המגעים לעסקת החטופים: על רקע ההתבטאויות של בכירים ישראלים כי יש פוטנציאל להתקדמות במשא ומתן עם חמאס, עיתון אל-אח'באר הלבנוני דיווח הבוקר (רביעי) כי נרשמו שינויים בעמדת ישראל בנוגע להחזרת התושבים לצפון רצועת עזה, מספר ושמותיהם של המחבלים בבתי הכלא שישוחררו במסגרת העסקה. זאת לאחר שישראל התעקשה לאורך כל הדרך שלא לאפשר לעזתים לחזור לצפון הרצועה.

בתוך כך, גורמים המעורים בפרטים התחייבו לשכנע את הנהגת חמאס להגיב לחלק גדול ממה שישראל הסכימה עליו בהצעה המעודכנת, בעוד שהדיון ב"נושאים אחרים בטווח הבינוני" נדחה עד להודעה חדשה. על פי הדיווח, מצרים קיבלה הבטחה מוושינגטון כי ישראל לא תפעל קרקעית ברפיח, גם אם המשא ומתן ייכשל, תוך הבטחה שלא יווצר מצב של "כאוס" ברצועת הגבול בין רצועת עזה למצרים.

פליטים עזתים. יחזרו לצפון הרצועה? (צילום: רויטרס)
פליטים עזתים. יחזרו לצפון הרצועה? (צילום: רויטרס)

ישיבת קבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ישיבת קבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

במהלך הדיון שנערך ביום שבת האחרון בקבינט לגבי המגעים לעסקה ודרישות חמאס, ובהן בין היתר - החזרת התושבים העזתים לצפון הרצועה, שר הביטחון יואב גלנט אמר כי ניתן לאפשר חזרה של נשים וילדים, ללא גברים. לדבריו, ניתן לאשר זאת רק בתנאי של בידוק צה"לי של כל החוזרים. זאת ועוד, בדיון התברר כי מלבד גדי איזנקוט, אף אחד מחברי הקבינט לא תומך בנסיגת צה"ל מהמסדרון החוצה את הרצועה בין צפון ודרום.

כאמור, חמאס דורש את החזרת התושבים העזתים לצפון הרצועה, ללא יוצא מן הכלל. חוסאם בדראן, חבר בלשכה המדינית של חמאס הצהיר מוקדם יותר השבוע כי "רשימת הדרישות שלנו לא כוללת רק את שחרור האסירים הפלסטינים, אלא גם את עצירת הפעילות הצבאית ברצועה, הפצת סיוע הומניטארי, החזרת הפלסטינים שנעקרו מבתיהם והצגת תוכנית שיקום ברורה לרצועת עזה", הוא הוסיף: "עד כה ישראל לא מספקת ערבויות לרצינותה בנוגע לשלום העם הפלסטיני".

בהמשך דבריו תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "עליו להיות ישר עם אנשיו בנוגע להיקף האבדות בנפש, הוא אינו מעוניין בהסכם, ומרמה את עמו ואת משפחות החטופים כדי לכסות על כישלונו המדיני והביטחוני. המשך הלחץ הבינלאומי עליו ועל ממשלתו מעמיד אותו בעמדה חלשה במשא ומתן".