מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס היום (שלשי) במהלך דבריו בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח, לנושא שמירה על מחבלים והעביר מסר לשר הביטחון יואב גלנט והרמטכ״ל הרצי הלוי.

במצרים בטוחים: "יש דיל סודי בין ביידן לנתניהו על רפיח"
בישראל מגיבים להרג עובדי הסיוע: "תקרית מצערת ברקע מבצעי לא פשוט"

"אני קורא מכאן לשר הביטחון והרמטכ״ל לא להעמיד חיילות בפני סיכון מיותר, שמירה על מחבלי הנוח׳בה", אמר בפתח דבריו, "מסקר שערכנו בקרב חיילות בשירות חובה שהופקדו בשמירה על מחבלי הנוח׳בה כ-38% מהן העידו על פגיעה מינית כזו או אחרת. לא נוכל לקבל את העובדה כי מחבלים שהיו שותפים לזוועות ה-7 באוקטובר, ימשיכו לפגוע בחיילות ישראליות".

הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

ראיתי פרסומים לפיהם צה"ל הטיל על צוערות בקורס קצינים לשמור על מחבלי הנוחבה שנשבו", הוסיף, "הדבר עומד בניגוד לדוח מוגנות חיילות שפרסמנו לפני קצת יותר משנה ומלמד שלא הופקו הלקחים מהדוח הנוקב. בדוח עלה כי קיים יחס מטריד בעל אופי מיני מצד האסירים הביטחוניים כלפי חיילות החובה בשירות בתי הסוהר וכי קיים היעדר גיבוי מצד הדרג הפיקודי לסוהרי החובה בעבודה מול אסירים ביטחוניים. לאחר שצוותי הביקורת נפגשו עם חיילות חובה ששירתו בכל בתי הכלא שבהם כלואים אסירים ביטחוניים, נמצא בשאלונים ששלחנו כי 38 אחוז מהן חוו פגיעה מינית אחת או יותר". 

"לא ניתן לקבל את העובדה שלאחר שמדינת ישראל נכוותה בעבר ממחבלים כלואים שמטרידים מינית סוהרות חובה, יטילו על צוערות בצה"ל לשמור על מחבלים  שהיו שותפים בפשעים מיניים ב-7 באוקטובר. אם נצרף את העדויות אל אלו שנשמעו מהיום ובעת האחרונה, על חטופות שחוו וחוות הטרדות מיניות - הכתובת רשומה על הקיר. אני קורא לשר הביטחון ולרמטכ"ל לשנות את ההחלטה ולא להציב את הצוערות בפני סיכון מיותר להטרדות מיניות".

יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב: "דבריו של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן לפיהם 38% מהחיילות ששמרו על רוצחי הנוחבה העידו כי הוטרדו- מוכיחים כי ההחלטה שעשיתי עם כניסתי לתפקיד להוציא את החיילות בשירות חובה מהאגפים הביטחוניים, כהחלטה נכונה ומוצדקת מאין כמוה. אני קורא לשר הביטחון והרמטכ״ל, המופקדים על החיילות, לנהוג כמו שב״ס ולהפסיק את שירותם כסוהרות של רוצחי הנוח'בה".

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית: "מזועזעות מחשיפת הנתונים ע"י מבקר המדינה לגבי השיעור הבלתי נסבל של חיילות וסוהרות שנפגעו מינית בעת שהן ממלאות את תפקידן. אנו קוראות לשר הביטחון,  לרמטכ"ל ולשר לביטחון לאומי - לא להפקיר את ביטחון הנשים. לא ייתכן שכעת, כאשר מדינת ישראל נתונה במלחמה עקובה מדם, ביטחונן של נשים במערכת הביטחון נמצר בסכנה והן מופקרות לגורלן".

כזכור, לפני כארבע שנים נחשפה פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע. במרץ 2023, פרקליט המדינה עמית איסמן הודיע החליט לקבל את הערר שהוגש על סגירת התיק בפרשה, ושהאסיר הביטחוני מחמוד עטאללה יואשם באונס סוהרת ומעשים מגונים בשתי סוהרות נוספות. עוד הודיע כי יוגשו כתבי אישום בכפוף לשימוע כנגד מפקד כלא גלבוע וקצין המודיעין של הכלא בגין מרמה, הפרת אמונים ואי מילוי תפקידם.