללו בתקנות שעת החירום בנוגע לערוץ זר המשדר בישראל שידורים הפוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה".