מרגע הצטרפותו של מפלגת המחנה הממלכתי לממשלת החירום, נשאלה השאלה: כמה זמן מתכוון יושב ראש המפלגה בני גנץ לשבת בממשלת נתניהו? כעת, נראית נקודת יציאה באופק, אך לפי הערכות – גנץ צפוי לחכות לתשובת חמאס במגעים לעסקה לשחרור החטופים. תשובת חמאס צפויה להגיע לקראת סוף השבוע, וגנץ לא צפוי לצאת מהממשלה עד שתתבהר התמונה.

משפחות החטופים בהתקפה חסרת תקדים נגד נתניהו: "מונע בכוונה עסקה"
המחאה הסוערת פוזרה: מפגינים ניסו לפרוץ מחסום בבית רה"מ; חמישה נעצרו

לשכת ראש הממשלה מסרה אתמול כי משלחת המו"מ של המוסד, שב"כ וצה"ל תשוב מקהיר, בסיומו של סבב שיחות אינטנסיבי נוסף. במסגרת השיחות, בתיווכה המועיל של מצרים, גיבשו המתווכות הצעה עדכנית להתייחסות חמאס. ישראל מצפה מהמתווכות לפעול ביתר שאת מול חמאס לקידום המשא ומתן לטובת עסקה. 

כזכור, במהלך הדיון שנערך לאחרונה בקבינט לגבי המגעים לעסקה ודרישות חמאס, ובהן בין היתר - החזרת התושבים העזתים לצפון הרצועה, שר הביטחון יואב גלנט אמר כי ניתן לאפשר חזרה של נשים וילדים, ללא גברים. לדבריו, ניתן לאשר זאת רק בתנאי של בידוק צה"לי של כל החוזרים. זאת ועוד, בדיון התברר כי מלבד גדי איזנקוט, אף אחד מחברי הקבינט לא תומך בנסיגת צה"ל מהמסדרון החוצה את הרצועה בין צפון ודרום.

בנימין נתניהו, בני גנץ. הישיבה על הגדלת התקציב, מרץ 2024 (צילום: מארק ישראל סלם)
בנימין נתניהו, בני גנץ. הישיבה על הגדלת התקציב, מרץ 2024 (צילום: מארק ישראל סלם)

בינתיים, חמאס דורש את החזרת התושבים העזתים לצפון הרצועה, ללא יוצא מן הכלל. חוסאם בדראן, חבר בלשכה המדינית של חמאס הצהיר מוקדם יותר השבוע כי "רשימת הדרישות שלנו לא כוללת רק את שחרור האסירים הפלסטינים, אלא גם את עצירת הפעילות הצבאית ברצועה, הפצת סיוע הומניטארי, החזרת הפלסטינים שנעקרו מבתיהם והצגת תוכנית שיקום ברורה לרצועת עזה", הוא הוסיף: "עד כה ישראל לא מספקת ערבויות לרצינותה בנוגע לשלום העם הפלסטיני".

ברקע המגעים, מאבק המשפחות עלה השבוע מדרגה, לאחר הצהרת משפחות חטופים כי נתניהו הוא "מכשול בדרך לעסקה", וקריאתן להפלת הממשלה וקביעת תאריך לבחירות. מאז סוף השבוע התקיימו הפגנות סוערות בתל אביב, בירושלים ובעשרות מוקדים ברחבי הארץ. בהפגנה שהתקיימה אמש (שלישי) הצליחו מפגינים להגיע למחסום האחרון בסמוך למעון ראש הממשלה בירושלים, ונהדפו על ידי המשטרה.

הפגנה נגד הממשלה מול המעון בבלפור (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
הפגנה נגד הממשלה מול המעון בבלפור (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

חמישה בני אדם נעצרו במהלך ההפגנה, בהם אדם שחשוד בהשלכת לפיד בוער לעבר שוטר, ואדם נוסף שנתלה על מכת"זית במטרה למנוע את השימוש בה נגד מפגינים. שוטר אחד נפצע בידו, לטענת המשטרה לאחר שמפגין השליך לעברו גדר. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי. המחאה צפויה להתחדש הבוקר, שיהיה היום האחרון למושב החורף של הכנסת.